Ivalo

Kohteesta Wikitravel
Ivalo

Default Banner.jpg

Hotelli Kultahippu Ivalon keskustassa

Ivalo (pohjoissaameksi Avvil) on Inarin kunnan hallinnollinen keskus ja suurin taajama, mistä löytyy Pohjois-Lapin monipuolisimmat palvelut. Laajasti varustellut ruokakaupat pitävät ovensa auki viikon jokaisena päivänä – aamuvarhaisesta iltamyöhään, myös sunnuntaisin.

Laajat erämaat ja ainutlaatuinen luonto ympyröivät jokilaaksoon sijoittunutta kaupallisesti vireää taajamaa. Kylän halki virtaavalta kalastajien ja veneilijöiden suosimalta Ivalojoelta pääsee myös maineikkaalle Inarijärvelle. Talvisin Ivalon taajama on laajan moottorikelkkareitistön risteyspaikka.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Finnair ja halpalentoyhtiö Norwegian tarjoavat suoria lentovuoroja Helsingistä Ivaloon, joka on Suomen ja EU:n pohjoisin lentokenttä.

Junalla[muokkaa]

Lähin rautatieasema sijaitsee 260 km etäisyydellä Rovaniemellä jonne on päivittäisiä junayhteyksiä Etelä-Suomesta. Rovaniemeltä on jokaiselta junavuorolta jatkoyhteydet linja-autoilla Ivaloon.

Autolla[muokkaa]

Ivalo sijaitsee Valtatie 4:n (E75) varrella, noin 300 km Rovaniemestä pohjoiseen.

Bussilla[muokkaa]

Rovaniemeltä Pohjois-Norjaan ja Utsjoelle kulkevat bussit [3] pysähtyvät Ivalossa.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Ivalon kylässä ei omaa autoa välttämättä tarvita. Oma auto saattaa olla avuksi jos haluaa käydä esimerkiksi Saariselällä (30 km) tai Siidassa Inarin kirkonkylässä (40 km). Kimppakyyti saattaa järjestyä helposti jättämällä viestin ilmoitustaululle tai suoraan kyselemällä.

Bussilla[muokkaa]

Päivittäisiä vuorolinjoja alueella on vähän. Jos aiot kulkea vuoroliikenteen linja-autoilla, selvitä meno- ja paluuaikataulut etukäteen. Esim. Matkahuollon aikatauluhaku netissä tai paikanpäällä majoitusliikkeiden vastaanotoista tai info pisteistä. Talviaikaan, Saariselän laskettelukeskuksen auki ollessa, Saariselän alueella liikennöi suksibussi myös Ivalosta. Ski Bus aikataulu

Kävellen[muokkaa]

Ivalossa on hyvät ulkoilu maastot niin kesällä kuin talvellakin.

  • Jänkkävaara Tutustu Jänkkävaaran kunto-ja hiihtorataan joka sijaitsee Ivalon kylän pohjoisosassa Jänkkävaaran alueella. Alueella on talvella 3 km, 5 km ja 9 km pituiset hoidetut hiihtoladut. 3 km ja 5 km ladut ovat myös valaistuja. Jänkkävaaran lähtöpisteen välittömässä läheisyydessä on vapaassa käytössä tulistelulaavu.Kesällä pururata soveltuu ulkoiluun ja kuntoiluun.
  • Mukkavuopajan kävely- ja luontopolku Mukkavuopajan luontoreitti sijaitsee Ivalon kylän keskustan tuntumassa pääosin Vuopajan rannalla. Luontoreitti on julkettavissa ympärivuotisesti; talvella reitti on valaistu. Reitin varrella on useita luontopolkutauluja, joissa kerrotaan alueen luonnosta ja kulttuurista. Reitille on useampia lähtöpisteitä; 1) Hotelli Ivaloa vastapäätä Porotiellä on merkinnät varsinaiselle reitille. 2) Petsamontien ja Ilvestien risteyksestä pääsee myös reitille 3) Petsamontie-Mukkavuopajantie-Tavihaarhantieltä pääsee reitille. Reitti on helppokulkuinen ja on suosittu mm. lenkkeilijöiden keskuudessa. Reitin varralla on opastekarttoja.

Tapahtumat[muokkaa]

Vuosittain heinäkuun lopulla järjestetään Inariviikot, jolloin tapahtumia järjestetään myös Ivalossa. Inariviikkojen ohjelma huipentuu perinteisesti Ivalojoella ajettaviin WaterCross-kisoihin.

Näe[muokkaa]

  • Sovintovaaran huippu, näköalakahvila, matkamuistomyymälä ja näyttelyalue, joka on auki kesäisin (4.6.2015 alkaen). Sovintovaara sijaitsee Ivalosta 10 km pohjoiseen
  • Inarijärvi on Suomen kolmanneksi suurin ja toiseksi syvin järvi. Sen leveys on 50 ja pituus 80 kilometriä. Suurin syvyys on 92 metriä.
  • Ivalojoki Ivalojoki virtaa Ivalon kylän läpi, päättyen n. 10 km:n päässä Inarijärven suistoalueeseen Koppelossa. Ivalojoki on suosittu melontaretki kohde.
  • Ivalojoen hiekkaranta Ivalojoen varrella on useita upeita hiekkarantoja. Ivalon keskustassa on upea ranta, lähellä terveyskeskusta.
Ivalojoen ranta
  • Petsamo-pastsas Kuvanveistäjä Ensio Seppäsen veistos ”Jäämeren kansan evakkotie” seisoo keskeisellä paikalla Ivalon kylässä, Jäämeren tien lähtökohdassa.
  • Wild Sprit Park Arktinen eläinpuisto ja husky-farmisto joka sijaitsee Ivalosta 3,7 km Inariin päin. Talvella mahdollisuus retkikoirasafareille. Huomioi, että sadepäivisin suljettu

Osta[muokkaa]

  • S-market Ivalo, päivittäistavarakauppa
  • K-market Ivalo, päivittäistavarakauppa
  • Extra piste, halpatalo
  • Midnight Sun, vaatekauppa

Syö[muokkaa]

  • Hotelli kultahippu
  • Hotelli Ivalo
  • Ivalo River Camping
  • Pubi.fi
  • Bistro & Cafe Ivalo

Baarit & pubit[muokkaa]

  • Hotelli kultahippu
  • Ivalo River Camping
  • Pubi.fi

Yökerhot[muokkaa]

  • Night Club Kellari, Hotelli kultahippu

Nuku[muokkaa]

Ivalo River Camping, www.ivalorivercamping.com [email protected]

Keskihintaiset[muokkaa]

  • Hotelli Kultahippu, Petsamontie 1, +358 (0) 16 320 8800 (fax: +358 (0) 16 662 510), [2].  edit

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Ivalossa ei ole merkittäviä turvallisuusriskejä matkailijan kannalta.

Kauemmaksi suuntaavan retkeilijän on syytä ottaa mukaan olosuhteiden edellyttämät varusteet. On suositeltavaa ottaa varalle sateenpitävää ja lämmintä vaatetusta vaikka retkelle lähtiessä sää vaikuttaisikin hyvältä.

Alueen neuvontapisteistä saa ohjeita varusteiden ja retkikohteiden suhteen. Suositeltavaa on että kauemmaksi maastoon ei lähdettäisi yksin, tai ainakin aikeista tulisi ilmoittaa esimerkiksi oman hotellinsa vastaanottoon. Ihmiselle vaarallisia villieläimiä ei matkailija kohtaa Ivalon alueella juuri koskaan. Alueen itälaidalla elää karhuja mutta karhu haistaa kulkijan kaukaa ja yleensä aina väistää ihmistä. Ainoastaan yllätettynä ja pentujaan suojellessaan karhu voi olla vaarallinen, siksi omasta kulkemisestaan kannattaa antaa selkeitä merkkejä eläimille.

Pysy terveenä[muokkaa]

Tapaturman tai sairauskohtauksen sattuessa soita yleiseen hätänumeroon 112. Matkapuhelimen kuuluvuus tunturialueella saattaa olla rajoitettu.

  • Ivalon terveyskeskus, Sairaalantie 20 IVALO, puhelinvaihde 016-687 511

Ota yhteyttä[muokkaa]

  • Inari-Saariselkä Matkailu Oy, Kelotie, Saariselän Siula, 99830 Saariselkä, puh. 016-668 402

Jatka matkaa[muokkaa]

  • Saariselkä - hiihtokeskus 30 km Ivalon keskustasta
  • Inari
  • Nellim- noin 42 kilometrin päässä Ivalosta koilliseen
  • Norja - useita rajanylityspaikkoja alle kahden tunnin ajomatkan päässä. Rovaniemeltä pohjoiseen matkaavat bussit pysähtyvät Ivalossa.
  • Murmansk - Ivalosta on bussiyhteys Venäjän Murmanskiin. Venäjälle matkaavilta vaaditaan viisumi.