Hagfors

Uit Wikitravel
Hagfors

Default Banner.jpg

Hagfors en omgeving vanuit de Värmullsåsen

Hagfors is een stadje en gemeente in de Zweedse provincie Värmland, ongeveer 100 kilometer ten noorden van Karlstad. De gemeente heeft ongeveer 13.000 inwoners, waarvan ongeveer 8.000 mensen in Hagfors wonen. Hagfors staat vooral bekend om haar mooie bossen en vele meren. Het stadje zelf is industrieel en saai, maar toch is het toerisme één van de belangrijkste sectoren door de overweldigende natuur. Andere grote dorpen in de gemeente Hagfors zijn Ekshärad, Uddeholm en Råda.

Info[bewerken]

Hagfors verkreeg in 1950 als één van de allerlaatste plaatsen van Europa stadsrechten, maar de geschiedenis gaat verder terug. Pas in 1873 werd er op de plek waar Hagfors ligt een nederzetting gesticht. Twee hoogovens van de staalgigant Uddeholms AB waren de eerste gebouwen. Vooral stadse Zweden en Walen waren in deze tijd erg invloedrijk in Värmland, nog steeds zijn een aantal familienamen en straatnamen daaruit af te leiden. De staalindustrie is hedendaags nog steeds de grootste private werkgever van Hagfors. In de stad staat een grote staalfabriek van Uddeholms AB.

Toeristeninformatie[bewerken]

In zowel Hagfors en Ekshärad is een toeristenbureau te vinden, waarvan het kantoor in Hagfors de grootste is. Hier vind je veel informatie over omgeving inclusief kaarten, wandelroutes en excursies. Ook zijn hier souvenirs, boeken en een visvergunning te koop. Op beide locaties kun je toegang krijgen tot gratis internet. [1]

  • Hagfors, Dalavägen 10 (in het gemeentehuis), ☎ +46 563 187 50
. Geopend werkdagen 09-17, in het hoogseizoen (5/7 - 16/8) ook op zaterdag 10-16.
  • Ekshärad, Torsbyvägen 1 Ekshärad (in de ICA), ☎ +46 563 187 60. Geopend werkdagen 10-18 met lunchpauze 13-14, in het hoogseizoen ook op zaterdag 10-16.

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Een paar kilometer ten westen van het stadje ligt de kleine luchthaven van Hagfors. Vanuit deze luchthaven vliegt Avies twee keer per dag naar Stockholm Arlanda, met aansluitingen naar Amsterdam en Brussel. Vanuit de terminal is het ongeveer 1200 meter lopen naar bushalte Sjögränd. Vanuit hier gaat ongeveer ieder uur een bus naar Hagfors, lijnen 301, 304 en 600. Informeer vooraf naar de bustijden bij Värmlandstrafik [2], zodat je niet onnodig lang buiten staat te wachten. Taxi's zijn niet standaard aanwezig op de luchthaven, vooraf reserveren is wel mogelijk.

Bij Karlstad ligt het iets grotere Karlstad Airport, met lijnvluchten naar Stockholms-Arlanda, Frankfurt en Alicante. Vanuit de luchthaven gaat een shuttlebusje naar Karlstad, maar vooraf reserveren is wel noodzakelijk. Vanuit Karlstad rijden er verschillende bussen naar Hagfors, die bus doet er ongeveer 1 uur en 15 minuten over.

Per Trein[bewerken]

Per Auto[bewerken]

Vanuit de Benelux is Hagfors over de weg bereikbaar via de E6 langs de Zweedse westkust, vanaf Göteborg volg je de E45 richting Karlstad. Vanaf Karlstad de rijksweg 62 richting Hagfors. De wegen zijn over het algemeen zeer goed. Alleen bij verse sneeuw kan het moeilijk zijn om Hagfors te bereiken. In de winter zijn winterbanden noodzaak en spijkerbanden aan te raden. Sneeuwkettingen zijn toegestaan.

Rondreizen[bewerken]

Hagfors is het beste te ontdekken per auto of per fiets, of per sneeuwscooter in de winter. Bussen zijn er wel, maar rijden niet frequent. In het donker grote afstanden afleggen door Värmland per auto wordt afgeraden, vanwege het grote gevaar op overstekend groot wild. Indien toch noodzakelijk, gebruik dan altijd groot licht. De lokale bevolking heeft meestal grote schijnwerpers gemonteerd op de auto.

In de winter kan het bij verse sneeuwval lastig zijn om je te verplaatsen per auto. Dit komt slechts een paar keer per winter voor en de wegen zijn over het algemeen snel weer schoon. Winterbanden zijn onder winterse omstandigheden verplicht. Ook een schep in de auto en het gebruik van antivries zijn verplichtingen in de winter. Zonder spijkerbanden rijden kan in sommige gevallen meespelen in de aansprakelijkheidsvraag.

Bekijken[bewerken]

Treinen in het Järnvägsmuseum
Ekshärads kerk met de bijzondere grafkruizen
Uddeholms Hergård op het witte doek
Ticket voor de dressintocht

In de stad[bewerken]

  • Kerk van Hagfors, Uddeholmsvägen 2, ☎ +46 563 54 05 30. De kerk van Hagfors werd gebouwd aan het begin van de 20e eeuw. De kerk staat op een heuveltje aan de rivier Uvån.
  • Hagfors Järnvägsmuseum (treinmuseum), Uvedsvägen 7, ☎ +46 563 149 00. Geopend mei en september werkdagen 9-16, juni t/m september dagelijks 9-16. Het treinmuseum heeft tientallen oude treinen in bezit. Je kunt ook kijken in één van de oude werkplaatsen. Informatie in het Nederlands. Toegang 80SEK, kinderen tot 16 jaar gratis onder begeleiding.
  • Dalkarlstorps gård, Krokvägen 11. De hembygdsgård van Hagfors, een aantal oude gebouwen en werktuigen kun je hier bezichtigen.
  • Värmullsåsen, deze heuvel van 426 meter boven zeeniveau is de hoogste heuvel in de omgeving. Bovenop de heuvel staat een uitkijktoren, waarvandaan je een spectaculair uitzicht hebt over de stad en de uitgestrekte bossen. Vroeger was hier een skigebied, maar de liften draaien al vele jaren niet meer.

Buiten de stad[bewerken]

  • Stjärnsfors kvarn, Stjärnsforsvägen Uddeholm, ☎ +46 70 654 59 40. [3] Een industrie museum op een oud industrieterrein. Een aantal oude gebouwen en machines zijn te bezichtigen. Vanuit het museum kun je ook zogenaamde 'cultuurwandelingen' maken onder begeleiding van een gids (alleen voor groepen).
  • The Big Four of Scandinavia, Rådavägen 11 Råda, ☎ +46 563 602 90. Roofdierencentrum over de vier grootste dieren van Zweden. Informatie in het Nederlands.
  • Brattfallet. Een indrukwekkende 10 meter hoge waterval. De waterval ligt in het uiterste noorden van Hagfors, niet ver van rijksweg 62. Neem vanuit Hagfors na de brug over de Klarälven in Fastnäs de eerste afslag naar rechts, Brattfallet staat vervolgens aangegeven op bordjes. Hier begint ook een mooie wandelroute van bijna 7 kilometer.
  • Kerk van Ekshärad, Ekesbergsvägen 1 Ekshärad. Een typisch Zweedse houten kerk uit 1688. Vooral de begraafplaats is bijzonder, hier staan gesmeden gietijzeren grafkruizen. De kruizen staan symbool voor de boom des levens.
  • Ekshärads Hembygdsgård, Klarälvsvägen 8B Ekshärad (tegenover de kerk). [4] Geopend maandag t/m donderdag 8-16, vrijdag 08:00-14:30. De hembygdsgård (openluchtmuseum) van Ekshärad werd geopend in 1928 en huisvest vele oude gebouwtjes en werktuigen.
  • Kärnåsens Hembygdsgård, ☎ +46 563 602 74. [5] Elke zondag vanaf Midzomer t/m augustus 13:00-18:00, terrein is altijd toegankelijk. een openluchtmuseum aan de rivier Klarälven midden in het bos. Hier vind je een groot aantal oude gebouwen en werktuigen, opgesteld met de karakteristieken van een dorpje. De hembygdsgård staat bekend om Klar-Hälja, een folkloristisch festival in de zomer.
  • Profossdammen. Midden in het bos, aan een snelstromend beekje, ligt de Profossdammen. Een bijzonder plekje om te relaxen en picknicken. Over het beekje loopt een kabelbaan en een balanceerbalk, of hou jezelf in evenwicht op de grote keien in het beekje.
  • Uddeholms Herrgård, Geijervägen 8 Uddeholm. Een landgoed in Uddeholm met daarop het grootste herenhuis van Värmland en een kapel. Het herenhuis is gebouwd aan het begin van de 19e eeuw voor de familie Geijer, een in die tijd zeer invloedrijke familie in Hagfors en omgeving. Geijer was in het bezit van een ijzerbedrijf, dat later is uitgegroeid tot de multinational Uddeholms AB. Tot 1915 diende het huis als hoofdkantoor van dit bedrijf. Het landgoed ligt op een prachtige plek bij de monding van de rivier Uvån in het Rådasjön. Het herenhuis en de kapel zijn niet van binnenuit te bezichtigen, maar een wandeling over het landgoed is zeker de moeite waard.

Doen[bewerken]

Veel toeristen komen naar Hagfors om te wandelen. Er zijn verschillende wandelroutes uitgezet, waarvan er ook een aantal in Hagfors zelf beginnen. Je kunt bijvoorbeeld naar de top van de Värmullsåsen lopen. Of kijk eens op [6] om je eigen route uit te zetten, veel bospaadjes zijn op de kaart ingetekend. Bij de toeristeninformatie zijn nog meer wandelroutes te verkrijgen.

  • Maak een rondvlucht, vanaf Hagfors Airport worden rondvluchten georganiseerd.
  • Maak een vlottocht over de Klarälven, maak en vlottocht van een dag of zelfs van een week en zet je tentje op aan de rivierbedding, of op een eilandje. Het is ook mogelijk om onder begeleiding je eigen vlot te bouwen.
  • Huur een dressin, vanuit de Stjärnsfors kvarn in Uddeholm kun je een dressintocht maken over het oude spoor naar Hagfors. Het eindpunt is het Järnvägsmuseum.
  • Huur een een fiets of mountainbike, door de bossen van Hagfors kun je prachtig mountainbiken. Aan de rand van het stadje is ook een speciale mountainbikeroute uitgezet. De start bevindt zich aan de Abborrtorpsvägen, bij een grasveldje aan de linkerkant van de weg vanuit Hagfors. Die route is qua natuurschoon niet zo speciaal.
  • Ga op elandensafari, het is gegarandeerd dat je het gigantische dier te zien krijgt. En met heel veel geluk zelfs een jong of witte eland. Je kunt er natuurlijk ook zelf op uittrekken met de auto, het beste tijdstip om elanden te spotten is rond zonsondergang. De elanden komen dan grazen aan de bosranden in lage begroeiing of bosjes met verse (berken)blaadjes.
  • Maak een kanotocht, ontdek de vele meren of de Klarälven door middel van een kano. Verspreid over de gemeente vind je een aantal kanocentrales. Naast kanoverhuur wordt er vaak ook een haal- en brengservice aangeboden.
  • Speel midgetgolf, in het centrum van Hagfors ligt langs de rivier de Uvån een mooie midgetgolfbaan.

Kopen[bewerken]

Hagfors is te klein om uitgebreid te gaan shoppen. Het stadje heeft twee kleine winkelstraten te weten Köpmangatan en Kyrkogatan. Voor dagelijkse behoeften kun je terecht aan de andere kant van de rivier bij de supermarkten Coop en Ica of iets buiten het centrum bij Pekås en Lidl. Ook in Ekshärad zijn twee supermarkten. In Råda en Sunnemo vind je twee buurtsupermarktjes.

Zweden staat bekend om de loppis, een soort uit de hand gelopen garageverkoop. Overal langs doorgaande wegen zie je bordjes staan met 'loppis'. Hier vind je vaak leuke spulletjes voor kleine prijsjes. In het oude stationsgebouw van Hagfors is een grote loppis ingericht. Dit is eigenlijk geen loppis maar een tweedehandswinkel. Het gebouw is de moeite waard om eens te bekijken, maar de winkel zelf heeft soms ook verrassende artikelen voor een kleine prijs.

  • Torfolk Gård [7] in Östra Skymnäs verkoopt een groot assortiment aan veelal huisgemaakte jam, marmelades, sappen, fruit en groenten. Een aantal dagen per jaar kun je hier zelf je groente uit de tuin plukken.
  • Höje Vedugnsbageri [8] is een traditionele bakkerij in het gehucht Höje. In de winkel kun je vers gebakken biologisch brood uit de oven kopen.

Eten[bewerken]

  • Ayasofya, Klarälvsvägen 25 Ekshärad, ☎ +46 563 413 80. Onder andere Griekse specialiteiten, pizza en kebab. Mag gerust het beste restaurant van Ekshärad genoemd worden, aangezien er ook niet veel meer te kiezen valt.
  • Moccacino Café & Bistro, Torsbyvägen 4 Ekshärad, ☎ +46 563 407 60. Lunch, broodjes, panini en dagmenu. De eigenaren zijn Duitsers. Kleine bistro waar veel locals komen.
  • Mallwitz, Kärnåsen 1 Lakene, ☎ +46 563 236 00. [9] Luxe restaurant op de Kärnåsen Hembygdsgård. Was vroeger gevestigd in het Uddeholms Hotel.
  • Restaurang & Pizzeria Värmullen, Köpmangatan 4, ☎ +46 563 120 60. Pizzeria restaurant in het centrum van Hagfors.
  • Ristorante Coloseum, Dalavägen 11, ☎ +46 563 129 90. Italiaanse specialiteiten, gelegen in het centrum van Hagfors.
  • Restaurang & Pizzeria Uwån, Norrings väg 2, ☎+46 563 259 25. Ook een lunchkaart tussen 11:00 en 14:30.
  • Makaha's glass & gött, Köpmangatan 2, ☎ +46 70 679 69 44. IJs- en snoepwinkel.
  • Café Släpskon, Köpmangatan 11, ☎ +46 563 106 67. Broodjeszaak in de hoofdstraat met klein aantal zitplaatsen.

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

In Zweden is het toegestaan om in de vrije natuur te kamperen. Desondanks zijn er ook een aantal campings te vinden.

Campings en vakantieparken[bewerken]

  • Rådastrands Camping, Rådastrand 62 Råda, ☎ +46 563 60560. [10] Camping in het bos, bij een mooi strand aan het Rådasjön. Onder andere kanoverhuur, fietsverhuur, bevertochten en elandensafari. Ook blokhuttenverhuur.
  • Byns Camping, Ekshärad, ☎ +46 768 354939. [11] Camping dichtbij Ekshärad, aan de Klarälven. Tevens kanocentrale.
  • Värmlandsgården, Upplund Värmlandsgården 2, ☎ +46 563 91111. [12]
  • Björnbyn, Riksväg Råda, ☎ +46 563 60095. [13] Verhuur van bungalows aan het Rådameer.
  • Camping Djupdalen, Hara (Ekshärad), ☎ +46 563 40304. [14]

Hotels[bewerken]

  • Uddeholms Hotel, Hotellvägen 6 Uddeholm, ☎ +46 563 234 95. [15] Net hotel in Uddeholm aan het Rådameer, gerund door Nederlanders. Ook een jeugdherberg. Prijzen beginnen vanaf 700SEK per nacht voor een eenpersoonskamer, jeugdherberg 350SEK per nacht.
  • Björns Wärdshus, Rådavägen 11 Råda, ☎ +46 563 602 90. [16]
  • Hotell Monica, Folkets väg 1, ☎ +46 563 156 50. [17] Hotel in het stadje, voornamelijk zakenreizigers.
  • Hedegårds Pensionat, Hara Hedegård, ☎ +46 563 400 24. [18] Hotel, restaurant en appartementen.
  • Geijersholm Herrgård, Geijersholm, ☎ +46 563 270 60. [19] Bed & Breakfast, prijzen vanaf 695 kronen per nacht per tweepersoonskamer.
  • Gustavagården, Maltavägen 2 Geijersholm, ☎ +46 563 606 66. [20] Kleine Bed & Breakfast met een typisch Zweeds zomercafé (sommercafé).

Veiligheid[bewerken]

Rond Hagfors leven meerdere roedels wolven.

In Hagfors komen elanden, wolven en bruine beren voor. Tot levensbedreigende situaties komt het zelden. Laat je niet afschrikken, het zijn vooral hele mooie beesten, maar wees toch bedacht op een confrontatie. Neem van te voren de instructies door over wat te doen bij een confrontatie met groot wild. Elanden lijken ongevaarlijk, maar als de eland jongen heeft dan kan ook een eland in de aanval gaan. Maak bij wandelingen door het bos altijd geluid, zeker in het donker en in dichtbegroeid bos, zodat het wild je aan hoort komen.

Bij een overnachting in de natuur is het raadzaam om voedsel minimaal 200 meter van de slaapplaats te bewaren.

In Hagfors is weinig criminaliteit. Het noodnummer is ook in Zweden 112.

Rondom[bewerken]