Zagreb

STAD: Zagreb
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning784 900 inv.
Riktnummer01
Densitet1 224/km2
SpråkKroatiska
Transport
Flygplats(er)Zagreb Airport [1]
Järnvägsstation(er)

Zagreb [2] är Kroatiens huvudstad och största stad. Stadsbilden är unik med sin blandning av medeltida arkitektur lik den i Wien, Budapest, Prag och andra centraleuropeiska städer, blandad med starka italienska influenser. 2005 besöktes Zagreb av över en halv miljon turister, de flesta från Italien, Tyskland och Österrike.

Att ta med sig till Zagreb[Redigera]

Att ta med sig från Zagreb[Redigera]

Fakta om Zagreb[Redigera]

Historia[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Zagreb[Redigera]

Med cykel
Med bil
Med buss
Med båt
Med flyg

Zagreb International Airport ligger i distriktet Pleso, 17 kilometer sydost om stadskärnan.

Med taxi
Med tåg

Förflyttning[Redigera]

Med cykel
Med bil

Mängder med enkelriktade gator och dyr parkering gör att bilkörning i Zagrebs innerstad inte är att rekommendera.

Med buss

Zagreb har ett väl utbyggt bussnät men som för en korttidsturist kan vara lite svårt att förstå.

Med båt
Med flyg
Med taxi

Det är billigt och enkelt att åka taxi i Zagreb, men att åka taxi från tågstationen kan innebära att man riskerar att bli lurad. Välj Cammeo eller Radio taxi om du vill vara på den säkra sidan.

Med tåg/spårvagn

Spårvagn är det absolut enklaste sättet att ta sig runt i Zagreb. Spårvagnarna går ofta under dagen och stannar överallt. Vid klockan tolv varje kväll slutar dock spårvagnarna att gå och om du inte vill vänta en timme på en överfull buss, är taxi att rekommendera.

Betalning[Redigera]

De flesta affärer tar de vanligaste betalkorten men i kafeer, barer och restauranger är det ovanligt att det fungerar att betala med kort. Man gör bäst i att ha många mynt och små sedlar på sig.

Gångbara valutor

Kroatiens officiella valuta Kuna är att föredra, men Euro fungerar också ofta som betalmedel.

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Bankomater finns överallt.

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Pubar och barer

På gatan Tkalčićeva i övre staden kan man finna en mängd olika barer, vissa med turistkaraktär, andra för personer som gillar turbofolk och vissa alternativa, men är man ute efter annorlunda och Zagreb-karaktäristiska ställen är inte Tkalčićeva att rekommendera. Enorma History club spelar mainstream musik och utvecklas på kvällen till en mäktig klubb fylld med utbytesstudenter och unga Zagrebbor med höga klackar. Mysiga Art café är intimt, konstnärligt och väl värt ett besök liksom Oliver Twist som är en irländsk, lite mer turistinriktad bar. Längst upp på Tkalčićeva finnes den lyxiga gallerian Kaptol centrar, i den inhuses Khala lounge and wine bar som är en vackert orientiskt inred bar populär bland unga turbofolk-älskare.

I nedre staden kan man hitta många roliga, spännande och mysiga ställen. Ett måste om man gillar rock och alternativkultur är Alcatraz, här samlas hela Zagreb efter andra ställen stängt. Sedmica vid Britanski Trg är en personlig favorit med sin konstnärliga, rökiga atmosfär och sköna mix av människor. På Frankopanska, vid svenska ambassaden, kan man hitta en gömd liten ubåtsliknande bar som mycket väl förtjänar ett besök. Andra absoluta måsten är extrema Medika, ett konstnärsimperium där vad som helst kan hända. Håll utkik efter livespelningar och temafester. Krivi Put, som betyder fel väg, är ett annat extremt populärt, festivalliknande hak med billig öl. Trots att stället inte var vad det en gång var har Krivi Put sin trogna kundkrets och här känner alla alla. Medika och Krivi Put ligger nära Studentski centar, några spårvagnsstopp från Trg Bana Jelačića.

Om du älskar jazz ska du ta dig till området vid centralstationen och besöka Bacchus jazz bar på torsdagar, fredagar eller lördagar, fantastiskt trevligt med en romantisk trädgård.

För den som vill ha lite mer klass på sin fördrink är området runt Trg Marsala Tita inte att förglömma, inte heller Tuškanac som ligger nära spårvagnstoppet Frankopanska.

På sommaren gör du bäst i att åka till Jarun sjön och dricka öl på barerna vid vattnet eller att besöka utomhusbaren Stross i övre staden.

Att se[Redigera]

Historiska platser
Kulturella platser
Muséer
Parker

Zagreb är en parkstad. Parkerna är byggda som en hästsko och utgör oaser mellan byggnaderna. Det går inte att missa Zrinjevac, mitt i Zagreb, där man kan sitta i timmar och titta på förbipasserande.

Se även till att besöka den botaniska trädgården, det är gratis och jättefint.

Den som åker till Zagreb på våren eller hösten får inte heller missa superromantiska Maksimir Park. Ströva runt i parken någon timme och besök den imponerande djurparken med mängder av exotiska djur.

Religösa platser

Att göra[Redigera]

Aktiviteter
Evenemang
Nöjesfält
Shopping

Nöjesliv[Redigera]

Zagreb är en stad med många klubbar där man dansa hela natten. Studenter går ut på onsdagar eller tordagar, ungdomar på fredag och övriga på lördagar. Det är ofta gratis att gå in på klubbar men kan i värsta fall kosta upp till 100 kuna. Face-control är mycket ovanligt men förekommer ibland, framförallt på klubbarna nära Jarun. Man gör bäst i att klä sig passande efter dit man tänkt att gå.

För den som vill ha västerlänsk mainstream finns Marashino, Peparmint, Mansion, Ritam Grada, Aquarious, History club och VIP. Notera dock att drycker på de här ställerna är upp till tre gånger så dyra som på andra ställen.

Den som vill ha rock bör besöka Vintage club, Alcatraz, KSET, Medika, Jabuka, eller Močvara. De här klubbarna ligger ofta lite utanför centrum men är enkla att ta sig till via spårvagn eller taxi.

Om man vill känna Balkan-vibbar så ska man ta sig till Savafloden och dansa till kroatisk folkmusik i båtarna som står permanent parkerade längs strandkanten, här spelar lokala musiker glad musik och alla dansar. Båtarna är också ett populärt sista ställe när efter andra klubbar stängt då de är öppna hela natten.

Den som är lite äldre går till SAX, där livemusik är ett vanligt förekommande inslag.

Undvik i alla lägen strippklubbar, att bli lurad är mer regel än undantag!

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Zagreb
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor