Java

Uit Wikitravel
Java

Default Banner.jpg

Java is het belangrijkste eiland van Indonesië. De hoofdstad Jakarta ligt op dit eiland. Jakarta heeft 8 miljoen inwoners (binnen stadsgrenzen). De totale bevolking van Jakarta en haar voorsteden bedraagt 12 miljoen mensen. Java bezit niet alleen enkele van de drukste metropolen van Zuidoost-Azië, met een levendig nachtleven, maar kent ook een prachtige natuur; actieve vulkanen, met vruchtbare hellingen, rijstvelden en kleine dorpjes.

Java (Indonesisch: Jawa) is het hart van Indonesië. Met meer dan 130 miljoen mensen (65% van de totale bevolking van Indonesië) in een gebied zo groot als Griekenland, is Java het dichtst bevolkte eiland op onze planeet. Geen wonder dat Java door de geschiedenis heen, het politieke en economische epicentrum van Indonesië is geworden. Java is het vijfde grootste eiland van Indonesië. Het gebied heeft een oppervlakte van 127.569 m² (7% van het gebied van Indonesië) Java heeft 121 actieve vulkanen. Het eiland heeft veel te bieden aan bezoekers die natuurschoon waarderen.

De belangrijkste etnische groep in Java zijn de Javanen. In West Java zijn de meeste mensen Sundanees. In de provincie Oost-Java is 22% van de bevolking van Madurese afkomst. De helft van hen woont op het eiland Madura. De bevolking van Jakarta is een mix van veel etnische groepen. De oorspronkelijke bewoners van Jakarta worden Betawi genoemd.

Regio's[bewerken]

Kaart van Java met regio's ingekleurd

West-Java (Anyer, Bandung, Banten, Bekasi, Bogor, Ciamis, Cianjur, Cirebon, Depok, Garut, Jakarta, Kampung Naga, Nationaal park Kepulauan Seribu, Puncak, Nationaal park Mount Halimun Salak, Pelabuhan Ratu, Sukabumi, Tasikmalaya, Nationaal park Ujung Kulon)
De enorme stad Jakarta, het hooggelegen Bandung en nationale parken.
Midden-Java (Borobudur, Dieng Plateau, Jepara, Karimunjawa, Kendal, Magelang, Prambanan, Purwokerto, Semarang, Solo, Tegal, Yogyakarta)
Charmant Yogyakarta en belangrijke tempels.
Oost-Java (Baluran National Park, Banyuwangi, Batu, Blitar, Bojonegoro, Nationaal park Bromo-Tengger-Semeru, Jember, Madiun, Madura, Malang, Pacitan, Probolinggo, Surabaya.)
Indonesië's twee stad Surabaya en indrukwekkende vulkanische landschappen.

Steden[bewerken]

  • Ujung Kulon National Park in het uiterste zuidwesten van Java. Dit is het leefgebied van bijvoorbeeld de zeer zeldzame Javaanse neushoorn. Bereikbaar per boot vanuit Labuhan aan de westkust van Java. Onderdeel van dit natuurgebied is deKrakatau, dit vulkanische eiland, gelegen ten westen van Java en ten zuiden van Sumatra, barstte in 1883 uit met veel geweld, waardoor een groot deel van het oorspronkelijke eiland verdween. De gevolgen waren in de wijde omtrek merkbaar. Krakatau en het nieuw ontstane Anak Krakatau, Kind van Krakatau, zijn te bereiken via boten van af Merak en Labuhan aan de westkust van Java.
  • Jakarta, Bezoek het nationale museum, de oude haven (Sunda Kelapa) en het museum Bahari, het Monas-monument of maak een historische wandeling door het oude centrum.
  • Bogor, Bogor heette in de koloniale tijd "Buitenzorg". Hier stond het paleis van de gouverneur en zijn prachtige botanische tuinen aangelegd.
  • Puncak Pass, een prachtig berggebied met uitgestrekte theevelden. Het boek van Hella Haasse "Heeren van de thee" speelt zich hier af. Tijdens nationale feestdagen kan het hier erg druk zijn, waardoor het verkeer vast kan lopen.
  • Bandung, Bandung werd vroeger het Parijs van Java genoemd. Het ligt wat hoger waardoor de temperatuur aangenaam is. Hier zijn nog veel oude koloniale gebouwen te vinden. Ook een bezoek aan de muziekschool "Angklung Udjo" [1] is de moeite waard.
  • Pangandaran. Het schiereiland ten zuiden van dit dorp is een nationaal park waar unieke fauna te zien is, b.v. de zogenaamde Bunga Rafflesia.
  • Yogyakarta, Yogyakarta is de culturele hoofdstad van Java. Met de Borobudur en Prambanan (UNESCO werelderfgoed) en de kraton is er op cultureel gebied van alles te beleven. Bezoek de vogeltjesmarkt, en ga winkelen in de Malioboro-winkelstraat. Ook kan men vlak bij de stad naar het strand, raften, bergwandelingen maken en grotten bezoeken.
  • Bromo-Tengger-Semeru National Park, Dit nationaal park is genoemd naar de vulkaan Semeru, de vulkaan Bromo en het bergvolk "Tengger" dat hier in de omgeving woont. De Semeru is een van de meest actieve vulkanen van Indonesië. Vrijwel elke 20 minuten spuugt de vulkaan een wolk van stoom en rook uit. De vulkaan Bromo is makkelijk te herkennen omdat de gehele top van de berg ontbreekt. De krater bevindt zich in een caldera die bestaat uit een 10 kilometer brede "laut pasir" (zee van zand).
  • Ijen Dit is een actieve vulkaan met een zwavelmeer, waar nog zwavel wordt gewonnen. Zwaar werk: in manden wordt de zwavel naar beneden gedragen.Als het nog donker is, is er bij de krater blauw vuur te zien.

Info[bewerken]

Java is verreweg het dichtstbevolkte eiland van Indonesië en ook het eiland met de interessantste cultuurschatten. De meeste touroperators zien het eiland dan ook als een verplicht nummer. Verder is de infrastructuur hier het beste, veel daarvan is trouwens een overblijfsel uit de tijd van de Nederlandse overheersing. Niet alleen zijn er meerdere middelen van transport, men heeft hier ook de meeste keus uit allerhande klassen logies en eetgelegenheden.

Taal[bewerken]

Terwijl Indonesisch (Bahasa Indonesia) de lingua franca is van Indonesië en door bijna iedereen wordt begrepen, spreekt de meerderheid van Java's bevolking Javaans als hun eerste taal. Het is de grootste niet-officiële taal ter wereld met 90 miljoen native speakers. Vooral in Centraal- en Oost-Java, hoort u het Javaans nog vaak. U hoort zelfs de lokale uitspraakverandering - de meest opvallende verandering is een verandering in o, dus bv. Surabaya wordt Suroboyo. Maar alhoewel algemeen gesproken, wordt Javaans nog maar zelden geschreven in het openbaar. Andere belangrijke lokale talen zijn Sundanees, gesproken in West Java, Betawi in Jakarta en Madurees, gesproken rond het eiland Madura en in sommige delen van Oost Java.

Arriveren[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

De grootste internationale luchthaven van het land ligt bij Jakarta. Onder andere KLM en Garuda vliegen rechtstreeks (in ongeveer 14 uur) van Amsterdam Schiphol naar Jakarta. Via lokale vluchten zijn de steden Bandung, Semarang, Solo, Yogyakarta en Surabaya bereikbaar vanuit met name Jakarta en Makassar. Lokaal vliegen de luchtvaartmaatschappijen Garuda, Merpati, Lion Air, Mandala, Sriwijaya Air en Batik Air. Veel toeristen uit Bali kiezen er tegenwoordig voor om ook enkele dagen op Java door te brengen, met name voor een bezoek aan de Borobudur en Prambanan (UNESCO werelderfgoed). Vanaf 28 euro per persoon vlieg je in 1 uur en 20 minuten van Bali naar Yogyakarta. Een bezoek aan de culturele hoofdstad van Java is een waardevolle aanvulling op een (strand)vakantie op Bali.

Boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Vliegtuig[bewerken]

Naast Jakarta beschikken Bandung, Cirebon, Semarang, Yogyakarta, Solo/Surakarta, Surabaya en Malang over een vliegveld.

Trein[bewerken]

De trein is een uitstekend middel om zich te verplaatsen op het eiland Java. De meeste verbindingen lopen van west naar oost. Vanuit Jakarta, Stasiun Gambir vertrekken de meeste treinen. Deze treinen hebben namen en kennen verschillende klassen. Tegenwoordig is het noodzakelijk om, vergelijkbaar aan een vliegreis, vooral een ticket (met vaste stoelplaats) te boeken. Tickets kunnen vanaf 90 dagen voor vertrek worden gereserveerd op de website van PT Kereta Api [2].

Bus[bewerken]

De lokale bevolking maakt voor de langere afstanden het meest gebruik van de bus. Overal op Java komt men busdiensten tegen. Pas op; veel bussen rijden (te) hard en ongelukken zijn niet ongewoon. De "Eksekutif Bus" is het meest comfortabel met AC, verstelbare stoelen en soms zelfs een toilet.

Auto[bewerken]

Veel buitenlandse toeristen kiezen ervoor om hun rondreis over Java te maken met een huurauto met chauffeur. Niet alleen geeft dit meer vrijheid en comfort dan het openbaar vervoer, ook is dit een efficiënte manier om veel te zien op je eigen tempo. Auto's worden met chauffeur verhuurd. Dit is niet zonder reden; het verkeer is chaotisch en verkeersregels worden nauwelijks gevolgd. Lang niet alle chauffeurs spreken Engels of hebben ervaring met buitenlandse toeristen. Op Java zijn een aantal chauffeurs gespecialiseerd in het verzorgen van rondreizen over Java (en Bali).

Doen[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Gebruik gezond verstand, zoals u zou doen in uw eigen land. Meest voorkomend is (gelukkig) diefstal; gewelddadige misdaad is zeldzaam in Indonesië. Het is echter verstandig om extra voorzichtig te zijn in Jakarta en andere grote steden (zie ook wikitravel: Jakarta sectie). Het verkeer is chaotisch met veel motoren en bromfietsen. Men rijdt aan de linkerkant van de weg. Veel verkeersdeelnemers volgen de regel:"might is right". Zebra's worden niet gerespecteerd. Zorg ervoor dat uw intenties duidelijk zijn voor aankomende chauffeurs bij het oversteken van een drukke straat. Auto's stoppen nooit, maar als ze weten wat ze van u kunnen verwachten, zullen ze u vermijden. Met behulp van een handsignaal, zoals een hand in de lucht, kunt u contact maken. Wees verstandig, neem een ​​chauffeur (vaak inbegrepen bij een huurauto) en ga niet zelf rijden.

Rondom[bewerken]