Israel

Kohteesta Wikitravel

Perustiedot
Internet-maatunnus .il

Israel [1] (hepreaksi מדינת ישראל Medinat Yisra-el; arabiaksi دولَة إِسرائيل Dawlat Isrā'īl) on valtio on Lähi-Idässä. Virallisia kieliä ovat heprea ja arabia, mutta paikallisten englannin kielen taito on yleisesti ottaen hyvä.

Ymmärrä[muokkaa]

Historia:

Vaikka nykyinen Israelin valtio on perustettu vuonna 1948, alueella on pitkä historia. Aluetta ovat vuosituhansien aikana hallinneet lukuisat eri tahot. Noin vuodesta 1200 eaa. lähtien aluetta hallitsivat juutalaiskuninkaat, kunnes se joutui Assyrian hallintaan. Tämän jälkeen aluetta ovat hallinneet muun muassa roomalaiset, ottomaanit ja britit. 1800-luvulta lähtien monet juutalaiset ympäri maailmaa ovat muuttaneet takaisin esi-isiensä asuinalueelle, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen. Brittien vetäytyessä alueelta muodostettiin YK:n johdolla alueen juutalaisille oma valtio nimeltään Israel vuonna 1948. Palestiinalaiset eivät hyväksyneet YK:n esittämää kahden valtion mallia, mistä on seurannut nykypäivään asti ulottuva konflikti Israelin ja Palestiinan välillä.

Alueet[muokkaa]

Israelin kartta, sisältäen valtausalueet katkoviivoilla

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Israelissa vallitsee välimeren ilmasto. Kesäisin alueella on hyvin lämmintä (+25-35 °C). Talvisin on hieman leudompaa (talven keskilämpötila noin +16°C).

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Hintataso on suunnilleen sama kuin Suomessa. Ruokaa voi saada toreilta erittäin edulliseen hintaan, mutta supermarketeissa hinnat ovat yleensä Suomen tasolla tai jopa korkeammalla. Alkoholi on usein kalliimpaa kuin Suomessa.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Ulkomaalaisen on mahdollista saada töitä Israelista luvan kanssa. Muussa tapauksessa se on laitonta, ja siitä voi seurata karkotus.

Pysy turvassa[muokkaa]

Israel on melko turvallinen matkustuskohde, mutta väkivaltaisia yhteenottoja voi aika ajoittain tapahtua etenkin Gazassa ja joillain Länsirannan alueilla, joihin ei tästä syystä ole suositeltavaa mennä. Kaduilla, tavaratalojen ja supermarkettien ovilla saattaa nähdä aseistautuneita sotilaita. Tavaratalojen, juna- ja linja-autoasemien, museoiden, isojen ravintoloiden ja muiden vastaavien paikkojen ovella on aina turvatarkastus, jossa vartijat nopeasti vilkaisevat laukkujen ja taskujen sisällön. Suuria ihmismassoja ja täyteen ängettyjä busseja on syytä välttää. Jerusalemin vanhassakaupungissa tule liikkua yöaikaan. Lisätietoja Ulkoasiainministeriön matkustustiedotteessa.

Pysy terveenä[muokkaa]

Israelin vesijohtovesi on juotavaa, mutta turisteja kehotetaan ostamaan pullotettua lähdevettä kaupasta. Paikallista vesijohtovettä voi käyttää sellaisenaan esim. hampaiden pesuun tai kahvinkeittoon.

Kunnioita[muokkaa]

Vaikka Israelin lainsäädäntö hyväksyy seksuaalivähemmistöt, jotkut uskontoryhmät voivat suhtautua heihin silti vihamielisesti. Tällaisten ryhmien asuttamia alueita kannattaa mahdollisesti vältellä.

Ota yhteyttä[muokkaa]