Utsjoki

Kohteesta Wikitravel
Utsjoki

Default Banner.jpg

Utsjoen keskustaa

Utsjoki [8] (pohjoissaameksi Ohcejohka) on 1 353 ihmisen asuttama kunta Lapin läänissä. Utsjoki sijaitsee Norjan rajalla.

Tule[muokkaa]

Utsjoelle tullaan maanteitse rautatieyhteyksiä ei ole.

Lentokoneella[muokkaa]

Lähin lentoasema sijaitsee Ivalossa sekä Norjassa Kirkkoniemessä.

Bussilla[muokkaa]

Utjoelle on päivittäisiä bussiyhteyksiä [9] Rovaniemeltä, Oulusta sekä Norjasta.

Autolla[muokkaa]

Autolla pääsee hyvin Utsjoelle 4 E75 maantietä pitkin.

Liiku[muokkaa]

Utsjoella ei ole juurikaan julkista liikennettä, joitakin päivittäisiä linja-autovuoroja menee kylästä toiseen.

Näe[muokkaa]

Utsjoella voit tutustua saamelaiseen kulttuuriin kolmessa kylässä: Utsjoen kirkonkylässä, Nuorgamissa ja Karigasniemellä. Nähtävyyksiä ovat esim. Utsjoen kirkkotuvat, kirkko sekä Nuorgamin lähellä sijaitseva Välimaan vanha saamelaistila. Karigasniemessä ja Utsjoella toimivat kylätalot. Utsjoella on kesäaikana Metsähallituksen ylläpitämä luonto- ja matkailuinfo koulukeskuksessa.

Maisemaa hallitsee suurelti legendaarinen Tenojoki ja sen uurtama laakso. Jokea seuraava maantie on valittu Suomen kauneimmaksi maantieksi. Se kannattaa ajella Karigasniemeltä Utsjoen kautta Nuorgamiin. Tenojoki on tunnettu etenkin lohestaan.

Nuorgam on Suomen ja EU:n pohjoisin kyllä ja siellä on pisin kaamosaika sekä myös yötön yö.

Utsjoen alueella on myös paljon luonnonnähtävyyyksiä, kuten Kevon luonnonpuisto, Paistunturin ja Kaldoaivin erämaa-alueet. Kevon luonnonpuistossa on Suomen suurin rotkovajoama ja siellä voi vaeltaa Kevon reitin. Kunnan alueella sijaitsee myös kolme Ailigas-nimistä tunturia.

Tee[muokkaa]

Utsjoen kunnan alue on mielenkiintoinen matkakohde etenkin luonnosta ja sen hiljaisuudesta kiinnostuneelle.

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

  • Camping Lapinkylä, Utsjoen kirkkokylässä, 016 677 396, [6].  edit

Pysy turvassa[muokkaa]

Utsjoen alueen suurissa erämaissa ei ole aina kännykkäkuuluvutta. Olethan varustautunut kunnolla, jos lähdet tunturiin. Sää saattaa muuttua yllättäen.

Pysy terveenä[muokkaa]

Iltaisin ja viikonloppuisin lähin päivystävä lääkäri löytyy Ivalosta.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Utsjoen alueen matkailusta löydät lisätietoja sivustoilta https://www.saamivillage.fi sekä www.inarisaariselka.fi

Jatka matkaa[muokkaa]

Norja