Curitiba

Uit Wikitravel
Curitiba

Default Banner.jpg

Curitiba is de hoofdstad van Paraná, Brazilië.

Botanische tuinen in Curitiba

Info[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Curitiba is een van de grotere steden in Brazilië en heeft een internationale luchthaven, Aeroporto Afonso Pena, welke te vinden is in Sao José dos Pinhais, ongveer 17 km (10.6 miles) buiten het centrum van Curitiba. Er zijn dagelijkse vluchten naar Sao Paulo, Rio de Janeiro, Porto Alegre, Brasília en andere grote steden. Ook zijn er vluchten naar andere steden binnen de Paraná Staat, zoals Foz do Iguaçu, Londrina and Maringá. Internationale bestemmingen zijn onder andere Buenos Aires (Ezeiza en Aeroparque), Montevideo en Miami (AA via Porto Alegre).

Per trein[bewerken]

Als gevolg van het besluit van de Braziliaanse regering om geen passagierstreindiensten meer te verstrekken, komen er geen geplande passagierstreinen meer in Curitiba. Echter, er is een toeristische treinroute die gaat naar de kust van de staat Paraná, en eindigt in Paranaguá. Deze rit is zeker de moeite waard rit voor degenen die natuurlijk schoon willen zien, zoals het bos, watervallen, kliffen, pieken en historische gebieden.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Curitiba´s Bus Station (Estaçao Rodoferroviária) is een groot station met 3 aansluitingen (trein terminal, busterminal en intrastate busstation) en biedt geregelde busdiensten van Curitiba naar alle delen van Brazilië, evenals naar locaties in Argentinië, Chili en Paraguay

Per boot[bewerken]

Rondreizen[bewerken]

Curitiba heeft een zeer eenvoudig en praktisch transportsysteem. Openbaar vervoer bestaat geheel uit bussen. Een metrolijn is in aanbouw.

Autorijden kan moeilijk zijn voor mensen die niet gewend zijn aan het verkeer in Curitiba. In het centrale gebied zijn er veel straten met eenrichtingsverkeer, straten met parkeerbeperkingen evenals straten alleen voor voetgangers of voor alleen bussen. Busbanen zijn heel gebruikelijk in Curitiba.

Openbaar vervoer is waarschijnlijk de beste optie voor een bezoek aan de stad. Het tarief is R$ 2,70 en R$ 1,50 (€ 0,55 / U $ 0,70) op zondag. Er zijn ook speciale diensten, zoals het City Center Circulator, die slechts R $ 1,50 kost (€ 0,60 / U $ 0,90), de toeristische route, die meer dan 20 attracties dient en waarvan je er 4 kunt bezoeken, inbegrepen in het tarief van R$ 27,00 en de Airport Shuttle, tussen het centrum en Curitiba Afonso Pena Airport.

Bekijken[bewerken]

Ópera de Arame
Japan plein
Kathedraal op het Tiradentes plein
Paiol theater

Veel attracties zijn gesloten op maandag. De toeristische bus rijdt dan ook niet.

  • Opera de Arame / Pedreiras Park, João Gava Street, Abranches. Di-zo 08:00-22:00. Een van de emblematische symbolen van Curitiba, met een buisvormige structuur en transparant plafond. Ingehuldigd in 1992, geschikt voor alle soorten shows, tussen de meren, typische vegetatie en watervallen, in een uniek landschap.
  • Japan Plein, Sete de Setembro Avenue, op de kruising van Rep Argentinië Avenue met Água Verde. Di-Zo 09:00-6:00; Thee ceremony - donderdag 9:00-16:00. Hulde aan de zonen van de "Rising Sun", die zich hier vestigden om zich te wijden aan de landbouw. Verspreid over het plein staan ​​30 kersenbomen gestuurd door het Nipponese rijk en er zijn kunstmatige meren in Japanse stijl.
  • Tiradentes Plein, het centrale plein en de geboorteplaats van Curitiba. Aan de noordkant van dit plein ligt de Kathedraal Basilica Minor van Onze Lieve Vrouw van het Licht. Vroeger bekend als Largo da Matriz, is het plein de eerste herkenningspunt van de stad. In 1880, als gevolg van het bezoek van keizer D. Pedro II aan Paraná, werd het plein bekend als D. Pedro II. Negen jaar later heeft het zijn huidige naam Tiradentes Plein gekregen. Het is een belangrijk openbaar vervoer station. Het is een permanente ontmoetingsplaats, brengt goede herinneringen aan de gemeenschappelijke curitibano geheugen.

Doen[bewerken]

Uitzicht vanuit de Serra Verde Express
  • De Serra Verde Express[9], is een trein die naar de kustplaats Morretes gaat. Dit is voor vele toeristen de hoofdreden dat ze naar Curitiba komen. De trein vertrekt dagelijks om 08:15am, en daalt af door een aantal stukken van laatst overgebleven Atlantisch regenwoud en biedt spectaculaire uitzichten. Op zondag rijdt de trein ook door naar Paranaguá. Er zijn vier prijsklassen: retourtickets kosten R$ 72 voor de economische klasse (moeilijk te verkrijgen), R$ 92 voor de toeristische klasse (R$ 58 voor kinderen), R$ 133 voor de executive klasse (R$ 63 voor kinderen) en R$ 290 voor de luxe-klasse (R$ 205 voor kinderen). Koop het goedkoopste ticket dat je kunt krijgen, er is namelijk niet veel verschil tussen de wagons van de verschillende klassen.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Net als in andere steden in Brazilië zijn de beste plaatsen om te gaan winkelen in de winkelcentra. Er zijn er veel in Curitiba, bijvoorbeeld Mueller [10], Estação [11], Curitiba [12], Crystal [13], Park Barigüi [14], Shopping Palladium [15] en het recent geopende Patio Batel [16].

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Montesquieu Bar, op de hoek van Westphalen en Silva Jardim St. (centrum). Hier vind je de grootste sandwiches van Brazilië. Rond de US$3.
  • Spich Restaurant, voor het Osorio Plein (centrum). Rond de R$ 5,50 (US$3).

Medium[bewerken]

  • Santa Felicidade is een wijk waar je Italiaanse restaurants kunt vinden.
  • Taco El Pancho, Rua Bispo Dom José ,2295 Bairro: Batel [17]. Mexicaanse keuken.
  • Piola Pizzeria, Rua Dom Pedro II, 105 +55 (41) 3225-7725, [18]. Pizza en pasta.
  • Churrascaria Curitibana, Avenida Iguaçu, 1315, Rebouças, +554132335287.
  • Tropilha Grill, Rua Emiliano Perneta, 700, Centro, +554130855444, uitstekend vlees en goede service [19]

Duur[bewerken]

  • Durski, [20]. Slavische keuken (Ukraïnse, Poolse en Russische gerechten) in het oude centrum.
  • Grimpa Steakhouse, [21].
  • Le Rechaud, [22]. Uitstekend Zwitsers restaurant.
  • Saanga Grill, [23].
  • Taisho Een van de meest tradtionele Japanse restaurants in Curitiba. Prijs rond R$ 60 (US$40)

Uitgaan[bewerken]

  • Flor da Favela, Rua Buenos Aires, 80 - Batel, Curitiba, +55(41) 3232-5380. Een lokale bar geïnspireerd door de sloppenwijken van Brazilië. Gekleurde decoratie met graffiti.  edit
  • Cat's Club, Al. Dr. Muricy, 949 - Centrum, +55(41) 3224 5912, [1]. Een van de meest traditionele clubs in Curitiba. Gemengd publiek.  edit
  • James Bar, Av. Vicente Machado, 894 (Centrum), +55(41) 3222-1426, [2].  edit

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

  • Formule 1 Curitiba, Rua Mariano Torres, 927 - Centrum (op loopafstand van het centrale bus/trein station.), +55 41 3218-3838 (, fax: +55 41 3218-3839), [3]. checkin: 12.00; checkout: 12.00. Formule 1 is de McDonald's of Ryanair van de hotels, goede kwaliteit voor lage prijs. Triple R$ 65.  edit
  • YHI Hostel Roma, Rua Barão do Rio Branco 805 (Op loopafstand van de Rodoferroviaria, naast het oude treinstation.), 41 224-2117, [4]. Simpel, schoon hostel bij het stadscentrum. Het ontbijt is een goed buffet. slaapzaal R$22 voor YHI leden incl. ontbijt.  edit

Medium[bewerken]

  • Nacional Inn Torres, (bij het centrale busstation), [5]. Modern hotel.  edit

Duur[bewerken]

  • Four Points by Sheraton Curitiba, Av. Sete de Setembro 4211, Agua Verde, [6]. US$236 - US$1,451.  edit
  • Hotel Deville Curitiba, Rua Comendador Araújo 99 - Batel 80420-000 Curitiba (PR), +55 41 3883 4777 (, fax: +55 41 3883 4776), [7].  edit
  • Pestana Curitiba Hotel, Rua Comendador Araújo 499 - Batel 80420-000 Curitiba (PR), +55 41 3017-9900 (, fax: +55 41 3017-9901), [8].  edit

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]