Iran

Kohteesta Wikitravel
Iran

Default Banner.jpg

Esfahan Emam Place with Emam Mosque.jpg
Sijainti
noframe
Lippu
Ir-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Teheran
Valtiomuoto islamilainen tasavalta
Valuutta Iranin rial
Pinta-ala 1 648 195 km2
Väkiluku 68,688,433
Kieli persia (farsi)
Uskonto islam
Aikavyöhyke (UTC) UTC+3:30

Iran (ايران) on maa Lähi-idässä Persianlahden ja Kaspianmeren välissä. Iranin naapurivaltioita ovat Irak, Turkki, Armenia, Azerbaidžan, Turkmenistan, Afganistan ja Pakistan.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Iranissa on paljon erilaisia nähtävyyksiä ja kulttuuri on yksi maailman vanhimmista.

Ymmärrä[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Iranin virallinen kieli on persia eli farsi. Suurin osa iranilaisista puhuu persiaa äidinkielenään, mutta esimerkiksi Iranin luoteisosassa Azerbaidžanissa (ei tule sekoittaa itsenäiseen valtioon Azerbaidžan) vallitseva puhutaan azeria, tosin sitä kirjoitetaan arabialaisin/persialaisin kirjaimin. Englannin osaaminen yleistyy jatkuvasti varsinkin nuorison keskuudessa. Iraniin matkustaessa persialaisten kirjainten tunnistaminen saattaa olla hyödyllistä. Iranissa käytetään länsimaissa käytetyistä numeroista poikkeavia numeroita, jotka kannattaa opetella.

Länsimaissa käytetyt numerot Iranissa käytetyt numerot
1 ۱
2 ۲
3 ۳
4 ۴
5 ۵
6 ۶
7 ۷
8 ۸
9 ۹
0 ۰

Suomi-persia sanasto:

Suomi Persia Lausuminen
Hei سلام Sälam
Mitä kuuluu? چه خبر؟ Tše khäbär?
Hyvää (vastatessa) سلامتی / خوبم Sälamäti / Khubäm
Olen kotoisin Suomesta من از فنلاند هستم Män az fänland hästäm
Asun Suomessa من در فنلاند زندگی میکنم Män där fänland zendegi mikonäm
Iran on mahtava maa!  !ایران کشور جالبی هست Iran keshvär-e džalebi häst!
Olen opiskellut persiaa kuukauden ajan من یک ماه هست که فارسی را یاد میکیرم Män jek maa häst ke farsi rajad migiräm

Osta[muokkaa]

Teheranissa hintataso on korkea, mutta muualla päin Irania alhaisempi. Basaarit ovat suosittuja ostospaikkoja ja niissä kannattaa tinkiä.

Syö[muokkaa]

Asheanar.jpg

Ash-e anar, iranilainen granaattiomenakeitto.

Iranilainen ruoka ei ole erityisen tulista. Perusmausteina käytetään suolaa, pippuria, kurkumaa, tomaattipyreetä, kanelia ja ruusuvettä sekä myös korianteria, persiljaa, tilliä ja sarviapilaa. Granaattiomenan mehua ja siemeniä käytetään paljon ruoanlaitossa. Pohjois-Iranissa syödään paljon kalaa, etenkin isoa merisiikaa. Hapanta makua ruokiin saadaan esimerkiksi sitruunasta, limetistä, jogurtista, etikasta, pomeranssista, sumakista tai hedelmämehuista.

Iranilaiset syövät lihansa yleensä keitettynä ja tuoreiden tai kuivattujen hedelmien tai pähkinöiden kera. Lihapataa syödään makean riisin, jogurtin, kerman, manteleiden tai pähkinöiden kera. Riisi on muutenkin suosittua ruokaa etenkin Iranin pohjoisosissa, ja sitä tarjoillaan etelässäkin erityisesti vieraille. Suosittu riisiruoka on pilav, johon lisätään vihanneksia, hedelmiä, lintua, lihaa tai pähkinöitä, ja joka nautitaan voisulan ja mausteiden kanssa.

Juo[muokkaa]

Iranissa juodaan paljon teetä ja maasta löytyy useita kahviloita. Mustatee (chāi چای) on kansallistee Iranissa. Alkoholin juonti julkisilla paikoilla on ankarasti kiellettyä.

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Noudata yleistä varovaisuutta. Vältä matkustamista raja-alueilla. Seuraa koko Lähi-idän alueellista kehitystä. Noudata paikallisia sääntöjä. HUOM! Iran ei ole turvallinen maa elää avoimesti homoseksuaalina. Homoseksuaalisuus on rikos ja siitä langetetaan kuolemantuomio!

Pysy terveenä[muokkaa]

Turisteja suositellaan ostamaan pullotettua vettä.

Kunnioita[muokkaa]

Naisten, myös ulkomaalaisten, täytyy käyttää hijabia. Iranissa toimii uskonnollisia poliiseja, joilla on oikeus sakottaa naisia, jos he eivät ole pukeutuneet tarpeeksi asianmukaisesti.