Winnipeg

Nordamerika : Kanada : Manitoba : Winnipeg
STAD: Winnipeg
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning675.000 inv.
Riktnummer204
Densitet/km2
SpråkEngelska, franska
Transport
Flygplats(er)Winnipeg International Airport (YWG)
Järnvägsstation(er)Union Station

Winnipeg [1] är huvudstad och största staden i Manitoba i Kanada, och ett stort center på den kanadensiska prärien. Omkring 675.000 människor bor i stadens mitt, med cirka 725.000 i hela huvudstadsregionen.

"The Peg" är en stad så olika i sig som hela Kanada. Det är en väl avrundad stad med en stabil ekonomi. Det är en destination för arkitektur, floder, historia, konst och museer. Den har något för alla, från butiker till billiga värde butikerna.

Stadsdelar[Redigera]

Winnipeg Districts
  • Corydon Avenue (Little Italy) [2]. Corydon Avenue och dess omgivande området är ett av stadens inneställen för shopping, restauranger eller en eftermiddag med titta på folk på en av de många trottoaren caféer och restauranger utspridda över allén. Corydon Avenue vaknar till liv under varma sommarkvällar som skaror av människor samlas för att träffas, hälsar och ha några av de bästa mat och Gelati i staden.
  • Downtown [3]. Downtown Winnipeg är centrerad kring Portage Avenue och Main Street. Portage Avenue är stadens mest trafikerade genomfartsled. Winnipeg Square, MTS Centre, Portage Place, och flaggskeppsbutik av "The Bay" ligger alla på centrala delen av denna gata. På Main Street är Winnipeg stadshus, Union Station, Manitoba museum, Planetariet, Centennial konserthuset och Winnipeg järnvägsmuseum.
  • Exchange District [4]. Exchange distriktet är en nationell historisk plats i centrum av Winnipeg. Exchange distriktet idag frodas som en av Winnipeg kommersiella och kulturella centrum. Winnipeg teaterdistrikt ligger också i utbyte distriktet, hem till Manitoba teater centrum och Centennial konserthuset. "Old Market Square" är också i Exchange distrikt som är värd för jazz Winnipeg festivalen och Winnipeg Fringe teaterfestivalen.
  • The Forks [5]. The Forks är en historisk plats och mötesplats i centrum Winnipeg beläget vid sammanflödet av Röda floden och Assiniboine floden. The Forks marknaden innehåller många specialbutiker mat, färsk frukt och grönsaker, och många etniska affärer. Det finns ofta gatumusikanter i och kring Forks. Attraktioner inkluderar Manitoba Teater för unga, Internationell barnfestival, en av de största skate parker i Kanada, Esplanade Riel, världens längsta skridskobana (endast på vintern), och det blivande museet för mänskliga rättigheter.

Att ta med sig till Winnipeg[Redigera]

Att ta med sig från Winnipeg[Redigera]

Fakta om Winnipeg[Redigera]

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Winnipeg[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Winnipeg[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Winnipeg
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor