Indonesia

Kohteesta Wikitravel
Indonesia

Default Banner.jpg

noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Id-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Jakarta
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta Indonesian rupia (IDR)
Pinta-ala 1 919 440 km2
Väkiluku 245 452 739 (Heinäkuu 2006 arvio)
Kieli indonesia (virallinen), jaava, sunda
Uskonto muslimeja 88%, protestantteja 5%, katolisia 3%, hinduja 2%, buddhalaisia 1%, muita 1% (1998)
Sähkö 220V/50Hz (europpalainen pistoke)
Puhelinnumero +62
Internet-domaini .id
Aikavyöhyke (UTC) GMT+7 - GMT+9

Indonesia on väestöltään maailman suurin 4. suurin valtio sekä suurin saarivaltio. Se koostuu noin 18 000 saaresta. Se sijaitsee Kaakkois-Aasiassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Indonesia on moninainen valtio, hyvässä ja pahassa. Indonesiassa on sademetsiä toiseksi eniten maailmassa, mutta niitä on hakattu hälyttävään tahtiin. Vaikka maa on luonnonvaroiltaan hyvin rikas, on suurin osa sen kansalaisista varsin köyhiä, ja erot köyhien ja keskiluokan, ja keskiluokan ja rikkaiden välillä ovat suuret.

Indonesialaiset ovat joko ystävällisiä tai eivät, mutta suurin osa indonesialaisista ovat erittäin ystävällisiä ulkomaalaisille.

Indonesia on maailman suurin muslimienimmistöinen valtio. Maasta löytyy myös hinduja pääosin Balin saarelta. Maassa on myös merkittävät buddhalaiset ja kristityt vähemmistöt, ja kristityt ovat enemmistönä esim. joissain osissa Sulawesin saarta.

Ilmasto[muokkaa]

Indonesiassa vallitsee trooppinen ilmasto, ja korkeimmat päivälämpötilat ovat tyypillisesti 30-33 C. Yön alimmat lämpötilat ovat alueesta riippuen 20-26 C. Korkeammilla ylänköalueilla ja tulivuorten rinteillä on korkeudesta riippuen viileämpää. Keskeisillä saarilla Jaava ja Bali sadekausi on marraskuusta maaliskuuhun, kuiva kausi huhtikuusta lokakuuhun. Indonesiaan kuuluva alue on valtava, ja ilmasto vaihtelee alueittain paljon. Monet itäisemmät saaret ovat paljon vähempisateisia kuin Jaava tai Bali, ja sadekauden sijainti vaihtelee. Vuoristojen vaikutuksen vuoksi paikalliset vaihtelut sademäärissä ja lämpötiloissa ovat myös suuria.

Tule[muokkaa]

Indonesiaan tarvitaan passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Suomalaiset voivat ostaa maan saapuessa viisumin hintaa US$10/7 päivää tai US$25/30 pv.

Lentokoneella[muokkaa]

Suurimmat lentokentät ovat Jakartassa ja Balilla. Molempiin pääsee yhdellä vaihdolla esim. Singaporen, Amsterdamin, Dohan tai Bangkokin kautta. Singaporesta ja Kuala Lumpurista on runsaasti halpoja lentoja ympäri koko Indonesiaa.

Laivalla[muokkaa]

Indonesiaan lauttoja menee Malesiasta ja Singaporesta. Lautat liikennöivät useimmin Sumatran Riau-maakunnassa.

Liiku[muokkaa]

Useissa kaupungissa kadut ovat ruuhkaisia ja pienemmät kadut ovat kapeita. Suomalaisen liikennekulttuurin omaksuneen ei kannata ajaa autoa tai moottoripyörää itse: onnettomuuksia ja kulkuneuvon naarmuuntumisia syntyy aivan liian helposti. Ajamiset kannattaa jättää paikallisille ammattikuskeille, jotka ovat tottuneet muiden ajotyyliin ja osaavat väistää tarvittaessa.

Puhu[muokkaa]

Katso myös: Indonesian matkasanakirja

Isoimpien turistikohteiden (lähinnä Bali) ulkopuolella englannin taitajia on harvassa. Indonesiassa puhutaan lukemattomia kieliä, mutta ainoa virallinen kieli on indonesian kieli, jota puhutaan kautta saarivaltion. Suomalainen osaa ennestään indonesian ääntämyksen lähes täydellisesti ja kieliopin perusteet oppii helposti, joten indonesian alkeiden opiskeluun kannattaa panostaa.

Näe[muokkaa]

Indonesia on valtava maa, joka koostuu kymmenistä suurista tai suurehkoista saarista ja tuhansista pienemmistä. Maan koon ja monimuotoisuuden vuoksi valinnanvaraa matkakohteiden valinnassa on valtavasti.

  • Tulivuoret
    • Bromo-Tengger-Semeru (Itä-Jaava)
    • Ijen (Itä-Jaava)
    • Batur (Bali)
    • Tangkuban Perahu (Bandung, Länsi-Jaava)
    • Rinjani (Lombok)
  • Luonnonpuistot
    • Ujung Kulon (Länsi-Jaava)
    • Baluran (Itä-Jaava)
    • Komodo (Komodo)
  • Historialliset muinaisjäänteet
    • Borobudur (Keski-Jaava)
    • Prambanan (Keski-Jaava)
  • Rannat ja meri (melkein kaikki saaret)
  • Ruoka

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Hinnat ovat huomattavasti edullisempia kuin esim. Suomessa. Luonnollisesti paikalliset tuotteet ovat edullisempia kuin tuontitavarat. Tinkiminen kannattaa aina. Kaupat joissa on tuotteet on hinnoiteltu valmiiksi, kannattaa alennusta kysyä kassalla. Markkinoilla ja toreilla tinkimen kuuluu asiaan.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Suurin osa Indonesiasta on turvallista aluetta. Keski-Sulawesillä on menneinä vuosikymmeninä ajoittain ollut pommi-iskuina ja levottomuuksina ilmenevä konflikti. Acehiin, Molukeille ja Papualle matkustaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta ja tarkistettava turvallisuustilanne etukäteen. Rauhalliseltakin vaikuttavia mielenosoituksia kannattaisi vältää, koska ne saattavat muuttua väkivaltaisiksi. Luonnonkatastrofit, kuten maanjäristyksiä ja tulivuorenpurkauksia tapahtuu, joskin näistä on hyvin harvoin matkailijoille erityistä haittaa.

Pysy terveenä[muokkaa]

Sairaaloiden taso vaihtelee ja syrjäseuduilla niitä ei välttämättä edes ole.

Kunnioita[muokkaa]

Korruptio on merkittävä ongelma Indonesiassa, mutta tavallinen turisti siihen tuskin törmää. Mikäli poliisi pysäyttää ja toteaa rikkeen tapahtuneen — esim. ei passia mukana — niin noin 50.000 rupian "sakolla" yleensä selviää tilanteesta.

Huumeita on runsaasti liikkellä esim. Balilla, mutta niiden kanssa ei kannata läträtä. Hallussapidosta voi joutua useammaksi vuodeksi linnaan ja salakuljetuksesta teloituskomppanian eteen.

Uhkapeli on laitonta Indonesiassa.

Ota yhteyttä[muokkaa]