Cajamarca

Uit Wikitravel
Cajamarca

Default Banner.jpg

Cajamarca is de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Peru. De stad wordt gezien als een belangrijk cultureel en commercieel centrum in de Noordelijke Sierra.

Info[bewerken]

Cajamarca is de stad waar de ondergang van het Inca rijk werd ingeluid. In 1532 werd de laatste Inca leider Atahualpa op het centrale plein van Cajamarca gevangen genomen door de Spanjaard Francisco Pizzaro en diens soldaten. Door de technologische superieuriteit van de Spanjaarden ten opzichte van de Inca´s, was Pizzaro met slechts 168 soldaten het leger van Atahualpa, wat uit zo´n 80.000 soldaten bestaan zou hebben, te verslaan. Hoewel Atahualpa de Spanjaarden enorme rijkdom beloofde in ruil voor zijn vrijheid, werd hij toch door de Spanjaarden geëxecuteerd. De plek waar Atahualpa gevangen gehouden werd, El Cuarto del Rescate ofwel de Kamer van het Losgeld, bestaat nog steeds en is door toeristen te bezichtigen.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Verschillende maatschappijen bedienen de routes vanaf de kustplaatsen Trujillo (8 uur) en Chiclayo aan. Busmaatschappij Virgen del Carmen biedt ook de route naar Chachapoyas aan, via Celendin. Deze route is een aantal jaar geleden volledig verhard en gaat door spectaculaire landschappen in de noord-Peruaanse Andes. Het is dan ook aan te bevelen deze route overdag af te leggen.

Rondreizen[bewerken]

Bekijken[bewerken]

Cajamarca is rijk aan koloniale architectuur. Verschillende zeventiende eeuwse kerken in de koloniale Spaanse stijl zijn een bezoek waard.

El Cuarto del Rescate, de plek waar de Spanjaarden de laatste Incaleider Atahualpa gevangen hielden, is goed bewaard en te bezichtigen voor toeristen. Op de muur is een horizontale streep te zien. Atahualpa beloofde de Spanjaarden de ruimte tot deze hoogte met goud en zilver te vullen in ruil voor zijn vrijheid, maar dit mocht niet baten.

Doen[bewerken]

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]

Niet ver van Cajamarca liggen de natuurlijke warmwaterbronnen van Baños del Inca, in het gelijknamige dorpje. Hier kun je voor een paar sol een bad nemen of zwemmen in het zwembad. Baños del Inca is te bereiken met een publieke bus, combi, of taxi vanuit Cajamarca.