Lieshout

Uit Wikitravel
Lieshout

Default Banner.jpg

Lieshout is een dorp in Noord-Brabant. In 1997 werd Lieshout, toen nog samen met het nabijgelegen kerkdorp Mariahout de gemeente Lieshout-Mariahout vormend, samengevoegd met de gemeenten Beek en Donk en Aarle-Rixtel tot de gemeente Laarbeek.

Lieshout is het meest bekend om de grootste bierbrouwerij in familiebezit in Europa, de bierbrouwerij Bavaria. In Lieshout is de bekende zanger Guus Meeuwis opgegroeid; zijn wieg stond in het nabijgelegen Mariahout.

Lieshout telt ongeveer 4.500 inwoners.

Arriveren[bewerken]

Per auto[bewerken]

Lieshout eenvoudig bereikbaar via de A50: afslag 8 (Son en Breugel) of afslag 10 (Eerde-Zijtaart). Vliegveld Eindhoven-Airport ligt een 20 minuten rijden van Lieshout verwijderd.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Lieshout kent verschillende karakteristieke gebouwen en beelden.

Op de Heuvel staat de muziek kiosk een achthoekige overkapping waaronder in de zomermaanden de plaatselijke harmonie optredens verzorgd. Het is ook een middelpunt van het Dialectenfestival. Bij de muziek kiosk staat ook het beeld van de vaandeldrager van de harmonie.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Het Brouwerij Cafe aan de Heuvel serveert lunch en diner. Bij goed weer kun je onder de karakteristieke luifel aan de voorzijde of in de zitjes aan de zijkant eten. Vanuit het Brouwerij Cafe vertrekken allerlei excursies - onder andere naar de op een steenworp afstand liggende bierbrouwerij Bavaria - en outdoor activiteiten als Solex- en buggy-rijden.

Eethuis de Kiosk aan de Heuvel serveert twee soorten friet, snacks en een kleine kaart. Bij goed weer is het terras geopend.

Cafetaria's Den Heuvel aan de Heuvel 18 en Slegers aan de Dorpstraat 64 serveren friet en snacks.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Rondom[bewerken]