Karlstad

Uit Wikitravel
Karlstad

Default Banner.jpg

Karlstad is de hoofdstad van de Zweedse provincie Värmland. Het is een universiteitsstad met een grote regionale functie voor het zeer rurale achterland. De stad heeft 62.000 inwoners, de metropoolregio ruim 150.000. Karlstad werd gesticht door Koning Karel IX in 1584 op een eiland in de rivierdelta van Klarälven, aan het grootste meer van Europa, het Vänernmeer.

Karlstad staat in Zweden onder andere bekend om de oude uitspraak Sola i Karlstad (Zon in Karlstad), refererend aan een adembenemend mooi meisje dat hier in een restaurant werkte. Hedendaags wordt de uitspraak ook vaak gelinkt aan het weerbeeld van Karlstad, aangezien Karlstad één van de zonnigste steden van Zweden is.

De stad is klein. Alle toeristische attracties kunnen in één dag worden bezocht. Trek zeker niet meer dan twee dagen uit om Karlstad te ontdekken. De regio Värmland heeft nog veel meer te bieden.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Karlstad Airport [1] ligt ongeveer 10 kilometer ten noordwesten van de stad. Nextjet vliegt tot 5 keer per dag naar Stockholm-Arlanda, BMI Regional (Lufthansa) dagelijks naar Frankfurt en Norwegian wekelijks naar Alicante. Daarnaast worden er chartervluchten georganiseerd naar zonbestemmingen zoals Antalya, de Canarische Eilanden en Palma de Mallorca.

Vanuit de luchthaven rijdt er een shuttlebusje naar het centrum, maar vooraf reserveren is noodzakelijk (SEK60). Ook een taxi moet vooraf gereserveerd worden (SEK250).

Per trein[bewerken]

Karlstad heeft een rechtstreekse hogesnelheidsverbinding met Stockholm en een intercityverbinding met Oslo. Daarnaast rijden er stoptreinen naar Göteborg, Sunne/Torsby, Charlottenberg, Åmål en enkele keren per dag naar Falun.

Per bus[bewerken]

Per auto[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Het centrum van Karlstad is makkelijk wandelend te verkennen. De stad heeft een klein busnetwerk om de buitenwijken, de universiteit en het grote winkelcentrum Bergvik met het centrum te verbinden. In de zomermaanden (juni t/m augustus) is er ook een bootbus actief, hiermee kun je onder andere vanuit het centrum naar Mariebergsskogen varen of gewoon een rondtoer maken. Een dagkaart kost 23 kronen en kan aan boord gekocht worden.

Bekijken[bewerken]

Het stadhuis met op de voorgrond het vrijheidsmonument
Sola i Karlstad
  • Stora Torget. Het centrale plein in de stad en één van de grootste pleinen van Zweden. In 1865 heeft Karlstad te kampen gehad met een grote stadsbrand, waarna het stadsbestuur heeft besloten om de stad ruimer om een groot plein aan te leggen zodat de vlammen in de toekomst minder makkelijk over konden slaan naar andere gebouwen.
  • Stadhuis van Karlstad. Gelegen aan Stora Torget. Het prominente gebouw stamt uit 1869 en behield zijn functie als stadhuis tot 1952. Het oude stadhuis ging verloren bij de stadsbrand van 1865. Nu zetelt hier rechtspraak. Het gebouw binnenlopen is geen probleem.
  • Frimurarelogen, aan Stora Torget. Gebouwd tussen 1867 en 1869. In dit gebouw werd in 1905 het verdrag over ontbinding van de unie van Zweden en Noorwegen getekend, waardoor een oorlog tussen beide staten op het allerlaatste moment voorkomen werd.
  • Hypotekshuset, Älvgatan 1. Gebouwd in 1853 en één van de enige gebouwen in het centrum dat de grote stadsbrand van 1865 overleefde. Ook de gebouwen verderop in de straat overleefde de brand. Älvgatan is daarom één van de mooiste straten van Karlstad.
  • Sola i Karlstad. Eva Lisa Holtz (haar officiële naam) leefde van 1737 tot 1818 en is het symbool van Karlstad. Ze wordt Sola i Karlstad genoemd, vanwege haar geweldige schoonheid. Voor het 'stadshotel' aan de Klarälven staat een standbeeld van haar.
  • Statuut Hertig Karl, Järnvägsgatan (vóór Residenset). Standbeeld ter ere van de stichter van Karlstad, Karel IX van Zweden. Het standbeeld stamt uit 1926.
  • Karlstads kathedraal, Kungsgatan 5. Karlstads domkyrka is de belangrijkste kerk in de stad en de regio. De kerk werd gebouwd begin 18e eeuw. De kerk herbergt een aantal bijzondere objecten, zoals een kroonluchter uit 1642 en houten engelen uit de allereerste kerk van Karlstad. In vitrines liggen een aantal objecten uit de verschillende kerken die Karlstad gekend heeft.
  • Värmlands Museum, Sandgrundsudden, ☎ +46 54 701 19 0. [2] Geopend werkdagen 10-18, donderdag 10-20, zaterdag en zondag 11-16. Het Värmlands Museum heeft verschillende locaties in de provincie Värmland, maar het hoofdgebouw staat in Karlstad in het noorden van het centrum. Het museum gaat over de historie van Värmland maar bestaat grotendeels uit wisselende tentoonstellingen over kunst, archeologie en cultuur. Het museum is ook geschikt voor kinderen. Toegang SEK80, jongeren tot 25 jaar gratis.
  • Sandgrund Lars Lerin, Västra Torggatan 28, ☎ +46 54 10 07 80. [3] Geopend dinsdag t/m zondag 11-16. Museum over de in Munkfors geboren schilder Lars Lerin, bekend van zijn aquarellen. Hij heeft veel Värmlandse landschappen geschilderd. Toegang SEK80.
  • Mariebergsskogen, Treffenbergsvägen, ☎ +46 54 540 27 50. [4] Dagelijks 7-22. Mariebergsskogen is feitelijk een park, maar eigenlijk veel meer dan dat. Op zonnige dagen kun je er relaxen of wandelen in het 400 jaar oude bos. Er is een kleine dierentuin met hoofdzakelijk boerderijdieren (dagelijks 9-16), je kunt er zwemmen, midgetgolfen en er zijn kinderspeelplaatsen. Er is ook een typisch Zweedse hembygdsgård, een openluchtmuseum met allerlei oude gebouwen die van binnenuit te bezichtigen zijn. Toegang tot het park is gratis.
    • Naturum. Geopend dinsdag t/m zondag 11-17, in vakanties dagelijks 11-17. In Mariebergsskogen bevindt zich ook het Naturum. Het Naturum is een bezoekerscentrum waar je meer te weten komt over de lokale flora en fauna, geologie en culturele geschiedenis. Er is ook een café gevestigd.
  • Brigade Museum, Sandbäcksgatan 31, ☎ +46 54 15 80 60. [5] Geopend dinsdag t/m vrijdag 10-16, weekend 11-16. Interactief museum over de gevolgen van de koude oorlog in Zweden. Probeer ook eens de schietsimulator. Toegang SEK60, jongeren tot 20 jaar gratis.
  • Alster's Herrgård, Alsters Herrgårdsväg 3, ☎ +46 54 540 23 50. [6] Dagelijks geopend in de zomermaanden mei t/m augustus. Even buiten de stad ligt Alster's Herrgård, een 17e eeuws landgoed aan het Vänern. Hier kun je een aantal gebouwen bezichtigen. De bekende schrijver en dichter Gustaf Fröding is hier geboren en op de tweede etage van het hoofdgebouw is een kleine tentoonstelling ingericht over hem. Vanuit het landgoed beginnen ook een aantal wandelingen door de omgeving. Daarnaast kun je er zwemmen en vogels spotten bij het vogelkijkscherm.
  • Östra Bron. Een oude stenen brug aan de oostkant van het centrum. De brug werd grotendeels voltooid in 1797 en is daarmee Zwedens oudste stenen brug. De brug is 168 meter lang en heeft 12 granieten bogen.

Doen[bewerken]

  • Boottrip over het Vänern. Vanuit Karlstad vaart er twee keer per dag een boot naar stadje Kristinehamn, dat iets meer dan twee uur varen verderop ligt. [7] Onderweg heeft de boot een aantal haltes, waaronder de idyllische eilandjes Rävön en Långön. Rävön is slechts 35 minuten varen en je hebt vervolgens 3 uur en 40 minuten om het eiland te verkennen voordat de boot weer richting Karlstad vaart. Het eiland is onbewoond en er zijn geen voorzieningen. De boot gaat slechts twee keer, dus wees wel weer op tijd bij de steiger!
  • Fietsen over de Klarälvsbanan. Over het voormalige tracé van de spoorweg van Karlstad naar Hagfors is sinds 2004 een geasfalteerd autovrij fietspad aangelegd. Het fietspad begint in Karlstad en loopt helemaal door tot aan het 80 kilometer verderop gelegen Uddeholm, door ruraal gebied en langs de Klarälven. [8]
  • Barbecueën op Gubbholmen. Gubbholmen is een klein eiland in de Klarälven rivier dat gevormd werd ten gevolge van de aanleg van Östra Bron. Het eiland wordt veel gebruikt door locale bevolking om te relaxen, te zwemmen in de rivier of de dag af te sluiten met een maaltijd bereid op een wegwerpbarbecue.

Kopen[bewerken]

Winkels in Karlstad zijn over het algemeen geopend van 10 tot 19, op zaterdag en zondag korter. Supermarkten meestal dagelijks tot 21 uur. De belangrijkste winkelstraten in Karlstad zijn Drottninggatan en Västra Torggatan. Hier vind je veel grote Zweedse en internationale merken. Bij de kruising van deze twee wegen ligt het 15huset, een pand met verschillende ketens met de uitstraling van één winkel. Hier vind je onder andere H&M en Lindex.

  • Mitt i City, Järnvägsgatan 14, ☎ +46 54 29 16 60. [9] Groot overdekt winkelcentrum in het centrum van de stad met 53 winkels en restaurants. Vroeger stond hier het grote Domus warenhuis, maar die is in 1999 afgebrand.
  • Duvan, Järnvägsgatan 2. [10] Kleinschalig winkelcentrum in het centrum, hier vind je wat kleinere winkelketens.
  • Bergviks Köpcentrum, Frykmansväg 1C, ☎ +46 54 400 40 01. [11] Werkdagen 10-20, weekend 10-18. Overdekt winkelcentrum aan de rand van de stad met 60 winkels waaronder twee gigantische hypermarkten (werkdagen 7-22, weekend 8-22). De Ikea is hier ook gevestigd.

Eten[bewerken]

Specialiteiten uit de omgeving zijn eland en zalmgerechten.

  • Blå, Kungsgatan 14, ☎ +46 54 10 18 15. Specialiteiten: lokale visgerechten en elandvlees. Hoog gewaardeerd restaurant in het centrum van de stad.
  • Båten, Älvgatan 4, ☎ +46 54 10 11 63. Båten betekent boot, niet zo gek dus dat dit restaurant gevestigd is op een boot. De specialiteit is vis.
  • Nya Via Appia, Järnvägsgatan 14, ☎ +46 54 24 06 00. [12] Een mix van Mediterraanse en Scandinavische smaken. Bij lekker weer is het mooie dakterras geopend.

Uitgaan[bewerken]

  • Nöjesfabriken, Karlagatan 42, ☎ +46 54 22 22 00. [13] Concerten, bowlingbaan, restaurant en nachtclub op zaterdag. De minimum leeftijd voor de nachtclub is 21 jaar. Grootste nachtclub van de provincie Värmland, met nu en dan internationaal bekende dj's. Ook grote artiesten als OMI, Turbonegro, Morrissey, Wyclef Sean en The Hives hebben hier opgetreden.

Overnachten[bewerken]

Rondom[bewerken]

Het havenstadje Kristinehamn.