Mont Saint-Michel

Uit Wikitravel
(Doorverwezen vanaf Mont Saint Michel)
Mont Saint-Michel

Default Banner.jpg

Mont-Saint-Michel is een eiland in het departement Manche, regio Basse-Normandie.

Mont Saint Michel

Mont Saint Michel [2] (vaak geschreven als Mont St Michel) is een kleine UNESCO-werelderfgoedlocatie gelegen op een eiland vlak voor de kust van de regio Laag-Normandië in Noord-Frankrijk. Het eiland is het best bekend als de plaats van de spectaculaire en goed bewaard gebleven Normandische benedictijnenabdij van St. Michel op de top van het rotsachtige eiland, omringd door de kronkelende straatjes en de ingewikkelde architectuur van de middeleeuwse stad.

Info[bewerken]

plattegrond

Natuur en geschiedenis hebben deze plaats van religieuze en militaire architectuur uit de Middeleeuwen gevormd. Vooral van de 13de tot 18de eeuw was Mont Saint-Michel een pelgrimsoord voor christelijke bedevaarders uit alle windstreken van Europa.

Ook een bezoek bij avond is bijzonder. De abdij en het dorp krijgen dan nog meer sfeer door licht en muziek. Dit unieke monument was de eerste Franse bezienswaardigheid die een vermelding kreeg op de werelderfgoedlijst van Unesco.

Arriveren[bewerken]

WAARSCHUWING: Pogingen om de Mont Saint-Michel te bereiken via een andere route dan de voetgangersbrug kunnen gevaarlijk zijn. Het is niet ongehoord dat toeristen verdrinken nadat ze zijn afgesneden door het getij, en de diepe modder en het drijfzand rondom het eiland kunnen verraderlijk zijn. Als je besluit om de overtocht te proberen, neem dan een ervaren gids en kijk naar de getijtafels. Probeer bovendien niet de oversteek te maken wanneer de barrage op de Couesnon-rivier water afvoert.

Vanuit Parijs is het ongeveer 4 uur rijden naar Mont Saint-Michel.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

  • Romaanse abdij - De imposante abdij verheft zich 80 m hoog op het eiland van bijna 1 km doorsnee. Een dijk verbindt het kloostereiland met het vasteland. U loopt langs tal van winkeltjes en restaurantjes in vakwerkhuizen op uw tocht naar boven door de Grande Rue. Robuuste vestingmuren, de verfijnde abdij en een fantastisch uitzicht wachten. De Romaanse abdij, de pre-Romaanse abdijkerk uit de 11de tot 15de eeuw en de gotische kloostergebouwen versmelten harmonisch. De kroon op het religieuze bouwwerk is een beeld van de aartsengel Michaël waaraan het rotseiland met abdij is gewijd. Eenmaal boven treft u de ideale belvedère om het eindeloze landschap van zand, water en eilanden te bekijken. Om het fenomeen van het opkomende water te bekijken, moet u zeker 2 uur voor de op de getijdenkalender vermelde uren aanwezig zijn.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

De culinaire specialiteit van Mont Saint Michel is de Omelet, geklutst tot het schuimig en licht is, en een lam special ('' agneau de Pré Salé ’’), schaapgerechten van de schapen die rond de kust zwerven. Geen van de eetgelegenheden op het eiland zijn bijzonder goed (en ze zijn allemaal enorm duur) dus als u van plan bent om op de Mont zelf te verblijven, moet u er rekening mee houden dat u misschien liever in een stad op het omliggende platteland wilt eten.

De oude stad aan de voet van de abdij herbergt een brede selectie aan restaurants, cafés, fastfoodrestaurants en andere eetgelegenheden.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Mont Saint Michel heeft een aantal kleine hotels gelegen op het eiland zelf. Een grotere selectie van grotere hotels is te vinden op het vaste land en in het nabij gelegen Pontorson, maar de meeste bezoekers kiezen voor een dagtrip vanuit Rennes of Saint-Malo daar het eiland makkelijk in een paar uur gezien kan worden. Het parkeerterrrein staat campers toe daar te overnachten voor de standaard parkeer prijs.

  • La Chevallerie B &B, Chalandrey 50540 (Nr Ducey (5Km)), +00 33 (0)2 33 60 40 97 (), [1]. checkin: 16.00; checkout: 11.00. B&B 20 mins bij Le Mont St Michel vandaan. €50/nacht voor 2 volwassenen.  edit

Bestemmingen in de buurt[bewerken]