Deventer

Uit Wikitravel
Deventer

Default Banner.jpg

Deventer is een stad in het oosten van Nederland en in het zuidwesten van de provincie Overijssel. De stad is gebouwd aan de rivier de IJssel. De gemeente Deventer grenst in het noordwesten aan de gemeente Olst-Wijhe, in het noordoosten aan Raalte, in het oosten aan Rijssen-Holten, in het zuiden aan Lochem (Gelderland) en in het westen aan Voorst (Gelderland). In het zuiden van de gemeente mondt de Schipbeek in de IJssel.

Arriveren[bewerken]

Deventer heeft een treinstation het Station Deventer. Het busvervoer wordt verzorgd door Syntus Overijssel.

Deventer is bereikbaar via de Rijksweg 1|A1, N337, N344 en de N348.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Deventer is een bezienswaardige stad en kent een monumentaal stadscentrum met als middelpunt de Brink, een groot, langgerekt marktplein. Belangrijke monumenten in de stad zijn:

  • Laat gotische waag op de Brink, daterend uit 1528.
  • Laat-gotische Grote of Lebuïnuskerk met romaanse (11e eeuwse) delen. De kerk bezit een toren en koepel (1612-1613) naar ontwerp van Hendrick de Keyser.
  • De gotische Sint-Nicolaas- of Bergkerk met twee romaanse westtorens uit ca. 1200. Deze kerk, die als expositieruimte voor o.a. moderne kunst fungeert, bekroont het schilderachtigste gedeelte van de oude Deventer binnenstad, het zgn. Bergkwartier, dat op een kleine helling (een oud rivierduin) ligt. Deze oude wijk is in de jaren 1970 fraai gerestaureerd. De Walstraat en de Menstraat tellen veel leuke en aparte winkeltjes.
  • Stadhuis
  • Broederenkerk
  • Agnesklooster
  • Industrieel erfgoed Raambuurt. Onder andere de Deventer IJzerindustrie 'Nering Bögel' heeft hier gezeten. Zie ook: ijzeroer, over de Deventer Oerijzergieterij. Onder andere (het origineel) van de Deventer Wilhelminafontein is hier gemaakt. Een voormalige graansilo is thans bij de gemeente in gebruik als depot voor archeologische vondsten.
  • Watertoren in het Nieuwe Plantsoen
  • Bakkerij Wessels: de oudste bakkerij van Overijssel
  • Het standbeeld van Albert Schweitzer op de Brink. Albert Schweitzer heeft tijdens zijn leven meermalen het orgel van de Lebuïnuskerk bespeeld.
  • Het Vogeleiland in het fraaie plantsoen tussen het station en het stadscentrum, met muziekkoepel.
  • Bolwerksmolen, aan de overkant van de IJssel; in 2007 geheel herbouwde historische houtzaagmolen.

Doen[bewerken]

Musea[bewerken]

  • Centrum Beeldende Kunst, het zgn. Kunstenlab; tijdelijke exposities van moderne kunst. Gevestigd aan het Laboratoriumplein, dicht bij de Wilhelminabrug over de IJssel. Het museum is gevestigd in een voormalig laboratoriumgebouw.
  • Speelgoedmuseum Deventer, gevestigd achter de Waag in een van de fraaiste historische panden van de Deventer binnenstad, met veel historisch oud speelgoed. Er worden regelmatig activiteiten voor kinderen georganiseerd. Het museum is slechts beperkt toegankelijk voor ouderen en rolstoelgebruikers (steile trappen).
  • Historisch Museum Deventer, gevestigd in de Waag aan de Brink. Archeologische vondsten; schilderijen, o.a. de Vier Evangelisten door Hendrick ter Brugghen (1588-1629); zilverwerk; maquettes van de stad; industriële historie; wisseltentoonstellingen over de historie van Deventer en omgeving.
  • Etty Hillesum Centrum, in de voormalige synagoge dicht bij de Waag, een expositie- en herinneringscentrum betreffende de tot de Tweede Wereldoorlog belangrijke Joodse gemeenschap in Deventer.

Evenementen[bewerken]

Enkele van de bekendere jaarlijkse evenementen in Deventer zijn:

  • Deventer Boekenmarkt - Op de eerste zondag van augustus, de grootste boekenmarkt van Europa.
  • Dickens Festijn - Oude binnenstad omgetoverd in 19e eeuwse stijl met personages uit de verhalen van Charles Dickens.
  • Deventer op Stelten - Straattheaterfestival met diverse voorstellingen op stelten.

Kopen[bewerken]

Er zijn vele winkels en uitgaansgelegenheden in het uitgestrekte centrum rondom het grote stadsplein de Brink. Bekende Deventer winkelstraten zijn de Walstraat, de Lange Bisschopstraat (de Lange B.), de Korte Bisschopstraat (de Korte B.), de Kleine Overstraat, de Grote Overstraat, de Smedenstraat en de Nieuwstraat. Vlak bij het centrum ligt het nieuwe complex De Boreel. De koopavond in het centrum is op donderdag. Verspreid door de stad liggen nog verschillende andere grotere en kleinere winkelcentra, zoals de Boxbergerweg, runshopping centre De Snippeling, winkelcentrum Keizerslanden, winkelcentrum Flora, winkelcentrum Vijfhoek. Ook hebben de omliggende dorpen hun eigen winkelcentra. In de overige winkelcentra en de omliggende dorpen is de koopavond op vrijdag. Er zijn enkele koopzondagen in Deventer.

Markten[bewerken]

Er zijn diverse markten in Deventer zoals:

  • Op de Beestenmarkt op dinsdag van 08.00 - 13.00 uur
  • Op de Brink op vrijdag van 08.00 - 13.00 uur en op zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
  • Winkelcentrum Keizerslanden op woensdag van 08.00 - 12.00 uur
  • Winkelcentrum Flora op donderdag van 08.00 - 12.00 uur

Eten[bewerken]

Een traditionele lekkernij is de Deventer Koek.

Uitgaan[bewerken]

  • Burgerweeshuis Deventer
  • Deventer Schouwburg
  • Theater Bouwkunde

Overnachten[bewerken]

Vanaf de Deventer stadscamping [1] is het centrum te voet bereikbaar. De idyllisch gelegen camping ligt in het oudste stadswandelpark van Nederland, het Worrpplanstoen. Naast kamperen kan men hier ook terecht voor Bed & Breakfest.

Bestemmingen in de buurt[bewerken]

Create category