Fidži

Kohteesta Wikitravel
Fidži

Default Banner.jpg

Perustiedot
Internet-maatunnus .fj

Fidži sijaitsee Oseaniassa.

Alueet[muokkaa]

Saariryhmän kartta

Kaupungit[muokkaa]

Turistin kannalta tärkeimmät kaupungit ovat Nadi (lausutaan Nandi) ja Suva. Nadi sijaitsee pääsaaren, Viti Levun länsirannikolla ja siellä sijaitsee Fidjin ainoa kansainvälinen lentokenttä. Nadista pääsee helposti länsisaaristoon, jotka ovat turistien kansoittamat. Nadin kadut ovat ahtaat, ja turismista elävät kaupunkilaiset ovat hyvinkin kärkkäästi tyrkyttämässä tuotteita turisteille, mikä ei ole yleisesti ottaen lainkaan fidjiläistä käytöstä.

Pääkaupunki Suva sijaitsee pääsaaren kaakkoiskulmalla. Sinne pääsee helposti bussilla tai vuokra-autolla ja tästä kaupungista taas pääsee helposti laivalla esim. Kadavun, Lakeban, Taveunin tai Vanua Levun saarelle. Pääkaupunki ei ole turistien ehdoilla rakennettu. Häiritsevää tyrkytysmyyntiä ei ole, vaan tuotteita saa katsella pääsääntöisesti rauhassa, joskin turistikrääsää on rajoitetusti tarjolla. Pitää kuitenkin muistaa, että isossa kaupungissa on myös lieveilmiönsä; pidä ovet ja ikkunat aina lukossa, liiku hämärällä vain taksilla ovelta ovelle äläkä silloinkaan yksin.

Näiden kahden kaupungin välissä sijaitsee Pacific Harbour. Tämä on kylä/kaupunki, jonka pitkä rantalinja on valjastettu isojen resorttien käyttöön. Bussi pysähtyy täällä, mutta itse kylässä ei riitä paljoa katsottavaa.

Lautoka sijaitsee Nadista pohjoiseen. Sinne pääsee mukavasti bussilla. Kaupunki on uudenaikainen ja tilava, aivan toisenlainen, kuin Suva tai Nadi.

Muut kohteet[muokkaa]

Tiesitkö, että Fidjillä sijaitsee koko eteläisen Tyynen meren suurin tippukiviluolasto? Lakeban saari kätkee sisälleen tämän uskomattoman aarteen. Lakeban saarella ei resortteja ole, mutta majoitus hoituu yleensä paikallisten kanssa sovittaessa. Luolan lisäksi saari (ja koko itäinen saaristo) tarjoaa snorklaajalle, vapaasukeltajalle ja sukelluskalastajalle lähes tajunnanräjäyttäviä kokemuksia ja elämyksiä luonnon kanssa. Paikalliseen kulttuuriin tutustuminen on myös saarten parasta antia.

Tulitko Fidjille nauttimaan rannasta ja vedestä? Älä unohda, että pääsaarella on myös keskiosa, jonka maisemat lyövät ällikälle. Kiertoajelu Namosi highlandille omalla vuokra-autolla on rahansa arvoinen. Lämmin suositus on myös yöpyä yö tai pari kylässä ja tutustua ympäristöön ja ihmisiin kunnolla. Muista varata matkaan aikaa. Puhutaan vain muutamista kymmenistä kilometreistä, mutta tiet ja kelit ovat yllätyksellisiä.

Nelituntinen koskenlasku Navua-joella, erimittaiset zipline-laskut vuorten rinteiltä, luoliin köysillä laskeutuminen, hainsyöttösukellukset ja muut ohjelmanumerot ovat kokeilemisen arvoisia, niin kauan, kun lompakossa riittää katetta.

Fidjillä pystyy vuokraamaan itselleen vaikka oman saaren ihan pikkurahalla. Elämys sekin, mutta luksuksesta haaveilevalle tämä ei ehkä ole paras paikka.

Ymmärrä[muokkaa]

Kaupungissa turisti voi elää ja olla, niin kuin turisti nyt haluaa olla, mutta kylissä asia on toisin. Kyliin mennessä lupa kylässä olemiseen pyydetään kyläpäälliköltä kavan kera. Päällikön puheille ei tallustella ihan noin vaan, vaan mukaan tarvitaan perinteiseen tyyliin paikallinen mies/miesjoukko esiliinaksi selittämään asia. Hänen antamansa ohjeet ovat kylän laki. Esim. Naiset kulkevat kylässä polvet peittävässä hameessa ja olkapäät peittävässä paidassa, miehet eivät saa kulkea kylässä ilman paitaa, vain päälliköllä on oikeus käyttää aurinkolaseja ja hattua kylässä, alkoholi ei ole suvaittavaa kylässä jne. Vaatteita saa muuttaa kyllä heti kylästä lähdettäessä, mutta niukka ja paljastava vaatetus ei ole meriitti naiselle Fidjillä. Myös kylästä lähteminen on kohteliasta ilmoittaa päällikölle, jotta hän tietää, mitä hänen kylässään tapahtuu.

Fidjin historia "villeinä kannibaaleina" ei ole kaikille asukkaille kehuskelun aihe, vaan historiasta halutaan joskus tuoda esiin vain itselle tärkeät asiat, kuten uskonnon tuleminen maahan. Älä oleta, että kaikki haluavat estotta puhua villistä historiastaan. Muilta osin fidjiläiset ovat hyvin valmiita avaamaan arkeaan.

Fidjiläiset ovat hyvin, hyvin HYVIN vieraanvaraista, sydämellistä ja lämminhenkistä kansaa ja tutustuttuasi kerran yhteen ihmiseen, opit tuntemaan hänen kauttaan kymmeniä muita ihmisiä. He ovat aina valmiita auttamaan, kunhan aikataulu ei ole kovin tiukka. Majapaikka ja ruokaa löytyy kysyvälle aina. Jos haluat reppureissata matkallasi hotellimajoituksen sijaan (tai lomassa), niin se onnistuu helposti, kunhan vaan jäät juttelemaan paikallisten kanssa - ja se ei ole vaikeaa.

Mutta muista kaikessa tekemisessäsi FIJI TIME. Eli aikataulut eivät ole aina niin justiinsa ja aika on hyvin venyvä käsite. Kyläläisille aikamääreitä on yadra (aamu), singa levu (iso aurinko, eli keskipäivä), sekä mataka (huomenna/myöhemmin). Turistihommissa työskentelevät ovat tarkempia asian suhteen, mutta Fiji Time on käsite.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Fidjille lentää Fiji Airways. Huomioi, että Fiji Airwayn matkalaukkukiintiö on luultavasti merkittävästi pienempi, kuin tullessasi käyttämäsi lentoyhtiön eli varaudu ylipainomaksuihin.

Liiku[muokkaa]

Junalla[muokkaa]

Raiteilla ei saarella liiku kuin sokeriruoko, eivät ihmiset.

Bussilla[muokkaa]

Bussilla pääsee liikkuumaan pääsaarella Viti Levulla kätevästi vaikka koko saaren ympäri. Hinnat eivät päätä huimaa, varinkaan paikallisliikenteessä, mutta matkatavaroista saatetaan periä pitkänmatkan busseissa erillinen hinta, mikä on hyvä tiedostaa lippuja ostaessa. Pitkänmatkanbussit ovat usein ilmastoituja, mutta sen toimuvuus on kyseenalainen ja välillä kulkuvälineet ovat hyvinkin kylmiä sisältä. Varaudu lämpimillä vaatteilla. Muutamilla suurimmilla saarilla liikkuu myös linja-autoja, mutta niiden kunto on yleisesti ottaen kehno. Ikkunoiden puuttuessa saattaa tulla matkailijalla todellinen vilu, varsinkin aamuvarhaisella, sillä Fidjin ilmastoon kuuluu viileät yöt. Pienemmillä saarilla bussit on korvattu kuorma-autoilla, mutta liftatenkin saattaa päästä perille. Aikaa tosin kuluu. Fiji time.

Laivalla[muokkaa]

Paikalliset kulkevat laivoilla saarelta toiselle. Tämä on melko halpa ja hyvin mielenkiintoinen tapa edetä ja tutustua kulttuuriin. Laivojen varustamot kannattaa kysyä paikallisilta ja varaudu ostamaan lippusi sataman kupeesta lipputoimistosta. Nettilippuja ei ole tarjolla. Seuraa tämän jälkeen varustamon Facebook-sivuja, joissa ilmoitetaan (jos ilmoitetaan) matkan myöhästymisestä. Laivat eivät pääsääntöisesti ikinä lähde aikataulussa, joten varaa aikaa sen mukaan. Fiji time on käsite, joka tarkoittaa, että kello on vain suuntaa antava käsite. Laivoilla on pääsääntöisesti vain kiinteäselkänojaisia penkkejä tarjolla, jos niitäkään, mutta matkustaminen vie yleensä yön tai useamman, joten kesämakuupussi tai lakana tms on mukava varuste, kun yrität löytää nukkuma-asentoa lattialta tai penkeiltä (jos tilaa on). Jos matkustat paikallisilla matkustajalaivoilla enemmänkin kannattaa paikallisesta halpahallista ostaa tyyny, jonka voi matkan päätteeksi lahjoittaa paikalliselle. Laivoilla tässä kohden tarkoitetaan esim kiinalaisia vanhoja kalastusaluksia, jotka on Fidjille rantautuessaan valjastettu matkustajakäyttöön, joten älä odota nykyaikaisia suuria matkustaja-aluksia tai länsimaisia palveluita. Laivoille kannattaa ottaa mukaan omat ruuat ja vedet. Kuumaa vettä on laivoilla tarjolla, jolloin esim nuudelit ovat hyvinkin kätevä ruoka, kunhan omistaa asian, jossa nuudelit voi liottaa.

Vuokra-autolla[muokkaa]

Autoja pystyy vuokraamaan melko helposti, niin kuljettajan kanssa, kuin ilman. Hinnasta pystyy usein neuvottelemaan. Hotellin aulasta saat varmasti kalleimman mahdollisen vaihtoehdon, joten budjettiversiota etsiessä, kysy paikallisilta apua.

Puhu[muokkaa]

Fidjillä puhutaan fidjiä ja englantia. Tärkeimmät sanat turistille ovat "bula" ja "vinaka".

Bula tarkoittaa "hei, moro, terve". Eli kun sinulle huikataan Bula!! ison leveän hymyn kera, huikkaa siihen vastaukseksi yhtä iloisesti ja kevyesti Bula!! Paikalliset käyttävät bula-sanaa vain tavatessaan toisensa ensimmäistä kertaa päivän aikana, mutta turistit saavat unohtaa tämän muotoseikan.

Vinaka tarkoittaa kiitos, joskin parempi käännös voisi "hyvä". Jos taas yhdistät nämä kaksi sanaa ja sanot Bula vinaka, tarkoittaa se hyvää päivää. Tämän korvaa käytännössä turistille "bula". Yadra vinaka (lausu jandra) taas tarkoittaa hyvää huomenta. Tämän korvaa käytännössä turistille "bula".

Vinaka vaka levu tarkoittaa kiitos paljon.

Mutta fidjiä sinun ei tarvitse osata, sillä kaikki osaavat englantia - kiitos koulujärjestelmän, jossa opetus annetaan vain englanniksi.

Lausuminen fidjissä on suurelta osin kuin suomessa paitsi että b-kirjaimen eteen lausutaan m- kirjain (esim Lakeban saari lausutaan LakeMba) ja d-kirjaimen eteen lausutaan n-kirjain (Esim Nadi lausutaan NaNdi) ja c-kirjain lausutaan th (Moce - hyvää yötä - lausutaan mothe) ja Y-kirjain lausutaan jiinä.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Kuten jokaisessa turistikohteessa, ylärajaa hintalapulle ei ole.

Etukäteen varatut majoitukset maksavat luonnollisesti enenmmän, kuin pieniin paikallisiin paikkoihin majoittuminen, mutta luonnollisesti luksuksesta tai länsimaisesta tasosta joutuu pulittamaan, jos sitä kaipaa.

Matalasesongilla hyvinkin laadukasta asumista saa alle 25€/päivä/henkilö mutta korkeasesongin aikaan saman huoneen hinta voi olla monikertainen.

Halvimmillaan kylässä voi elää 15 € per viikko per henki, sisältäen asumisen omassa talossa ja ruuan, mutta tripdvisorista ei näitä paikkoja löydy, vaan vain paikallisten kontaktien avulla. Huomioi, että kylissä majoittuminen voi olla lattialla ja ruokana on paikallisia tuotteita, kuten riuttakalaa, kookosta, taroa, maarapuja, banaania, ananasta, eikä juurikaan kaupallisia tuotteita.

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Kylissä olet turvassa. Lukkoja ei ole olemassa, ikkunat ovat aina auki ja vieraat ovat jatkuvasti tervetulleita. Sen sijaan pidä tavaroistasi huolta. Fidjiläinen kyläläinen ei ikinä varasta, mutta saattaa lainata tavaraasi, jos kokee tarvitsevansa sitä enemmän, kuin sinä (esim sadetakki, taskulamppu..) ja paluttaminen ei aina muistu mieleen. Lapset koskevat epäröimättä kaikkeen, mikä on näytillä ja jos leväytät esimerkiksi laukullisen kiinnostavan näköistä tavaraa auki, niin vips vain - laukkusi on tyhjä ja tavarasi seilaavat tutkiskeltavana kädestä käteen jo kuistilla. Kaupungissa, jossa ei ole kyläpäällikköä auktoriteetteineen, ei turvallisuus ole taattua. Älä liiku pimeällä muulla kuin taksilla ovelta ovelle. Ja käytä normaalia maalaisjärkeä muutenkin.

Pysy terveenä[muokkaa]

Fidjillä esiintyy tietyillä alueilla Dengueta, mutta se ei ole jatkuva pelon aihe. Kysy paikallisilta tilanteesta, äläkä syötä itseäsi tarpeettomasti hyttysille. Yleisesti ottaen hyttysiä on vähän - Suomeen verrattuna.

Pidemmillä vierailuilla saatat saada paiseita, joiden hoitoon paikallisesta apteekista saatu sinkkitahna auttaa ensiapuna, mutta paiseen tullessa ÄLÄ missään tapauksessa puhkaise sitä vaan hankkiudu välittömästi lääkäriin saamaan antibioottia. Tämä vaiva ei ole leikin aihe.

Korvaongelmat ovat sukeltajalle tuttu juttu. Lääkäristä saa reseptin korvatippoihin, hoitaja antaa tuttavallisesti penisilliinipiikin pakaraan ja niin jatkuu taas sukeltaminen, mutta ennaltaehköisevästi korvat kannattaa auna sukellusten päätteeksi huuhtoa pullovedellä, jos sitä on saatavilla.

Julkinen sairaala on länsimaiselle ihmiselle melko jännittävä paikka. Lääkkeet ja hoito ovat välillä ilmaisia julkisella puolella, mutta hoitoa saa luonnollisesti jonottaa ja taso saattaa arvelutta.

Jos matkavakuutus sallii, niin kelpotasoisia yksityisiä lääkärin vastaanottoja löytyy pääsaarelta.

Hammaslääkäriasioissa kannattaa painella suoraan yksityiselle asemalle. Lohjenneen hampaan paikkaus noin 100€.

Hoida pienetkin haavat kunnolla heti. Kostea ilmasto edesauttaa tulehduksia. Anna haavan hengittää, mutta pidä puhtaana.

Mikäli alat muuttua iholtasi vihreäksi, kasvat levää. Hankaa viherrys alkoholilla pois. Mikäli nukut hyvin kostealla alueella ja viherrys toistuu, hankaa ihoosi alkoholia iltaisin, niin vältät Hulkina heräämisen. Harmillista, ei vaarallista.

Kunnioita[muokkaa]

Kunnioita kyliä ja heidän käyttäytymis- ja asukoodia.

Kunnioita eri uskontoja, sillä niitä maasta löytyy, mutta niihin ei suhtauduta haudanvakavasti. Tutustu ennakkoluulottomasti. Hurmoshenkiset hengelliset tilaisuudet ovat jo kokemus sinänsä keskellä sademetsää olevassa kappelissa.

Kunnioita ihmisiä ja kulttuuria, niin sinua kunnioitetaan ja saat helpommin tuttavia. Älä vetäydy "länkkäriseuraan" vaan mene rohkeasti juttelemaan.

Ota yhteyttä[muokkaa]