Nigeria

Kohteesta Wikitravel
Nigeria

Default Banner.jpg

noframe
Sijainti
LocationNigeria.png
Lippu
Ni-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Abuja
Valtiomuoto liittotasavalta
Valuutta Naira ₦ (NGN)
Pinta-ala 923 768 km2
Väkiluku 131 859 731
Kieli englanti
Uskonto islam ja kristinusko
Sähkö 230V/50Hz (brittiläinen pistoke)
Puhelinnumero +234
Internet-domaini .ng
Aikavyöhyke (UTC) UTC +1
Nigerian kartta

Nigeria on valtio Länsi-Afrikassa. Sen rajanaapureita ovat Kamerun idässä, Niger pohjoisessa ja Benin lännessä. Maalla on myös luoteessa lyhyt raja Tšadin kanssa.

Alueet[muokkaa]

Nigeria koostuu 36 osavaltiosta ja yhdestä territoriosta: Abia, Abuja Federal Capital Territory*, Adamawa, Akwa Ibom, Anambra, Bauchi, Bayelsa, Benue, Borno, Cross River, Delta, Ebonyi, Edo, Ekiti, Enugu, Gombe, Imo, Jigawa, Kaduna, Kano, Katsina, Kebbi, Kogi, Kwara, Lagos, Nassarawa, Niger, Ogun, Ondo, Osun, Oyo, Plateau, Rivers, Sokoto, Taraba, Yobe, Zamfara

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Nigeriassa puhutaan yli 250 kieltä (joidenkin tulkintojen mukaan jopa yli 500), suurimmat kansat ovat hausat, jorubat ja igbot. Hausan puhuma-alue on pääasiassa pohjoisessa, yorubojen lounaisosassa ja igbojen kaakoisosassa. Muita merkittäviä kieliä ovat fulani pohjoisessa ja kanuri luoteessa. Hausoilla, joruboilla ja igboilla on kullakin erityislaatuinen kulttuuri, historia ja perinteet, joista on hyvä olla joten kuten perillä ennen tietyille seuduille matkustamista. Pohjois-Nigeria on erittäin islaminuskoista aluetta, ja Sharia-laki onkin käytössä muun muassa Kanon osavaltion lainsäädännössä. Nigeria on entinen Britannian siirtomaa, eikä orjuuden historiaa kannata nostaa esille ellei paikallinen niin tee.

Ilmasto[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Kansainvälisiä lentoasemia on 7, joista suurin (Murtala Muhammedin lentoasema) sijaitsee Lagosissa.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Linja-autolla matkustamista ei turvallisuussyistä suositella.

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Vältä pimeällä liikkumista. Maantie- ja autoryöstöt ovat tavallisia maassa. Lagosissa liikenne on suomalaiselle kuskille melko nopeatempoista. Onnettomuuksia sattuu paljon.

Puhu[muokkaa]

Englanti on Nigerian kansojen välinen lingua franca, jolla pärjää mainiosti varsinkin suurkaupungeissa, maaseudulla on hyvä osata alueellista kieltä muutama sana (kts. ymmärrä-kohta). Nigerian englantia kutsutaan nimellä pidgin englanti, joka sisältää runsaasti paikallista sanastoa, portugalinsukuisia sanoja sekä käänteismerkityksiä, jonka lisäksi lausuminen poikkeaa paljon varsinaisesta englannista, joten pidgin englanti vaatii totuttelua. Valtaosa nigerialaisista on ystävällisiä, joten kysy, jos et ymmmärrä jotain sanaa tai lausahdusta.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Nigeria on melko vaarallinen matkakohde ja matkailua sinne tulisi välttää. Rikollisuutta esiintyy paljon, erityisesti Lagosissa. Äärijärjestö Boko Haram tekee iskuja Nigerian koillisosissa, joten sinne matkailua tulisi välttää erityisen paljon. Koillisosan lisäksi myös Nigerjoen suistoa (sijaitsee maan eteläosassa) tulisi välttää kidnappausriskin vuoksi.

Pysy terveenä[muokkaa]

Ennen Nigeriaan matkustamista täytyy hankkia keltakuumetta.

Kunnioita[muokkaa]

Varoitus matkustajalle

Varoitus: Nigeria ei ole turvallinen LGBT-ihmisille, sillä homoudesta voidaan langettaa kuolemantuomio! Vältä minkäänlaisia julkisia hellyydenosoituksia, varsinkin Pohjois-Nigeriassa.

Ota yhteyttä[muokkaa]