Giethoorn

Uit Wikitravel
Giethoorn

Default Banner.jpg

Giethoorn [1] is een pittoresk plaatsje in de Kop van Overijssel en wordt ook wel het Venetië van het Noorden genoemd. Giethoorn ligt tussen Steenwijk en Meppel. Ook Amsterdam en Brugge (in Vlaanderen (België)) doen een gooi naar die titel, maar in Giethoorn is traditioneel vervoer over water de manier van verplaatsen net als in Venetië.

Info[bewerken]

In de film Fanfare laat Bert Haanstra een beeld zien van Giethoorn in de tweede helft van de vorige eeuw.

Wapen van Giethoorn

Arriveren[bewerken]

Per trein[bewerken]

Reis naar station Steenwijk en vervolg je reis per bus, lees verder voor details.

Per bus[bewerken]

Vanaf station Steenwijk met Ovregioijsselmond [2] bus 70. Deze rijdt in het hoofdseizoen ook tot laat in de avond.

Per auto[bewerken]

  • Vanuit Groningen/Heerenveen/Leeuwarden: Neem afslag 7 van de A32, Giethoorn staat vanaf daar aangegeven.
  • Vanuit Lelystad/Emmeloord: Neem afslag 15 van de A6, rij op N331 richting Marknesse. Neem de afslag richting Blokzijl/Steenwijk en vervolg je weg op de N333. Vanaf hier staat Giethoorn op de borden aangegeven.
  • Vanuit Zwolle: Volg de A28 tot knooppunt Lankhorst (A28/A32), vervolg je weg op de A32. Neem afslag 3 op de A32, Giethoorn zal vanaf deze afslag aangegeven staan.

Per boot[bewerken]

Giethoorn is gelegen aan het kanaal Beukers-Steenwijk. Giethoorn is per boot eenvoudig te bereiken. Vanuit het noorden is een doortocht richting Zwartsluis/Meppel te realiseren. Vanuit het zuiden is een doortocht richting Steenwijk/Friese Randmeren te realiseren. Giethoorn beschikt over enkele jachthavens.

Rondreizen[bewerken]

Giethoorn heeft twee doorgaande verbindingen over land, de N334 die per auto en paralel fietspad begaanbaar is en een fiets- annex wandelpad dat dwars door het dorp langs de dorpsgracht loopt, het voornaamste verkeer vindt op dit pad plaats over het water.

Per boot[bewerken]

Varen is de de karakteristieke manier van verplaatsen in dit dorp. Vroeger werd hiervoor voornamelijk gebruik gemaakt van de punter voortbewogen met een punterboom. Voor toeristen zijn er echter fluisterboten beschikbaar die volledig elektrisch zijn. Een punter voortbewogen met een punterboom huren kan nog maar op 2 plaatsen in Giethoorn. In de dorpsgrachten kunnen geen boten varen die breder zijn dan 2,2 meter en langer dan 12 meter. Ook kunnen boten niet dieper dan 70 cm in het water liggen. Dit heeft te maken met de afmetingen en diepte van de gracht. Het is verboden om in de dorpsgracht aan te meren zonder hiervoor een vergunning te hebben.

Fiets[bewerken]

De paden in Giethoorn zijn fietspaden, echter worden zij meestal gebruikt als wandelpaden. Vanaf juni tot september is het af te raden om te fietsen in Giethoorn wegens de drukte. In en rond Giethoorn zijn meerdere fietsknooppunten waaronder 39,60,61 en 62. Deze knooppunten zijn onderdeel van grotere fietsroutes. Giethoorn kent ook een fietspad naast de N334, het fietspad loopt vanaf Steenwijk tot Zwolle.

Te voet[bewerken]

Het centrum van Giethoorn is alleen ter voet of per fiets bereikbaar. De paden zijn goed bewandelbaar maar in de zomermaanden kunnen zij druk zijn. Ter voet kunt u over verschillende bruggetjes wandelen. Giethoorn kent meerdere wandelroutes die geheel of gedeeltelijk door Giethoorn lopen. Deze wandelroutes hebben een lengte variërend van 5km tot 150 km. Het totale wandelnetwerk bestaat uit 150 km.

Auto[bewerken]

Giethoorn centrum is hoofdzakelijk autoluw. Bewoners hebben in de meeste gevallen ruimte om bij, of dichtbij huis te parkeren. Bezoekers kunnen parkeren op een van de gratis parkeerterreinen die het dorp heeft.

Zien[bewerken]

  • De Weerribben, natuurgebied.

Doen[bewerken]

  • Museumboerderij 't Olde Maat Uus. Dit is een Giethoornse boerderij uit ± 1800 met een expositie over 100 jaar wonen en werken in Giethoorn. De boerderij is ingericht in oude stijl, inclusief grutterswinkeltje, vissershuisje, tjaskermolen en hooiberg.
  • Scheepswerf Schreur en scheepswerf Wildeboer. Hier worden Gieterse punters en streekeigen platbodems gebouwd.
  • Museum De Oude Aarde. Hier bevindt zich een expositie van edelstenen, sierstenen en mineralen, en een terrarium.
  • Schelpengalerie Gloria Maris
  • Automuseum Histomobil. Naast auto's en andere vervoermiddelen worden hier ook schaatsen, weegtoestellen etc. tentoongesteld.
  • Varen

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

In Giethoorn zijn meerdere eetgelegenheden gevestigd in verschillende keukens. Ook is er een tweesterrenrestaurant gevestigd aan de Beulakerweg genaamd De Lindenhof.

Drinken[bewerken]

Slapen[bewerken]

Giethoorn heeft voor elk budget een slaapgelegenheid. De volgende voorzieningen zijn in Giethoorn te vinden.

  • Meerder Bed en Breakfast gelegenheden
  • 1 Hostel
  • 3 Hotels
  • 5 campings waarvan 2 alleen bereikbaar over het water.
  • 4 vakantieparken

Daarnaast zijn er op enkele minuten van Giethoorn ook voldoende slaap gelegenheden zoals in Steenwijk, Wanneperveen en Blokzijl.

Vanuit Giethoorn kun je in zuidelijke richting naar Zwartsluis/Hasselt/Meppel varen. In noordelijke richting kun je naar Steenwijk/Kalenberg/Friese Merengebied varen.

  • Kallenkote - Een paar dorpen verderop bevindt zich een exotisch dierenpark: Taman Indonesia.