Halifax

Uit Wikitravel
Halifax

Default Banner.jpg

Halifax is de hoofdstad van de Canadese provincie Nova Scotia. De stad heeft 390.328 inwoners (2011).

'Halifax' [1] is de hoofdstad van Nova Scotia en de grootste stad in de Atlantische Provincies of Canada. De oorsprong van de stad en de rijke maritieme geschiedenis komen voort uit een strategische ligging en een van de grootste natuurlijke havens van de wereld. In de 19e en vroege 20e eeuw, was Halifax de toegangspoort voor Europese immigratie naar Canada. Vandaag, is Halifax een drukke Atlantische zeehaven en het economische en culturele centrum van Oost-Canada.

Begrijpen[bewerken]

Halifax is de provinciale en regionale hub van Nova Scotia. Het is echter nog steeds een kleine stad naar Noord-Amerikaanse normen (2010 pop. 412.012).

Historie[bewerken]

Terwijl het gebied rond Halifax door native Mi'kmaq bewoond is voor millennia, werd modern Halifax opgericht op 21 juni 1749 als een 'Britse militaire buitenpost' . Gemakkelijk te verdedigen en voorzien van 's werelds tweede grootste natuurlijke haven, Halifax bewees zijn waarde tijdens de Zevenjarige Oorlog' tegen de Fransen en later in de Amerikaanse Revolutionaire Oorlog, en als de basis groeit in omvang en belang, ontstond een aanzienlijke populatie van handelaren en andere burgers in zijn kielzog.

Op 6 december 1917 resulteerde de botsing van een Noors vrachtschip met een Franse munitie schip geladen met 2500 ton aan explosieven in de 'Halifax Explosion' , waarbij meer dan 2.000 mensen gedood en werden in de noordelijke helft van de stad. De ontploffing was de grootste kunstmatige explosie voorafgaand aan de komst van nucleaire wapens.

De stad werd al snel herbouwd en in de Tweede Wereldoorlog zag Halifax drukker dan ooit, met de Britse bevoorradingskonvooien het samenstellen van hun gevaarlijke reis te beginnen over de Atlantische Oceaan als Duitse U-boten voor de kust loerde. Na de oorlog, meer dan een miljoen immigranten naar Canada passeerden Halifax.

Orientation[bewerken]

De stad Halifax is Halifax schiereiland, aan de westkant van de haven, met Dartmouth naar het oosten. De belangrijkste bezienswaardigheid is de 'Halifax Citadel' , op een hoge heuvel boven de stad, en het is gunstig verdeelt de stad in drie districten: de 'Zuid-End' , die de oudere, rijkere stedelijke kern zuiden van de Citadel; de 'North End' , de iets minder verfijnd noordelijke voorsteden verwoest door de explosie; en de grotendeels residentieel 'West End' . Het centrum van de kern is ingeklemd tussen de Citadel en de haven, het maken van navigatie in een handomdraai.

De voorstedelijke gebieden van Halifax die verder reikt dan het schiereiland worden aangeduid als het vasteland van Halifax, en omvatten wijken zoals Spryfield en Clayton Park. Ten noorden van het schiereiland is de Bedford Basin, een binnenzee lichaam van het water dat ooit diende als vormingsstation voor konvooien van schepen die de Atlantische Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan het hoofd van het Bekken is de gemeenschap van Bedford.

Inwoners van de stad staan ​​bekend als Haligonians .

Climate[bewerken]

Halifax heeft een maritiem klimaat, getemperd door haar positie in de buurt van de Noord-Atlantische Oceaan. De zomers zijn aangenaam, hoewel af en toe vochtig, en de winters zijn relatief mild, maar natte, besneeuwde en winderig. Fall is vaak een aangename tijd om te bezoeken.

Sjabloon:Klimaat

Arriveren[bewerken]

De moderne Halifax Robert L. Stanfield International Airport (IATA: YHZ) [2] ligt 35 km ten noorden van het stadscentrum van Halifax. Het is de grootste luchthaven van de Atlantische provincies.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Bestemmingen in de buurt[bewerken]