Arequipa

Uit Wikitravel
Arequipa

Default Banner.jpg

Plaza de Armas, Arequipa

Arequipa is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Arequipa, in de regio Zuidelijke Kust, in het zuiden van Peru.

Info[bewerken]

Arequipa is de tweede grootste stad van Peru (na Lima) en de tweede meest bezochte stad door toeristen (na Cuzco). De stad ligt op een hoogte van 2335 meter boven zeeniveau. Arequipa wordt ook wel de Witte Stad genoemd (la Ciudad Blanca in het Spaans), vanwege de vele gebouwen in de stad die gebouwd zijn met sillar, een wit vulkanisch gesteente dat gewonnen is uit de verschillende vulkanen in de regio. Het historische centrum van de stad werd in 2000 toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Arequipa wordt omringd door drie vulkanen, die vanuit de stad goed te zien zijn, bijvoorbeeld vanaf de verschillende bruggen over de Rio Chili en vanaf het uitkijkpunt in de wijk Yanahuara. Gezien vanuit Arequipa is de meest linkse vulkaan Chachani en de meest rechtse Pichu Pichu. De middelste, en tevens enige active vulkaan van de drie, is El Misti. Deze laatste bevindt zich op slechts 17 kilometer afstand hemelsbreed vanaf het centrum van de stad. Beklimmingen van zowel El Misti als Chachani worden aangeboden door verschillende touroperators in Arequipa.

Arriveren[bewerken]

Per vliegtuig[bewerken]

De makkelijkste en snelste manier om naar Arequipa te reizen is per vliegtuig. Het vliegveld Aeropuerto Internacional Rodríguez Ballón wordt bediend door Star Peru, LAN, Peruvian Airlines en Taca, vanuit Lima, Cuzco en Juliaca. Het vliegveld ligt zo'n acht kilometer van het stadcentrum en is niet met het openbaar vervoer te bereiken. Je zult dus een taxi moeten nemen.

Per trein[bewerken]

Hoewel Arequipa wel een treinstation heeft, rijden er sinds 2007 geen passagierstreinen meer van en naar Arequipa.

Per auto[bewerken]

Per bus[bewerken]

Verschillende maatschappijen bieden de route vanaf Lima naar Arequipa aan. Deze rit duurt ongeveer 16 uur. Het is ook mogelijk om op te stappen in andere plaatsen in de kustregio ten zuiden van Lima, zoals Ica (11 uur) en Nazca (9 uur). Ook vanuit Cuzco en Puno is Arequipa met verschillende busmaatschappijen te bereiken.

Arequipa heeft twee busterminals, Terminal Terrestre en Terminal Terrapuerto, die naast elkaar liggen zo'n drie kilometer van het centrum. De rit van deze terminals naar het centrum is te maken met een openbare bus (combi) voor slechts 0,75 sol per persoon, of met een taxi voor 7 sol (december 2014). Het is aan te raden alleen gebruik te maken van de taxi's op de afgesloten parkeerplaats bij de terminal. Dit zijn geregistreerde taxi's met een vaste prijs per bestemming. De chauffeurs zullen op je wachten bij de uitgang maar zullen niet overdreven opdringerig zijn zoals dat op andere plekken in Peru soms wel het geval is.

Rondreizen[bewerken]

In het historische centrum van Arequipa is het leeuwendeel van de bezienswaardigheden te voet te bereiken. Ook vind je hier een overvloed aan restaurants, bars en enkele discotheken. Voor bestemmingen buiten het centrum kun je gebruik maken van de vele taxi´s die in de stad rijden. Het wordt aangeraden om niet een taxi aan te houden op straat, maar enkel gebruik te maken van taxibedrijven die gebruik maken van een centrale. Je kunt je hotel vragen er een voor je te bellen.

Klimaat[bewerken]

De streek rond Arequipa heeft een zeer zacht en overwegend zonnig klimaat. Dit is fel contrast met Lima waar de zon door de natuurlijke smog bijna nooit schijnt, en Cuzco met haar bergklimaat. Om die reden wordt Arequipa vaak als de meest mediterrane stad van Zuid-Peru omschreven.

Bekijken[bewerken]

Doen[bewerken]

De regio rond Arequipa leent zich uitstekend voor verschillende activiteiten en sporten.

Onder wandelaars is de Colcakloof erg populair. De verschillende touroperators bieden tochten aan variërend van één tot vier dagen. Het is echter ook mogelijk om deze plek op eigen houtje te bezoeken, gebruik makend van de lokale openbare bussen.

Andere activiteiten die aangeboden worden zijn raften op de Rio Chili, mountainbiken, bergbeklimmen en paardrijden.

Het is niet nodig deze activiteiten van thuis uit reeds te reserveren. Vaak betaal je dan een grote meerprijs. In de straten rond het centrale plein van Arequipa bevinden zich tal van organisaties die doorgaans hetzelfde programma aanbieden maar waartussen een grote concurrentieslag heerst, in het voordeel van de toerist. De activiteiten zijn 7 dagen op 7, en vaak is een dag op voorhand reserveren voldoende. Het is wel aan te raden eerst bij verschillende operatoren langs te gaan om zich te informeren naar de verschillen in aanbod en prijs.

Hiernaast kun je ook deelnemen aan een kookworkshop. Hierbij kun je samen met lokale koks van lokale ingrediënten een traditioneel gerecht bereiden en daarna natuurlijk met smaak opeten.

Leren[bewerken]

Vanwege het prettige klimaat en de lagere verblijfskosten vergeleken met steden als Lima en Cuzco, wordt Arequipa als een van de beste plekken in Peru beschouwd om Spaans te leren. Er zijn verschillende scholen die Spaanse lessen aanbieden. Opties variëren van losse uren tot cursussen van een week tot zelfs enkele maanden.

Werken[bewerken]

Kopen[bewerken]

Eten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Uitgaan[bewerken]

Overnachten[bewerken]

Budget[bewerken]

Medium[bewerken]

Duur[bewerken]

Communicatie[bewerken]

Veiligheid[bewerken]

Dagelijks leven[bewerken]

Rondom[bewerken]