Arnhem

Uit Wikitravel

Arnhem [1] is de hoofdstad van de provincie Gelderland.

Begrijpen[bewerken]

Arnhem's binnenstad was in de nadagen van de tweede wereldoorlog het tafereel van hevige gevechten in het kader van de fameuze operatie 'Market Garden'. Grote delen van de stad, met name rond de John Frostbrug, raakten als gevolg van oorlogshandelingen zwaar beschadigd. Deze kortstondige periode in de lange geschiedenis van Arnhem drukt nog altijd een flinke stempel op de sfeer van de stad. De wederopbouw nam lange tijd in beslag en de (binnen)stad wordt gekenmerkt door typische naoorlogse jaren '50 architectuur, vermengt met 19e eeuwse panden die de strijd min of meer onbeschadigd hebben doorstaan. En de strijd rondom de 'brug te ver' trekt nog jaarlijks, met name rond september, de nodige bezoekers.

Toch heeft Arnhem meer te bieden dan dit. De afgelopen decennia ontwikkelde de stad zich als trendy modestad, mede onder invloed van de modeafdeling van de Academie voor beeldende kunsten (ArtEZ) gehuisvest in een kenmerkend, door Gerrit Rietveld ontworpen gebouw aan de oever van de Rijn. Zo vonden bijvoorbeeld Viktor Horsting en Rolf Snoeren elkaar op de academie in Arnhem en trokken daarna als bekend ontwerpduo Viktor & Rolf naar Parijs. En wie door het stadscentrum loopt, valt het grote aantal modewinkeltjes al snel op.

Arnhem ligt in het groen en langs de Rijn. Ten zuiden van de Rijn maakt een vlak, voormalig agrarisch gebied snel plaats voor nieuwbouw, doorsneden door het uitgestrekte landschapspark Lingezegen. Ten noorden is men al snel in een glooiende, beboste omgeving, zowel richting Oosterbeek als richting Velp. De Veluwe ligt op een steenworp afstand.

Als provinciehoofdstad is Arnhem een interessante winkel- en uitgaansbestemming voor bewoners uit de Achterhoek. Maar ook Duitsland is niet ver weg.

De gemiddelde, geboren en getogen Arnhemmer kenmerkt zich als enigszins volks maar joviaal. Met name oudere Arnhemmers spreken met nog vaak met typisch 'Ernemse' tongval. En menig Arnhemse sportliefhebber is fan van Vitesse. Maar zoals in elke wat grotere stad valt niet iedereen over één kam te scheren. Er zijn sjiekere wijken, er zijn volkswijken, er zijn geboren en getogen Arnhemmers en er is 'import'. Het percentage studenten is relatief hoog.

Buurten[bewerken]

Arriveren[bewerken]

Per Vliegtuig[bewerken]

Per Trein[bewerken]

Arnhem beschikt over een modern Centraal Station en is uitstekend per trein vanuit alle windstreken bereikbaar. Verder zijn er Station Arnhem Velperpoort aan de oostkant van het centrum, Station Arnhem Presikhaaf op de lijn naar Velp en Zutphen en Station Arnhem Zuid tussen de wijken Elderveld, De Laar en Schuytgraaf.

Per Auto[bewerken]

Uitstekend te bereiken via A12 in het noorden, of de A15 vanuit het zuiden. Er zijn diverse parkeergelegenheden in het stadscentrum, maar bij het stadion Gelredome is ook een transferium, vanwaar verder gereisd kan worden met het openbaar vervoer.

Per Bus[bewerken]

Streekbussen van Connexxion [2]

Per Boot[bewerken]

De rivier de Rijn loopt vanuit Duitsland, door Arnhem, naar Rotterdam. Vanuit Arnhem loopt de rivier de IJssel ook richting het noorden, onder meer naar Zutphen. Mede door deze ligging vlak over de grens is Arnhem een belangrijke handelshaven. Aan de zuidoever van de Rijn ligt ook een haven voor de pleziervaart en in de haven liggen verschillende rondvaartboten die vanuit Arnhem de IJssel en de Neder-Rijn bevaren.

Per bus[bewerken]

De stadsbussen [3] in Arnhem zijn uniek in Nederland. Er rijden hier trollybussen rond, met een bovenleiding boven de weg. Hoewel voor het regionale busverkeer nu dieselbussen worden gebruikt, maken de belangrijkste buslijnen in Arnhem nog steeds gebruik van de trolleybus. Het busstation ligt aan de voorzijde van het treinstation in het centrum, bovenop de nieuwe parkeerplaatsen en aan de voet van de nieuwe kantoortorens.

Zien[bewerken]

  • 39 Historische kelders uit de 13e, 14e en 15e eeuw (Rijnstraat)
  • St. Eusebiuskerk (Kerkplein 1)
  • John Frostbrug
  • Informatiecentrum Slag om Arnhem (Aan de Rijnkade onder de brug)
  • Park Sonsbeek en Huis Sonsbeek (Apeldoornseweg, Zijpendaalseweg)
  • Park en Kasteel Zypendaal (Zijpendaalseweg)

Musea[bewerken]

Nederlands Openluchtmuseum
  • Nederlands Openluchtmuseum , Schelmseweg 89, bus 3 of 13, Tel: +031 (0)26 3576111 fax +031 (0)26 3576147, email [email protected] [4] - Een verzameling historische gebouwen uit heel Nederland.
  • Arnhems Oorlogsmuseum 40-45 (Kemperbergerweg 780)
  • Centrum voor Beeldende Kunst (Onderlangs)
  • Historisch Museum Arnhem (Bovenbeekstraat 21)
  • Bronbeek Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum (Velperweg 147)
  • Museum voor Moderne Kunst Arnhem (Utrechtseweg 87)
  • Nederlands Watermuseum (Zijpendaalseweg 26 – 28)
  • Nederlands Wijnmuseum (Velperweg 23)
  • Nationaal Historisch Museum (Nog te bouwen)

Doen[bewerken]

  • Burgers Zoo, Schelmseweg 85, Bus 3 of 13, Tel: +31 (0)26 424534 of 4450373, fax +31 (0)26 4430776, email [email protected], [5] - een moderne dierentuin met onder andere een Bush, Safari, Desert, en Ocean afdeling en een speeltuin.
  • Naast de thuiswedstrijden van de voetbalclub Vitesse, is het Gelredome gastheer geweest van onder anderen de Spice Girls, Circus Herman Renz, Marco Borsato, Shakira, André Rieu, Roger Waters, Metallica, Pearl Jam, Bruce Springsteen, Paul de Leeuw en het muziekfestival Night of the Proms. Periodiek worden MXT motocross demonstraties in het stadion gegeven en vinden dancefeesten plaats als DJ Tiësto in concert en Qlimax. Ook is het Gelredome sinds 2002 thuislocatie voor de jaarlijkse EO-Jongerendag.
  • Jaarlijks trekt World Statues in de maand augustus rond de 500000 bezoekers naar Arnhem. World Statues is het officieuze Wereldkampioenschap Levende Standbeelden.

Leren[bewerken]

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

  • Arnhem is de 7e winkelstad van Nederland en het centrum is in 2007 uitgeroepen tot het beste van Nederland. In de binnenstad bevinden zich diverse winkels, van grotere winkelketens tot kleine speciaalzaakjes in de achterafstraten. Bekende winkelstraten in Arnhem zijn de Ketelstraat, Steenstraat, Koningsstraat, Bakkerstraat en Rijnstraat.
  • Daarnaast heeft Arnhem ook een aantal grote winkelcentra, zoals in Kronenburg en Presikhaaf. Het winkelcentrum Presikhaaf gold in 1971 op een tentoonstelling in Parijs als het modernste winkelcentrum van Europa. Sindsdien is het zelf meerdere malen aangepast aan recentere eisen des tijds en werd het bovendien grotendeels overdekt.

Markten[bewerken]

Er zijn in Arnhem diverse weekmarkten:

  • Kerkplein op vrijdag van 07.30 - 13.00 uur en zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
  • Elderveld op dinsdag van 07.30 -13.00 uur
  • Geitenkamp op zaterdag van 09.00 - 16.00 uur
  • Hommelstraat op zaterdag van 09.00 - 17.00 uur
  • Jansplaats op dinsdag van 07.30 - 15.00 uur
  • Presikhaaf op dinsdag van 07.30 - 13.00 uur

Eten[bewerken]

In Arnhem zijn veel leuke plekjes te vinden waar je goed kunt eten. Zoals in veel steden geldt: wijk af van gebaande paden en duik in het echte Arnhem.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Drinken[bewerken]

  • De Korenmarkt en zijn directe omgeving zijn bekend om de vele kroegen, discotheken en andere horeca faciliteiten. Ook in het centrum en aan de Rijnkade vind men horeca faciliteiten.

Uitgaan[bewerken]

  • Arnhem heeft meerdere bioscopen (Pathé Arnhem, Vue Arnhem en het FOCUS Filmtheater), 8 theaters, een concertgebouw Musis Sacrum en een schouwburg.
  • Het kroegleven speelt zich af rond de Korenmarkt.

Slapen[bewerken]

Er zijn diverse plekken om de te overnachten, zowel hotels als campings net buiten de stad.

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

  • Hotel Haarhuis, pal tegenover het Centraal Station.
  • NH Rijnhotel, Onderlangs, 10, +31.26.4434642 [6]. Gelegen aan de oever van de rivier de Rijn. Het hotel ligt op loopafstand van het Centraal Station Arnhem en het centrum van de stad.

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Arnhem is niet veiliger of onveiliger dan andere Nederlandse steden. Gezond verstand is over het algemeen voldoende. Mijdt stille plekken, zoals bijvoorbeeld park Sonsbeek na middernacht. Op de Korenmarkt treft men na middernacht dronken feestvierders aan die wellicht een kort lontje hebben. Maar meestal is de politie daar nooit ver weg. Wie de ellende niet opzoekt, kan zich over het algemeen veilig wanen.

Create category