Ecotoerisme Oeganda

Uit Wikitravel
Ecotoerisme Oeganda

Default Banner.jpg

Dit artikel is een Reisonderwerp

Ecotoerisme in Oeganda[bewerken]

Algemene informatie[bewerken]

Oeganda wordt ook wel de groene parel van Afrika genoemd, omdat het ontzettend veel wildparken heeft.

Situering[bewerken]

Uganda, Oeganda of Uganda ligt aan de evenaar in Oost-Afrika en grenst aan Zuid-Soedan, Kenia, Tanzania, Rwanda en Congo-Kinshasa. De hoofdstad is Kampala. De huidige staatshoofd is president Yoweri Kaguta Museveni.

Ecotoerisme[bewerken]

Het opkomende toerisme in Oeganda is vooral het ecotoerisme. Het is een zeer belangrijke bron van inkomsten voor Oeganda. Bijvoorbeeld in Noord-Oeganda is Partners for Innovation bezig met een groen project. Het project bestaat erin dat ze een groene oplossing onderzoeken en ontwikkelen voor lodges en hotels in Oeganda. Het project is gefocust op lodges en hotels gesitueerd rondom de wildparken. Het doel van het project is om de duurzaamheid en groei van toerisme in Oeganda te stimuleren. Met ecotoerisme bedoeld men vooral het in harmonie leven mens, dier en natuur. Dankzij de vele natuurreservaten is het in Oeganda mogelijk om veel aan ecotoerisme te doen. Zo zijn er zeer veel busmaatschappijen zoals Kalita, Link, Gateway,... Deze bussen vertrekken vanaf een centraal punt in de stad. Deze bussen neem je vooral voor de lange afstanden, hoewel je overal zou kunnen uitstappen. Ook kan men boottochten doen om van het ene punt naar het andere te reizen of voor het uitzicht. Zeer bekende boottochten gaan via het Kazingakanaal en Kivumeer. Men kan ook altijd fietsen. Zo kan je met de mountainbike het platteland bezichtigen waarbij het tropisch regenwoud en bebouwde akkers het decor vormen.

Duurzame overnachtingen[bewerken]

Primate Lodge Kibale: een tentenkamp in het hart van het Kibale Forest National Park. Het tentenkamp van Primate Lodge Kibale is comfortabel en ligt in een prachtige groene omgeving. Primate Lodge Kibale heeft acht comfortabele safari-tenten. De inrichting van de tenten zijn uiteraard in Afrikaanse stijl op een houten platform en met een rieten dak. U heeft een eigen badkamer. Vanaf uw veranda heeft u een prachtig uitzicht op het regenwoud. Het ruime restaurant biedt zowel lokale als internationale gerechten.

Nog een paar voorbeelden: - Gasthuizen van locale bevolking; (Airport Guesthouse Entebbe) - Safaritent ingericht met bed, beddengoed en lampje; (Fort Murchison, Kibale Forest Camp), lodges (The Bush Lodge, Gorilla Valley Lodge)

Eco-toeristische projecten in Oeganda[bewerken]

Travelunique: is een prachtig project. Oeganda heeft zo veel te bieden, omdat het zo’n prachtige bestemming is voor zowel de toerist als een vrijwilliger. Er zijn goed aangelegde wandelpaden met een adembenemend uitzicht. De rijke cultuur van de Bakiga en Batwa stammen geeft een goed inzicht in oude culturen en gebruiken. Door de groei van het aantal berggorilla’s in het gebied is het toerisme toegenomen in het zuidelijk gedeelte van het Bwindi Impenetrable National Park. De mogelijkheden voor de lokale bevolking om te profiteren van deze groei is aanwezig, is zeker mogelijk

Bij dit project ondersteun je de Bwindi’s, de lokale gemeenschap om te profiteren van het behoud van het natuurgebied door middel van toerisme. De ‘Bwindi Tourism Club’ is in opgerichting en er zijn vrijwilligers nodig om diverse initiatieven te ontwikkelen zoals:

Het trainen van gidsen Het opzetten van een marketingbeleid Het opzetten van evenementen Het ondersteunen van een financieel traject Het opzetten van wandelroutes De link maken tussen lokale boeren en lodges Onderscheidende producten maken die kunnen worden verkocht aan toeristen Het verzamelen van aanbevelingen van toeristen, etc.

Fair 2 Do: Vrijwilligerswerk in Oeganda

Als vrijwilliger meehelpen op school en in de community, verblijf in een eco community lodge. Projectinformatie voor jouw vrijwilligerswerk in Afrika

Uganda, Oeganda De community van Fair 2 Do heet Nyanzibiri en ligt in het westen, bij Park Queen Elisabeth. Niet ver van het nationale park zijn er verschillende kleine communities die jullie graag tegemoetkomen! Eerst worden jullie verwelkomt in het Community Camp. David runt, samen met een paar jongeren uit het dorp, een community lodge. Je kan er van alles ontdekken. Zo ligt het kamp aan een adembenemend kratermeer. Op deze plaats begint je vrijwilligerswerk.

Meehelpen op de school

Uganda, Oeganda Er zijn zeer veel verschillende activiteiten. Een van de belangrijkste activiteiten is het helpen op en rond de school. De school heeft als motto "Education is a weapon" en probeert hiermee duidelijk te maken aan de ouders en kinderen hoe belangrijk school is.

De kinderen kunnen nog veel te weten komen over hygiëne. Niet alleen voor zichzelf maar ook qua voedsel. Ook gymlessen zijn erg welkom, of het organiseren van een sportdag voor verschillende scholen in de omgeving.

Laat je liever de handen werken? Dan zijn er zeker genoeg klusjes te doen op school om je mee bezig te houden. Ook kan je helpen met groente te verbouwen waardoor de kinderen een voedzame maaltijd per dag kunnen krijgen.

Meehelpen in de community

Uganda, Oeganda Een andere belangrijk activiteit is bij de mensen thuis komen.

Je bezoekt de communities en gaat met de vrouwen in gesprek over persoonlijke hygiëne, hoe ze beter met water en energie om kunnen gaan. Ook kun je aan de slag met voedsel, het verbouwen van groente en het voedzaam koken. En kunnen jullie hen helpen met meer inkomsten te krijgen, door bijvoorbeeld groente uit hun tuinen te verkopen of het opzetten van een bedrijfje.