Berlijn/Lichtenberg

Uit Wikitravel
Berlijn : Lichtenberg
Berlijn/Lichtenberg

Default Banner.jpg

Lichtenberg is een district in het oosten van Berlijn. Het is samengevoegd met Hohenschönhausen in 2001

Lichtenberg is vooral een residentieel district maar vanwege de heterogeniteit leven hier verschillende klassen van mensen. Het centrum van Lichtenberg (waar nog enkele gebouwen staan van de 19 de eeuw) is de plaats van de werkende klasse net zoals het centrum van Hohenschönhausen. Het centrum van Hohenschönhausen is gebouwd in een lelijke socialistische DDR stijl met vele blokken). De middenklasse woont in de groenere omgeving zoals Friedrischfelde en in Karlshorst kan je de kleine villa's zien van de hogere klasse. Het meest interessante voor toeristen is het Stasi museum, Tierpark (de zoo) en enkele merkwaardige gebouwen zoals het Mies van der Rohe huis.

De "Gedenkstätte Berlin-Hohenschönhausen" was een gevangenis waar de DDR vermeende staatsgevaarlijke personen folterde en verhoorde. Hier worden bloedstollende rondleidingen gegeven door mensen die daar zelf gevangen hebben gezeten, bij voorbeeld omdat ze probeerden de DDR te verlaten. Aanvankelijk werden gevangenen hier fysiek gefolterd, maar de DDR ging over op psychologische foltering omdat dit land internationaal serieus wilde worden genomen, en psychologische foltering niet zichtbaar is voor bezoekers, bijv. van internationale instellingen.

Om de Hohenschönhausen gevangenis geheim te houden werden de omwonenden geselecteerd uit zeer regime-getrouwe DDR-burgers. Het gerucht gaat dat zijn daar nog steeds wonen, ook al bestaat de DDR niet meer, en dat ze verdwaalde toeristen graag de verkeerde kant op sturen, omdat ze al die aandacht maar niets vinden. Het complex bevindt zich echter op een steenworp afstand van een tramhalte, en kan praktisch niet gemist worden als moderne navigatiemiddelen worden gebruikt, zoals GPS.