Carnaval Wereldwijd

Uit Wikitravel
Carnaval Wereldwijd

Default Banner.jpg

Hoe wordt carnaval gevierd in andere landen? Hier een paar voorbeelden!

Carnaval[bewerken]

Caribische eilanden Kroatië België
Caribisch carnaval: Dit carnaval komt oorspronkelijk uit Frankrijk en heeft ook verschillende thema´s van het carnaval uit Trinidad en Tobago. Het heeft nu zijn eigen unieke stijl, gebaseerd op folklore, cultuur, tradities en geloof.
Carnaval in Rijeka: Het motto bij dit carnaval is "Wees wie je wilt zijn". Vanaf 17 januari tot 5 maart vieren de Kroaten, met zang, dans en wijn. In Rijeka is er een wagen dat een gigantisch vat vervoerd, er zijn duivels bewapend met vorktanden, veel folkloristische kostuums, en het luid gerinkel van bellen, die zijn bedoeld om de geesten van de winter te verjagen.
De Gilles van Binche: Het carnaval van Binche is een buitengewoon levend erfgoed, en een populaire, menselijk en sociale gebeurtenis. Het werd in 2003 door UNESCO als “Meesterwerk van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid” erkend. Er zijn strenge regels met betrekking tot de kostuums die alleen op "Vette Dinsdag"" gedragen mogen worden, en men mag het kostuum niet buiten Binche dragen.

Griekenland India Nederland
Carnaval in Patras: Dit grote carnaval heeft wel meer dan 160 jaar geschiedenis, het is een evenement waar gejaagd wordt en naar verborgen schatten gezocht wordt. Het begint meestal op zaterdagavond met de carnaval´s parade. Het eindigt met de rituele verbranding van "koning carnaval" op de St. Nikolaosstraat.
Intruz: In Goa wordt carnaval gedurende drie dagen en nachten gevierd. Het begon met de Portugezen in 1961, maar nu heeft het carnaval een meer Indische invloed. Vuurwerk wordt gebruikt om de goden wakker te maken. Er worden meestal emmers met gekleurd water over toeschouwers gegooid, dus hou hier rekening mee!
Carnaval in Nederland: In Nederland wordt carnaval door het hele land gevierd, maar het grootste carnavals centrum is toch wel in de zuidelijke provincies Limburg en Brabant. Eén van de tradities is het hebben van een Prins Carnaval, die is gekozen en van de burgemeester een symbolische sleutel van de stad krijgt en zo zijn "macht" overdraagt tijdens de 3 dagen van het carnaval. In vele steden/dorpen worden parades georganiseerd met prachtige praalwagens.

New Orleans, USA Portugal Rio de Janeiro, Brazilië
Mardi Gras: Op 17 februari dit jaar, Mardi Gras of Vette Dinsdag is het hoogtepunt van het carnaval in New Orleans. De grootste parade gaat over St. Charles Avenue, samen met de jazz band, die vaak een "erotische ondertoon" geeft aan het carnaval.
Parade in Loulé, Portugal: In Portugal wordt carnaval gevierd in het hele land, met prachtige parades in vele steden, meestal begeleid door een "Bekende Portugees". Loulé in de Algarve staat nationaal en internationaal bekend om het hebben van een van de beste carnaval parades. Ieder jaar is er een ander thema.
Samba in Rio: De tradities van het carnaval in Rio dateren uit het jaar 1641 en wordt nu beschouwd als wereld´s grootste carnaval. In 2012 waren er meer dan 850.000 toeristen bij dit carnaval. Dit jaar begint het op 5 februari en eindigt op 9 februari.
Zwitserland Uruguay Venetië, Italië
Carnaval in Bazel: Bazel staat erom bekend dat het carnaval hier altijd een week later plaats vindt dan elders. Bands en muzikanten lopen door de straten van Bazel met hoge lantarens, gemaakt van hout en canvas en er wordt confetti gestrooid.

Murgas: In Montevideo, Uruguay, het carnaval heeft Spaanse en Afrikaanse invloeden. De straten worden gevuld met opvoeringen, drum muziek en er zijn ook wedstrijden tussen de drumbands.

Bloemenparade: Het thema veranderd ieder jaar en de nieuw gekozen "koning" kiest iedere keer een andere naam. Iedere zondag, vanaf 23 januari tot aan 9 februari zijn er parades die de hele dag en nacht doorgaan, begeleid door muzikanten. Tijdens de "Promenade des Anglais" vindt er een mooi bloemengevecht plaats. Venetië staat bekend om haar prachtige maskers

België
Aalst carnaval: Aalst is de carnavalsstad bij uitstek in Vlaanderen, hier zie je de meeste en grootste carnavalswagens van het land.