Itävalta

Kohteesta Wikitravel
Itävalta

Default Banner.jpg

noframe
Lippu
Au-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Wien
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Euro (EUR)
Pinta-ala 83,858 km2
Väkiluku 8,192,880 (2006)
Kieli saksa
Uskonto katolilaisia 78%, protestanttisia 5%
Sähkö 230V/50Hz
Puhelinnumero +43
Internet-domaini .at
Aikavyöhyke (UTC) UTC +1
Itävallan kartta

Itävalta (saks. Österreich) [1] sijaitsee Euroopassa. Itävallalla on maarajaa Saksan, Sveitsin, Liechtensteinin, Italian, Slovenian, Unkarin, Slovakian ja Tšekin kanssa.

Alueet[muokkaa]

Itävalta on liittotasavalta jossa on yhdeksän osavaltiota:

  • Burgenland
  • Ylä-Itävalta (Oberösterreich)
  • Tiroli (Tirol)
  • Kärnten
  • Salzburg
  • Wien
  • Ala-Itävalta (Niederösterreich)
  • Steiermark
  • Vorarlberg

Kaupungit[muokkaa]

Alpit ja Tirolin osavaltion lippu

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Itävalta on yksi alppimaista, ja näin ollen huomattava osa matkailijosta tulevat talvella maahan laskettelemaan ja kesällä vaeltamaan tai pyöräilemään. Maan itäosassa Wienin seudulla on kuitenkin tasankoa.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Suurin lentoasema sijaitsee Wienissä, johon Finnair ja Austrian lentävät suoraan Helsingistä. Kansainvälisiä lentoja on myös Salzburgiin ja Innsbruckiin, varsinkin talvella. Jos matkakohde on maan länsiosassa kannattaa lentää Müncheniin ja jatkaa matkaa junalla.

Junalla[muokkaa]

Wieniin on junayhteydet naapurimaista.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

ÖBB [2] on itävallan vastine VR:lle ja sillä pääsee suurimpiin kaupunkeihin ja usein myös pienempiinkin paikkoihin. Junia menee iätävallassa usein ja kaikkialle.

Autolla[muokkaa]

Monessa tapauksessa maaseudun pieniin alppikyliin ja laskettelukeskuksiin ei ole muuta tapaa tulla kuin autolla. Moottoriteillä ajaminen on maksullista. Maksu suoritetaan ostamalla huolto-asemilta tai raja-asemilta tarra (Vignette) joka kiinnitetään auton tuulilasiin ja joka on voimassa 10 päivää, kaksi kuukautta tai vuoden. Jos jää kiinni ajamasta moottoritiellä ilman kyseistä tarraa, joutuu maksamaan sakkoja. Tämän lisäksi jotkut tunnelit ja vuoristosolat (kuten Brenner-solan moottoritie Italian rajan ja Innsbruckin välillä) maksavat vielä erikseen.

Vuoristoteillä kannattaa noudattaa äärimmäistä varovaisuutta, varsinkin talvisaikaan. Monet vuoristotiet ja solat ovat kuitenkin suljettu liikenteeltä talvisaikaan turvallisuussyistä. Joillekin vuoristoteille on pääsy kielletty asuntovaunuilta.

Bussilla[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Itävallassa kulkee maan sisä puolella paljon lentokoneita eri lentokentille

Puhu[muokkaa]

Itävallassa puhutaan saksaa. Kaupungeissa pärjää englannilla, mutta maaseudulla useimmat ihmiset eivät ymmärrä kuin saksaa. Itävallassa useimmat ihmiset osaavat Italiaa. Etenkin Tirolin alueella.

Osta[muokkaa]

Itävallan valuutta on euro. Sunnuntai-aukioloa ei juurikaan tunneta.

Hintataso[muokkaa]

Itävallan hintataso on suhteellisen edullinen. Kuitenkin naapurimaissa, etenkin Slovakiassa, Sloveniassa , Tsekeissä ja osin Italiassa on huomattavasti halvempaa.

Syö[muokkaa]

Itävaltalainen perinteinen keittiö on saanut vaikutteita varsinkin Saksasta ja Tšekistä, toisin sanoen tyypilliseen annokseen kuuluu sianliha makkaran tai pihvin muodossa tarjottuna knöödelien ja joskus hapankaalinkin kera. Itävallan ehkä tunnetuin pääruoka on naudanlihasta valmistettu wieninleike (Wiener Schnitzel).

Perinteisiin jälkiruokiin kuuluu sachertorttu (Sachertorte) joka on kotoisin wieniläisestä Sacher-hotellin kahvilasta ja omenakakku (Apfelstrudel) joka melkein aina tarjotaan kerman kera.

Juo[muokkaa]

Vesijohtovesi on yleensä hyvälaatuista kaikkialla Itävallassa. Wienissä on elävä kahvikulttuuri ja kahviloissa on usein suuri tarjonta erilaisia erikoiskahveja. Itävaltalaiset juovat usein olutta ja paikallisia merkkejä on runsaasti. Maassa viljellään myös viiniä. Vahvat alkoholijuomat ovat usein todella vahvoja (60-80%), ja niitä ei juoda kun pienen lasillisen. Paikallinen erikoisuus on Almdudler, yrteistä valmistettu limonaadi.

Nuku[muokkaa]

Majoitus on yleensä korkeatasoista, joskin kallista, varsinkin laskettelusesongin aikaan.

Opiskele[muokkaa]

Itävallan koulutus systeemi aina ala-asteelta yliopistoon on arvostettua ja laadukasta.

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Itävalta on turvallinen maa.

Hätänumerot[muokkaa]

Yleinen hätänumero: 112

Poliisi: 133

Palokunta: 122

Ambulanssi: 144

Pysy terveenä[muokkaa]

Varsinkin kevättalvella lumivyöryt ovat yleisiä Alpeilla. Itävallassa apteekkeja on paljon ja päivystykseen pääsee vuorokauden ympäri. Useimmiten pienemmissäkin paikoissa on oma sairaala.

Kunnioita[muokkaa]

Jos vaikkapa ajat autolla, täytyy jalankulkioille aina antaa tietä. Lisäksi maassa on normaalia ventovieraiden ihmisten tervehtiminen, vaikkapa kävelyllä. Itävaltalaiset ovat hyvin tarkkoja myös kiitos ja ole hyvä asioissa. Maan kansalaiset ovat vieraanvaraista ja kohteliasta väkeä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Tämä on käyttökelpoinen artikkeli. Sitä voisi käyttää, mutta se ei vedä vertoja matkaoppaalle. Sukella sisään ja auta tekemään siitä kattava!