Pakistan

Kohteesta Wikitravel
Pakistan

Default Banner.jpg

noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Pk-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Islamabad
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta pakistanin rupia
Pinta-ala 796 095 neliökilometriä
Väkiluku n. 196 174 380
Kieli urdu
Uskonto islam 94%, hindulaisuus 2%, kristinusko 2%
Sähkö xxxV/yyHz (Z pistoke)
Puhelinnumero +CC
Internet-domaini .xx
Aikavyöhyke (UTC) UTC +5

Pakistan sijaitsee Etelä-Aasiassa. Pakistanin naapurimaita ovat Kiina, Intia, Afganistan ja Iran.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Pakistan itsenäistyi vuonna 1947. Tätä ennen alue oli Bangladeshin ja Intian kanssa osa Yhdistynyttä Kuningaskuntaa. Pakistanin talous kehittyy nopeasti, joskin puolet väestöstä elää vielä maatalouden parissa. Pakistan on yksi maailman suurimmista valtioista noin 200 miljoonalla asukkaallaan.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Maan rautatieverkosto on melko kattava, mutta huonossa kunnossa. Junat ovat Intian tapaan erittäin täysiä.

Autolla[muokkaa]

Autoliikenne on Pakistanissa vasemmanpuoleista.

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Etelässä ja varsinkin lounaassa tieverkko on melko harvaa, mutta pohjoisessa tiheää. Tiekaistat ovat vasemmanpuoleisia.

Puhu[muokkaa]

Pakistanin virallinen kieli on urdu, mutta varsinkin idässä (punjabin alueella) puhutaan punjabia (48% väestöstä). Urdu muistuttaa erittäin paljon naapurimaassa Intiassa puhuttavaa hindiä, ja käytännössä urdua puhuva ymmärtää lähes täydellisesti myös Hindiä. Englannilla pärjää kaupunkialueilla ja virallisissa paikoissa, maaseudulle mentäessä englannin osuus vähenee runsaasti.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Pakistanilainen ruokakulttuuri on erittäin monipuolista, mutta lähes kaikkia ruokalajeja yhdistää tulisuus. Ruuat koostuvat pääasiassa litteästä leivästä (chapati, paratha, nan), riisistä (chaval), kasviksista sekä lihasta. Pakistanissa ei syödä muslimikulttuurin takia sianlihaa lähes ollenkaan, sen sijaan nautaa (gosht) ja kanaa (murgi) syödään paljon. Kalaa (machli) syödään suurimmaksi osaksi etelässä, yleisimpänä lajina hauki.

Kauppatoreilta löytyy lähes kaikkia mahdollisia hedelmiä (fruit), kuten mangoa (amb), sitruunaa (nimbu), granaattiomenaa (anar), appelsiinia (malta), banaania (kela), viinirypäleitä (angur) sekä vesimelonia (Tarbooz).

Jälkiruuat ovat joko makeita (mitha) tai suolaisia (namki).

Ydinkeskustassa sijaitsee eniten korkean tason ravintoloita, mutta vaatimattomampia ruokailupaikkoja ja pikkukioskeja löytyy lähes joka kadunkulmasta myös hieman kauempana keskustasta.

Juo[muokkaa]

Ruokajuomana juodaan useimmiten vettä (pani), ja lähes joka aterialla tarjotaan teetä (chai). Alkoholijuomat ovat kiellettyä varsinkin julkisilla paikoilla. Maaseudulla viljellään runsaasti sokeriruokoa, joista valmistetaan roh -nimistä juomaa. Pakistanista saatat myös löytää Bhang -kauppoja, joissa myydään Bhang -juomaa. Kyseinen juoma tunnetaan rentouttavana ja varsinkin hinduille pyhänä juomana, jonka valmistuksessa käytetään mm. hampun osia. Juomaa käytetään myös lääkkeenä. Pakistanissa tämä on täysin laillista, joten voit huoletta syventyä lisää paikalliseen kulttuuriin maistamalla tätä rohtoa.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Länsiosassa sijaitseva Waziristanin alue on syytä jättää vierailukohteiden ulkopuolelle armeijan terrorisminvastaisten operaatioiden vuoksi. Afganistanin rajaseudulla tapahtuu jonkin verran ulkomaalaisten kaappauksia.

Pysy terveenä[muokkaa]

Ei kannata syödä mitään ruokaa, jos ei tiedä onko se turvallista (esim. jos ruoka on homehtunut tai muuten pahanmakuista tai pilalla). Jos juot hanavettä on turvallisinta keittää vesi ennen juomista. Maassa esiintyy malariaa joka tarttuu hyttysten välityksellä.

Kunnioita[muokkaa]

Pakistan on muslimivaltio. Naisten tulisi välttää liian lyhyitä vaatteita, mutteivät rajat ole niin tiukkoja kuin mm. lähi-idässä. Esimerkiksi polviin asti ulottuvien shortsien tai teepaidan pitäminen on lähes aina hyväksyttävää. Pakistanissa on voimassa jumalanpilkkalaki, jonka rikkominen saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa kuolemantuomioon.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Suomella ei ole suurlähetystöä Pakistanissa.