Windhoek

Kohteesta Wikitravel
Windhoek

Default Banner.jpg

Windhoek on Namibian pääkaupunki.

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Taksilla[muokkaa]

Yleisin tapa päästä paikasta toiseen on ottaa taksi. Taksit kulkevat ympäri Windhoekia ja on normaalia, että kuskit keräävät joko ennen lähtöä tai matkan varrelta auton täyteen asiakkaita ja vievät matkustajat vuorollaan määränpäähän. Jokainen taksi on merkitty tunnuksella, joka sisältää kirjamen ja numeroita (esim. K309). On suositeltavaa painaa tunnus mieleen mahdollisten ongelmien varalta, vaikka taksikuskien kanssa harvoin joutuu hankaluuksiin. Kaupungin alueella yksi matka maksaa NAM$ 9 ja kaupungin laidoille NAM$ 18 (2013). Pimeän tultua erityisesti naisten ei suositella kulkevan yksin taksilla.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Julkisia liikennevälineitä ei juuri ole tarjolla, ja muutamat bussit kulkevat harvoin. Suositellumpaa onkin ottaa taksi (kts. yllä)

Kävellen[muokkaa]

Pimeän tultua yksin kävelyä ei suositella, mutta valoisan aikaan kävellen on helppo kulkea. Keskusta on pieni ja kävelyä suosiva, mutta muutamat ostoskeskukset ja tunnetut kaupunginosat (esim. Katutura) eivät ole kävelymatkan päässä. Näitä varten on suositeltavaa ottaa taksi.

Näe[muokkaa]

Tee[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Single Quarters Market sijaitsee Katuturan kaupunginosassa, ja sinne kulkee helposti taksilla. Single Quartersissa on mahdollisuus nauttia yhtä paikallisimmista herkuista, kapanaa. Kapana tarkoittaa pieniä grillattuja lihanpaloja, jotka nautitaan erityisen mausteseoksen ja tomaatti-sipulisalaatin kanssa. Paikalla on runsaasti grillejä, joiden tarjontaa voi ensin testata ja sitten päättää, miltä annoksen ostaa. Yhdellä namibian dollarilla saa yhden palan, kahdella kaksi jne.

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Windhoekia ja Namibiaa varten suositellaan ottamaan rokotukset ainakin hepatiitteja vastaan. Keltakuumerokotusta ei tarvita. (2013) Malarialääkitystä ei tarvita, sillä malariaa esiintyy vain maan pohjoisosassa. Hanavesi on juotavaa, vaikka sen maku saattaakin välillä olla epämiellyttävä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]