Agárd

A Wikitravelből
Agárd

Default Banner.jpg

Agárd Gárdony városrésze, a Velencei-tó egyik legismertebb és legrégibb üdülőhelye.

Történelem[szerkesztés]

Középkor[szerkesztés]

Az Agárd helynév a magyar agár főnévből, illetve a belőle képzett magyar régi nyelvemlékbeli Agard személynévből keletkezett. Első okleveles említése 1193-ból való. Ebben az évben III. Béla király a fehérvári keresztesek birtokába jutott Szent István egyháznak adta Agar-t, több más birtokkal együtt. 1211-ben Agardot személynévként említik. 1272-ben tehát Agárd birtoka a fehérvári keresztesek és a csuti premontrei prépostság között oszlott meg, de feltételezhető, hogy kisebb nemesi birtokrészek is voltak. 1275-ben „terra Agar” néven szerepel az oklevélben.

1425-ben ugyancsak Aga-ként tűnik fel a helynév. 1440-ben I. Ulászló király parancsára Agar-i Jánost a királyi emberek között jelölték ki azzal a feladattal, hogy a fehérvári keresztes konventet iktassa be iszkahegyi szőlőjébe, amelyet többen jogtalanul elfoglaltak. Az 1460–70-es években többször szerepel Agard-i Szakálas (Zakalas) János. 1462-ben Mátyás király parancsára ott van a fehérvári keresztes konvent Timár nevű birtokának beiktatásánál. A beiktatás azonban nem járhatott sikerrel, mert 1469-ben újból meg kellett ismételni. 1475-ben a beiktatásnak Rozgonyi Oszvald és István mondott ellent, amiért őket a király elé idézték. A királyi emberek között ott található Agard-i Szakálas János is. 1476-ban már per folyt a Rozgonyiak és a keresztesek között., Agard-i Szakálas János újból szerepel. 1478-ban a Rozgonyiak a keresztesek bodajki birtokára törtek. Mátyás király vizsgálatot rendelt el, s ebben Agard-i Szakálas János is részt vett. 1529-ben újból találkozunk az Agárdi személynévvel. Bátori István nádor foglalkozott az Agardi Imre és Pakosi Gáspár között folyó perrel.

Strandok, fürdők[szerkesztés]

Agárdi Popstrand[szerkesztés]

Bővebben >>>

Tópart utcai szabadstrand[szerkesztés]

Bővebben >>>

Napsugár Strand[szerkesztés]

Bővebben >>>

Tini Strand, Szabadstrand[szerkesztés]

Bővebben >>>

Park Strand[szerkesztés]

Belépődíjas. A víz mélysége átlagosan 2 méter mély, a sekélyebb részeken pedig 1 méteres is lehet a vízmélység. A Park Strand Agárd egyik partszakaszú strandja.

Bővebben>>>

Agárdi Termál- és Gyógyfürdő[szerkesztés]

Bővebben >>>