Belo Horizonte

Uit Wikitravel
Belo Horizonte

Default Banner.jpg

Belo Horizonte is Brazilië's zesde grootste stad, en is de hoofdstad van de staat Minas Gerais.

Begrijpen[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

BH heeft twee luchthavens:

  • Confins (Aeroporto Internacional Tancredo Neves - CNF) - Rodovia MG 010 S/N, 40 km - Confins/MG. Phone: (31) 3689-2700. Directe vluchten naar de Verenigde Staten, het Caribisch gebied en Europa, en naar de meeste grote steden in Brazilië. Het ligt ongeveer 40km van het centrum van de stad. Er zijn regelmatige verbindingen met de bus, Conexão Aeroporto [2] (50 minuten non-stop, afhankelijk van het verkeer, R$19,75). Dezelfde maatschappij heeft ook bussen die naar de luchthaven van Pampulha rijden en naar het centrale station voor R$8,70.
  • Pampulha (Aeroporto Carlos Drummond de Andrade - PLU). Luchthaven voor nationale vluchten, voornamelijk binnen de staat Minas Gerais. 9 km van de stad.

Per bus[bewerken]

BH is een grote nationale hub voor busvervoer. Het busstation rodoviária is in het centrum, ten noorden van Av. Afonso Pena. Reistijden naar andere hoofdsteden:

Rondreizen[bewerken]

Per bus[bewerken]

BH heeft goede busverbindingen. De SC bussen circuleren door de binnenstad; anderen gaan naar de meer afgelegen wijken.

De bussen hebben verschillende kleuren:

  • Blauwe bussen gaan van de ene regio van de stad naar de andere, door de binnenstad;
  • Rode bussen gaan van de ene regio van de stad naar het centrum en daarna terug naar dezelfde regio (en komen ook in de meer afgelegen wijken);
  • De gele bussen worden "circulaire" bussen genoemd - ze circuleren binnen dezelfde regio van de stad;
  • Oranje bussen gaan van de ene regio van de stad naar de andere, zonder te stoppen in het centrum (er zijn maar een paar van deze buslijnen);
  • Groene bussen rijden tussen de BH busstations, gaande van een BH busstation naar het centrum en weer terug of tussen twee verschillende BH busstations

Per metro[bewerken]

De Metro kronkelt door de stad, van Eldorado in het noordoosten naar Vilarinho aan de noordkant van het centrum. Lagoinha Station ligt vlakbij de Rodoviária (het busstation), Gameleira Station ligt in de buurt van het EXPOMINAS Congres Centrum en Minas Shopping Station ligt in de buurt van het winkelcentrum met dezelfde naam en Ouro Minas Palace Hotel. Helaas dekt de metro maar een klein deel van de stad en buiten de stations kan het gevaarlijk zijn. Nieuwe lijnen worden gepland en wanneer deze voltooid zijn zullen ze de binnenstad verbinden met Pampulha en Savassi, de twee meest bezochte wijken.

Per taxi[bewerken]

Belo Horizonte heeft een groot en betrouwbaar taxinetwerk, een van de beste in Latijns-Amerika. De service is ook relatief goedkoop - een reis naar de andere kant van het centrum kost ongeveer R$15. [3]. De officiele kleur is wit.

  • Begintarief: R$3.90
  • per Km (Bandeira 1): R$2.24
  • per Km (Bandeira 2): R$2.69
  • wachttijd: R$22 per uur

Bekijken[bewerken]

Pope Square
Avondzicht vanaf de Alta Vila Toren

Veel bezienswaardigheden, inclusief musea, zijn op maandag gesloten.

  • Mangabeiras Park - het grootste ecologische reservaat in de hoofdstad van Minas Gerais en een van de grootste stedelijke parken in Latijns-Amerika. Een plek voor rust, ontspanning en sport, voor de hele familie.
  • Praça da Liberdade - Een prachtige plein omringd met palmbomen, en waar je interessante gebouwen uit de 19e eeuw kunt vinden, zoals de historische zetel van de Overheid, en een gewelfd gebouw van architect Oscar Niemeyer uit de jaren '60.
  • Alta Vila Tower - Bevindt zich in het Nova Lima district, (Belo Horizonte Metro area). Deze toren biedt een spectaculair uitzicht over de stad en de omliggende bergen. Hier vindt je ook het Hard Rock Cafe - Belo Horizonte.
  • Parque Municipal - Een groene oase in het centrum van de stad. Er is een kleine lagune waar je een boot kunt huren of de eendjes voeren. Hier vind je de Casa Maluca (Gekkenhuis), de Casa dos Pneus en een klein amusementspark, alledrie plekken waar kinderen lekker kunnen spelen.

Doen[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • BH Shopping. In de Belvedere wijk en dichtbij Nova Lima road.
  • Shopping Del Rey.
  • Minas Shopping.
  • Diamond Mall.
  • Patio Savassi.
  • Mercado Central, Av. Augusto de Lima en R. Curitiba.
  • Hippie Fair, Av. Afonso Pena voor het stadspark.

Eten[bewerken]

  • Dona Lucinha II, Rua Sergipe, 811; (31) 3261-5930,. Ma-vrij 12pm-3pm en 8pm-middernacht. Zaterdag 12pm-5pm en 8pm-middernacht. Zondag 12pm5pm. R$ 19-27.
  • Restaurante Xapuri [4], Rua Mandacaru, 260 - Pampulha, vlakbij het Pampulha Meer en de dierentuin.
  • Porcão [5], Avenida Raja Gabaglia, 2985, Cep:30350-540, Tel: (31) 3293-8604. Een steakhouse keten, een van de beroemdste in Belo Horizonte. Je vindt hier het beste vlees maar het is ook wel een van de duurste restaurants in de stad. Op sommige avonden is hier live muziek.
  • Hard Rock Cafe Belo Horizonte [6], Rua Senador Milton Campos - AltaVila Center Class - Tel: (31)3011-9511. Live musiek vrijdag en zaterdag.

Uitgaan[bewerken]

LET OP: de Braziliaanse wet heeft een zerotolerantiebeleid voor rijden onder invloed.

De staat Minas Gerais is beroemd om de cachaça. De prijs is vanaf R$1,00 tot R$50,00 en soms hoger, voor sommige high-end merken. Het is het belangrijkste ingrediënt van de beroemde "Caipirinha" cocktail, maar Brazilianen genieten ervan om het puur te drinken.

Mensen uit BH staan ​​bekend om hun liefde voor bars. De Savassi wijk heeft tientallen bars. Er zijn te veel leuke bars in de stad om ze hier allemaal te noemen, vraag de lokale bevolking om suggesties.

  • Andaluz Club Café - Rua Congonhas, 487 - Santo Antônio - Tel. 31 3296-5942 [7]. GLBT Bar.
  • Bar do Careca, Rua Simão Tamn, 395 - Cachoeirinha, tel. 31 3421-3655.
  • Bolão, Praça Duque de Caxias, 288 - Santa Tereza, tel. 31 3463-0719 [8].
  • Café Alexandrina, Rua Pernambuco, 797 - Savassi, tel. 31 3261-2633.
  • Café com Letras, Rua Antônio de Albuquerque, 781 - Savassi, tel. 31 3225-9973 [9].
  • Damas e Valetes - Rua Antônio de Albuquerque, 862 - Savassi, Tel. 31 3243-0772 [10]. GLBT bar
  • No Fundo do Baú - Avenida Raja Gabaglia, 4767 Santa Lúcia Tel. 31 3297-3414 [11].
  • Soho - Rua Tomé de Souza, 133 - Funcionários, Tel. 31 3243-0772 [12].
  • Stonehenge Rock Bar - Rua Tupis, 1448 - Barro Preto Tel. 31 3271-3476. [13].

Nachtclubs[bewerken]

Sommige van de beste nachtclubs zijn te vinden in de Raja Baglia, maar kunnen wel duur zijn.

  • Alambique Cachaçaria, Av. Raja Gabaglia, 3200 - Estoril, Tel:(31) 3296-7188 [14] . Check op welke avond ze "Sertanejo" muziek hebben!
  • Marriah, Avenida Raja Gabaglia, 4941 - Santa Lúcia, Tel: 31 3281-9331 [15] .
  • Swingers, Av. Raja Gabaglia, 4811 - Santa Lúcia, Tel:(31) 3293-6631 [16].

Overnachten[bewerken]

Grote hotels vindt je in het algemeen aan de Av. Afonso Pena of in de Savassi wijk, terwijl je de mid-range en budget accommodaties rond het station vindt.

Budget[bewerken]

  • Hostel Chalé MineiroRua Santa Luzia, 288 - Santa Efigênia. Tel.: +55 (31) 3467-1576 [17]. Pirjzen vanaf R$ 28. (Vanaf de Rodoviaria neem bus 9801 (Saudade-Santa Cruz), op Rua dos Caetés, of de metro naar het Santa Tereza station)
  • Hostel Sossego da Pampulha - Av. Coronel Jose Dias Bicalho, 1258 - Pampulha. Tel.: +55 (31) 3439-3250 [18]. Ver van het centrum, maar dichtbij het Pampulha meer.

Mid-range[bewerken]

  • Normandy Hotel, Rua dos Tamóios, 212 - Stadscentrum, (31) 3201-6166, [1]. checkin: 12:00; checkout: 12:00. Prijzen vanaf R$ 119.  edit
  • Le Flamboyant [19] - Rua Rio Grande do Norte, 1007. Phone (31) 3261-5233 (fax (31) 3261-7370). Midden in de Savassi wijk. Singles/doubles R$ 100-120.

Rondom[bewerken]