Iquitos

Uit Wikitravel
Iquitos

Default Banner.jpg

Iquitos

Iquitos is de grootste stad in de Peruaanse Amazone en de zesde grootste stad van Peru.

Info[bewerken]

Iquitos ligt aan de oevers van de Amazonerivier en is flink gegroeid in het begin van de twintigste eeuw door de export van rubber.

Arriveren[bewerken]

Iquitos is de grootste stad ter wereld die niet over de weg te bereiken is. De stad is enkel te bereiken door de lucht of over de rivier.

Per vliegtuig[bewerken]

De luchthaven van Iquitos (Aeropuerto Internacional Coronel FAP Francisco Secada Vignetta, IQT) ligt net buiten de stad. Een ritje met de motortaxi naar het Plaza de Armas duurt ongeveer 20 minuten. Vanuit Lima gaan verschillende vluchten per dag naar Iquitos. Maatschappijen die deze route aanbieden zijn Star Peru, Peruvian Airlines en LAN. Sommige vluchten hebben een korte tussenstop in Tarapoto of Pucallpa.

Per boot[bewerken]

Door de ligging aan de Amazonerivier is Iquitos goed te bereiken per boot vanuit Yurimaguas of Pucallpa. Dit neemt echter wel veel tijd in beslag. Vanuit Yurimaguas vertrekken verschillende boten per week naar Iquitos. Deze tocht duurt ruim twee dagen. Tickets zijn te koop op de boten zelf, in de haven La Boca. Zorg dat je zaken doet met de kapitein van de boot en dat je je geld niet aan iemand anders overhandigt. De boten vervoeren zowel vracht als passagiers. Doordat sjouwers alle lading op de boot moeten brengen, kan het laden lang duren waardoor het vertrek vertraagd kan raken. Wel mag je meestal onmiddellijk na het kopen van je ticket op de boot slapen, waardoor je kosten voor accommodatie in de stad uitspaart. Op de boot heb je de keuze tussen slapen in een hangmat aan dek of in een hut met twee bedden. De eerste optie is wat goedkoper en koeler, maar heeft als nadeel dat je je bagage continu in de gaten moet houden. In een hut, af te sluiten met een hangslot, is je bagage aanzienlijk veiliger. Drie maaltijden per dag zijn inbegrepen, maar het is aan te raden wat extraatjes mee te nemen en te zorgen voor voldoende drinkwater.

Rondreizen[bewerken]

De meeste toeristische restaurants en touroperators die trips naar de jungle aanbieden zitten in de blokken rond de Plaza de Armas. Ook de boulevard die uitzicht biedt over de rivier is slechts twee blokken van de Plaza de Armas verwijderd. Vervoer in Iquitos is het makkelijkst en het goedkoopst per motortaxi (gemotoriseerde riksja). Ritjes in de stad kosten slechts een paar Sol.

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]