Heuvelland (streek)

Uit Wikitravel
Heuvelland (streek)

Default Banner.jpg

Heuvelland is een regio in het zuidwesten van Limburg. Het ligt ten westen van Parkstad Limburg, wat ook bekend was als de Oostelijke Mijnstreek. Ten noorden van het Heuvelland bevind zich de Westelijke Mijnstreek.

Regio's[bewerken]

  • Mergelland - Deze regio valt min of meer samen met het westen van het Heuvelland.

Gemeentes[bewerken]

Het grenzen van het begrip Heuvelland zijn moeilijk definieerbaar. De A76 wordt meestal als noordgrens beschouwd. De kern wordt gevormd door de vier gemeentes:

Daar omheen liggen de vier randgemeentes die cultuurhistorisch nauw verbonden zijn met het typische Heuvelland-landschap:

Plaatsen[bewerken]

Info[bewerken]

Taal[bewerken]

In de taal (het 'Limburgs dialect') die in het Heuvelland gesproken wordt zit veel variatie. Het westelijk deel rond Maastricht heeft zijn taaloorsprong meer in de Franse taal, het oostelijk deel rond Simpelveld/Vaals is veel meer Duits georiënteerd. Het Heuvelland ligt op de grens tussen het Romaanse en het Germaanse taalgebied. In nabijgelegen dorpen zijn vaak wezenlijke verschillen in dialect aanwijsbaar.

Arriveren[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Vanuit het noorden (Eindhoven)zijn de stations van Maastricht en Heerlen de aangewezen eindbestemmingen voor een bezoek aan het Heuvelland. Daarvandaan kunt u overstappen op een goed buslijnennet door de regio. De stoptrein vanuit Maastricht naar Heerlen doorkruist het Heuvelland via Valkenburg en Voerendaal. De complete spoorlijn Maastricht-Kerkrade wordt ook wel Heuvellandlijn genoemd.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Routes[bewerken]

  • Miljoenenlijn dankt zijn naam, aan de voor die tijd hoge kosten, één miljoen gulden per kilometer, voor het ruim 12 km lange traject van Schin op Geul naar Kerkrade. Om de spoorbaan in het heuvelachtige landschap voor de spoorweg niet te steil houden, is er veel graafwerk verricht. De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) rijd één of meer dagen per week afhankelijk van het seizoen met een stoomtrein tussen Valkenburg en Simpelveld. Van Simpelveld rijden twee dieseltreinen: Een railbus naar Vetschau in Duitsland en een tweede dieseltrein naar Kerkrade-centrum. Dagkaart 10 €.

Doen[bewerken]

Een bezoek waard:

Eten[bewerken]

In de regio zijn vele restaurants te vinden. De streek staat bekend om zijn "bourgondische" mogelijkheden om lekker uit eten te gaan.

Uitgaan[bewerken]

Het Heuvelland is vooral een streek om rust te zoeken en te vinden. Natuurbeleving met een uitgebreid wandel- en fietsnet, bourgondisch eten in de vele restaurants, en kleinschalige kunst&cultuur zijn de hoofdingrediënten voor een geslaagd verblijf. Een druk en doorlopend (avond-)uitgaansleven zult u hier niet vinden. Alleen Valkenburg is daar vooral in de zomermaanden een uitzondering op. Als u het grootsteedse vertier zoekt bent u aangewezen op omliggende grotere steden zoals Maastricht en Aken (bij Vaals over de grens).

Veiligheid[bewerken]

Rondom[bewerken]