Warszawa

Östeuropa : Polen : Warszawa
STAD: Warszawa
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning inv.
Riktnummer022
Densitet/km2
Språkpolska
Transport
Flygplats(er)Okęcie/Lotnisko im. Fryderyka Chopina/Fryderyk Chopin Airport
Järnvägsstation(er)

Warszawa är Polens huvudstad. Som den största staden är den väl värd ett besök om man vill lära känna Polen.

Att ta med sig till Warszawa[Redigera]

Att ta med sig från Warszawa[Redigera]

Fakta om Warszawa[Redigera]

Historia[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Till stadsdelen Praga brukade man få ta sig på egen risk men på senare år har kulturlivet börjat blomstra där. Numera har caféer och restauranger öppnat där, ofta med lite bohemiska inslag. Många konstnärer har sina ateljéer där också.

Att ta sig till Warszawa[Redigera]

Med flyg

Ett bra tips är Wizzair som flyger billigt till Warszawa. www.wizzair.com

Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel
Att cykla i stan är inte att rekommendera! Det finns få cykelvägar och det är ovanligt (förutom cykelbuden då förstås).

Förflyttning i Warszawa[Redigera]

Med buss
Bussbiljetter köper man i t.ex. en kiosk som man stämplar själv ombord på bussen. Ungdomar under 18 år åker på en billigare biljett som heter "ulgowy", vuxna på "normalny" och pensionärer åker gratis. Det är viktigt att stämpla sin biljett annars kan man åka på böter! Biljetterna gäller också för spårvagnar och tunnelbanan.
Med tåg
Med bil
Med taxi
Att åka taxi är inte lika dyrt som hemma i Sverige, men det finns dem som gärna utnyttjar turister. Se därför till att taxametern alltid är igång när turen väl startar. Undvik svarttaxi genom att bara åka med de taxibilar som har ordet "taxi", bolagets namn samt telefonnummer synligt på skrivet på bilen. 1 km kostar ungefär 4 zloty.
Med cykel

Betalning[Redigera]

I Polen ger man dricks vid café -och restaurnagbesök, hos frisören osv.
Gångbara valutor
Valutan i Polen är złoty. 1 złoty = 100 groszy. I Gamla stan går det ibland att betala med andra valutor t.ex euro. Växlar gör man på banker eller i en av de många växlingskontoren, "kantor".
Resecheckar
Dessa kan växlas in i de flesta banker och tas också emot som betalning i flera affärer.
Betalkort
Bankomater
Bankomater finns överallt, oftast i anslutning till banker, turitattraktioner eller snabbköp. De har öppet 24 h.

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

Warszawas hjärta utgörs av Gamla Stan som absolut inte får missas och Kungliga Slottet är ett riktigt intressant museum att gå till. Gamla Stan blev totalförstört under kriget och är helt rekonstruerat. Det finns massor av butiker, mysiga caféer och restauranger som under sommaren är jättetrevliga med sina uteserveringar. Något som inte går att undgå är Stalins gåva till Warszawaborna - kulturpalatset. Numera hyser den kontor, museum, en teater, biograf och mycket mer, men ett tips är att åka upp till utsiktsvåningen där man får en vacker vy över staden. Łazienkiparken är en något annat man inte borde missa, särskilt om man besöker staden under sommarmånaderna. Varje söndag klockan tolv och tre kan man vid Chopinmonumentet sätta sig ner i gräset och lyssna på pianokonsert (gratis!) av just Chopin. Vill man se samtidskonst är Zachetagalleriet att rekommendera.

Att göra[Redigera]

Shopping

{{bidrag saknas}Det finns flera shoppingcenter i Warszawa, värda att nämnas är Złote Tarasy och Arkadia. Gatan Nowy Swiat i centrum är välkänd för sina butiker, restauranger och caféer. Många butiker har stängt på söndagar, men sgoppinggallerierna har öppet. Polen är känt för vackra silversmycken, dessa får man enklast tag på i Gamla Stan eller på Nowy Swiat, detsamma gäller för antikviteter.

Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I staden finns det flera dygnet runt öppna apotek, t.ex vid Centralstationen.

Vid en nödsituation ringer man 112. Warszawa kryllar av internetcaféer, så att bli uppkopplad är inga problem!

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Warszawa
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor