Duurzaam reizen thailand

Uit Wikitravel
Duurzaam reizen thailand

Default Banner.jpg

Info[bewerken]

Deze pagina is in het leven geroepen voor de duurzame reiziger in de regio Thailand. Samen hebben de kracht om ook van deze regio een schoner en mooier gebied te maken. Natuur behoudt en duurzaam reizen staat hier op nummer 1. Groeiende bomen nemen het broeikasgas kooldioxide (CO2) op uit de lucht en geven zuurstof (O2) weer af. Vliegtuigmotoren doen het omgekeerde. Vliegen betekent het verbranden van fossiele brandstoffen (olie, benzine, kerosine) en dus de uitstoot van gassen die het broeikaseffect versterken. Door bomen te planten die CO2 weer opnemen, kunt u het negatieve effect van uw reis op het milieu teniet doen en Thailand nog mooier maken!

Landschap[bewerken]

100 jaar geleden bestond Thailand nog voor meer dan 75% uit regenwoud. Helaas is door ontbossing voor de houtproductie en gewassenteelt een groot deel van dit tropisch regenwoud verloren gegaan. Momenteel bestaat Thailand nog maar 23% uit tropisch regenwoud. Het is natuurlijk niet zo dat dit probleem zich alleen maar afspeelt in Thailand, ook op wereld niveau is er sinds 1950 meer dan de helft van het regenwoud verloren gegaan door toedoen van de mens. Wat ooit nog 200 miljoen hectare tropisch regenwoud was nu nog maar de helft. De gevolgen daarvan voor de flora, fauna en voor natuurlijk ook voor ons worden steeds duidelijker.

Des te meer reden dus om bij het boeken van uw vervuilende vakantie ook even aan de natuur te denken.

Historie[bewerken]

Flora en fauna[bewerken]

Natuurbeschermende Projecten[bewerken]

Herbebossing project Chumphon[bewerken]

In het Mo Ku Chumphon Nationaal Park wordt momenteel hard gewerkt aan het herbebossen van de mangrove langs de kust. Omdat Mangrove hout word gezien als een van de best bruikbare hout soorten voor het maken van diverse producten is hier tientallen jaren achtereen al het mangrove hout weg gekapt. Nu er vrijwel niets meer over is ziet de lokale bevolking de gevolgen van het kappen van de bomen. Garnalen en jonge visjes hebben minder kans om zich voor te planten of op te groeien omdat de bescherming van de mangrove is verdwenen. Bovendien worden de mangrove bossen ook wel gezien als de CO2-slurpers van het gebied. Het mooie van dit project is dat u ook zelf mee kunt helpen bij het planten van de mangrove. Niet alleen door middel van een financiële bijdragen maar ook door zelf de handen uit de mouwen te steken.

Herbebossing project Hua Hin[bewerken]

Aan het Kui Buri National Park herbebossingproject nabij Hua Hin is een bijzonder verhaal verbonden.

In de omgeving van Hua Hin is evenals in andere delen van Thailand in het recente verleden veel oorspronkelijk regenwoud verdwenen door houtproductie en gewassenteelt. In deze omgeving leefden ook wilde olifanten die steeds meer in het nauw kwamen door de beperking van hun leefgebied. Veel van de nieuw ontgonnen grond werd gebruikt om ananassen te verbouwen. Op een gegeven ogenblik kwamen regelmatig kudden olifanten op zoek naar voedsel in de ananasplantages terecht wat een enorme schade teweegbracht. De lokale boeren strooiden gif en 11 olifanten werden zo vermoord. Dat werd bekend gemaakt in de media en leidde tot verontwaardigde reacties. De Koning trok zich het lot van de olifanten aan en verordende dat de oorspronkelijke vegetatie terug moest komen om o.a. als voer voor de olifanten te dienen In 1999 werd het Kui Buri National Park geopend als 90ste nationale park in Thailand. Een koninklijk project om de verstoorde balans tussen mens en natuur weer enigszins te herstellen.

Ondersteuners van deze projecten:

  • Green Wood Travel, 24 Punnawithi Soi 31, Sukhumvit Road Soi 101, Bangchak, Phrakanong, Bangkok (Mo Ku Chumphon Nationaal park), +66 (0)2 105 4614 (). 1 dag, dagelijks geopend. "Voor iedere 5000 Baht die je besteedt bij Green Wood Travel planten zij 1 boom in dit project. Voor wie daad bij het woord wil voegen organiseert Green Wood Travel ook de kans om zelf een aantal bomen te planten in het Mo Ku Chumphon Nationaal Park. De overnachting vindt dan plaats op een prachtige locatie in het nationaal park zelf. iedere 5000 bath (voor iedere 5000 Baht 1 boom).  edit

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

Tour[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]