Vadstena

STAD: Vadstena
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning7540 inv.
Riktnummer0143
Densitet1698/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Linköpings flygplats i Linköpings kommun
Järnvägsstation(er)Saknas i kommunen
En gränd i Vadstena

Vadstena [1] är en idyllisk småstad vid Vättern och centralort i Vadstena kommun. Den som tycker om en småstads charm, ett oerhört rikt kulturarv och möjligheter till härliga utflykter på både vatten och i omgivningarna har här ett mycket bra tillfälle. Stadskärnan är nästan helt fri från moderna betongkolosser och präglas helt av sin en gång viktiga roll i Sveriges historia, vilket också återspeglas i det stora antalet historiska byggnader.

Att ta med sig från Vadstena[Redigera]

Vadstena är bl.a. känt för sin tillverkning av knypplad spets. Det är en fin present åt den som uppskattar fint hantverk. Traditionen att knyppla spets kom till staden på 1600-talet. Spetsar säljs i spetsbutiker eller på stadens Spetsmuseum.

Fakta om Vadstena[Redigera]

Historia[Redigera]

I Vadstena grundades 1384 Birgittinordens första och finaste kloster efter heliga Birgittas anvisningar. Vägg i vägg med klosterkyrkan ligger Bjälbopalatset, påbörjat under 1200-talet och då som kungapalats. Under klostrets första tid byggdes palatset om och anpassades för klostrets behov. Klosterkyrkan, Blåkyrkan, innehåller mycket fina konstskatter, bl.a. medeltida altarskåp och många reliker.

Staden Vadstena växte fram i anslutning till klostret. Här bodde under byggnadstiden främst hantverkare, men efterhand som klostret och staden växte ökade befolkningsmängden. År 1400 erhölls stadsprivilegier och stadens närhet till Bergslagen gjorde att det blev en viktig ekonomisk knutpunkt. Den senmedeltida staden blev inte bara en viktig ekonomisk centralort, utan även ett kulturellt och politiskt maktcentrum, vilket byggandet av Vadstena slott påvisar. Det grundades som en fästning 1545, men byggdes ganska snart om till ett renässanspalats för landets kungligheter.

Klostret stängdes 1595 efter reformationen och staden minskade därvid kraftigt i betydelse. Under 1800-talets andra hälft låg invånarantalet på drygt 2 000 personer. Staden har under 1900-talet främst varit en servicestad med betoning på sjukvård genom Birgittas sjukhus, Vadstena hospice och rättspsyk. Idag är staden ett turistmål av stor betydelse, främst p.g.a. slottet, klostret, kyrkan och de därmed sammanhörande museidelarna.

Stadsdelar[Redigera]

Stora torget

Vadstena är en liten stad och några egentliga stadsdelar finns inte. Folket i staden pratar om "gamla" och "nya" Söder, innerstaden, lasarettsområdet, osv, men det är inte formella stadsdelar. Staden breder ut sig ganska jämnt runt Stora torget och följer i stort den gamla medeltida stadsplanen. Staden delas av väg 50 och "utanför" den är staden helt modern.

Att ta sig till Vadstena[Redigera]

Vadstena kan nås med bil, båt, buss, cykel och till fots. Den som vill åka järnväg får ta sig till Motala eller Mjölby och ta buss därifrån.

Med flyg

Flygtrafiken går till och från Linköping City Airport [2] och sköts av Skyways [3] och Direktflyg [4]. Bussar avgår från Linköpings Resecentrum. Det går ingen busstrafik till flygplatsen från Linköpings Resecentrum.

Med buss

Busstrafik till och från Motala, Mjölby, Skänninge, Ödeshög och Linköping körs av Östgötatrafiken [5].

Med tåg

Det går inga tåg till Vadstena. Närmsta tågstation är Motala C.

Med bil

Väg 50 mot Motala och mot Ödeshög. Väg 206 mot Skänninge.

Med cykel

Väg 50 mot Motala och mot Ödeshög. Väg 206 mot Skänninge, samt många småvägar i trakten. Det är inte att rekommendera att cykla utmed väg 50 eftersom den är tungt trafikerad och med få undantag saknar cykelbana.

Förflyttning i Vadstena[Redigera]

Strandgatan, en av många charmiga smågator

Vadstena skall absolut upptäckas till fots.

Med buss

Vadstena kommun [6] tillhandahåller en gratisbuss som trafikerar tätorten. Lasses turistservice [7] anordnar också sightseeing med dubbeldäckaren Hjullan. Bokning via turistbyrån.

Med tåg

Ett rundturståg, Hjulius, trafikerar stadens centrum under sommaren. För tidtabell, kontakta turistbyrån.

Med bil

Biltransport i innerstaden är inte helt lätt med tanke på de smala och ofta enkelriktade gränderna. Det finns gott om parkeringar i stadskärnans ytterkanter. Det är bättre att ställa bilen och promenera.

Med taxi
  • Vadstena taxi är en filial till Motala taxi. Tfn: 0143-103 20 eller 0141-21 61 50. E-post: info@taximotala.se
Med cykel

Sporthörnan på Storgatan 8 hyr ut cyklar. Tfn: 0143-103 62.

Betalning[Redigera]

Små inköpsställen tar inte alltid emot kort. Fråga först!

Gångbara valutor

Svenska kronor, SEK.

Resecheckar

Resecheckar inlöses av de flesta banker.

Betalkort

Flera inköpsställen och restauranger tar emot kort.

Bankomater

Bankomater finns i stadskärnan.

Boende[Redigera]

I Vadstena finns både hotell, pensionat, Bed & Breakfast, vandrarhem och lägenheter. Kontakta turistbyrån för vidare information[8].

Lyx
  • Vadstena Klosterhotel
  • Starby kungsgård
Medel
  • Pensionat Solgården
Budget
  • Vadstena vandrarhem
  • Birgittasystrarnas gästhem
  • Pilgrimscentrum
  • Vätterviksbadets camping, norr om staden

Mat och dryck[Redigera]

De flesta av vadstenas matställen ligger utmed Storgatan. Se Vadstena turistbyrås webbplats för vidare information.

Att se[Redigera]

Vadstena slott kan beses med guidad tur eller genom besök på den årliga operan.
  • Stadskärnan: En småstad med trä- och stenhus från 1400-1900-talen utmed smala gränder. Staden ligger vid Vätterns strand och en mindre badstrand finns mitt i centrum.
  • Vadstena slott: kungaborg påbörjad 1545 av Gustav Vasa, färdigställd av dennes söner. Räknas som ett av norra Europas bäst bevarade renässanspalats. Museum och guidade turer, både dagtid och kvällstid.
  • Vadstena kloster: Klosteryrkan ("Blåkyrkan") med reliker och medeltida helgonbilder, Sancta Birgitta klostermuseum är inrymt i Bjälbopalatset. Därutöver örtagård, ruiner och murar mm.
  • Vadstena hospital: Före detta hospitalsområde. Mårten Skinnares hus från 1520-talet är den äldsta byggnaden i området och har ett berömt privet (toalett). "Stora dårhuset" från 1757 är idag Hospitalsmuseum. Museet beses endast med guide. Hospitalskyrkan har välbevarad inredning från 1700-1800-talen. Den visas endast under vissa guidningar.
  • Vadstena spetsmuseum och Gottfrid Larsson-gården: Spetsmueet visar spetsknypplingens historia. Gottfrid Larsson var skulptör och hans samlade verk visas i ett ateljéliknande museum.
  • Biskopshuset: Medeltida byggnad uppförd för Linköpingsbiskopen med välbevarad hypocaust samt privet. Visas endast under vissa guidningar.
  • Leksaksmuseet: Ligger vid slottet och visar förutom leksaker även mopeder och klockor.
  • Orlunda radiostation: Den tidigare långvågssändaren, Motala långvåg, i Orlunda utanför staden. Sändaren var inrymd i en bombsäker betongbyggnad över jord och stängdes 1991. Byggnaden med sin särpräglade silhuett finns fortfarande kvar.
  • Omberg: Ett berg söder som staden med milsvidd utsikt över Vättern och Östgötaslätten. Flertalet fornborgar finns på berget. Naturstigar och naturreservat. Skidbacke vid Ombergsliden vintertid.
  • Tåkern: En av norra Europas förnämsta fågelsjöar. Flertalet utkikstorn finns runt sjön.
  • Fiskerimuseet: Ligger i Borghamn söder om staden. Ett litet museum om fisket i Vättern. Öppet sommartid.
  • MC- och traktormuseet: En samling av äldre traktorer och motorcyklar. Ligger strax norr om staden.
  • Landsortskyrkor: Så gott som samtliga landsortskyrkor i Vadstena kommun har medeltida anor. Äldst anses Herrestads kyrka vara, som är dendrokronologiskt daterad till år 1112. De flesta kyrkorna är öppna dagligen under sommaren.
  • Nässja dommarring: Fornlämning vid Nässja kyrka. Ligger med utsikt över staden och slätten.

Att göra[Redigera]

Den f.d. järnvägsstationen
Shopping

Vadstenas shopping är koncetrerad till Storgatan, där man kan finna i stort sett allt. Både större butikskedjor och lokala näringsidkare.

Aktiviteter
  • Guidade turer: i staden och i slottet erbjuds av Vadstena Direct.
  • Golf: Vadstena golfklubb.
  • Äventyrsgolf: finns vid Vadstena slott.
  • Spa: finns vid Starby Kungsgård.
  • Opera: På Vadstena slott spelas varje sommar sedan 1960-talet förstklassig opera.

Nöjesliv[Redigera]

Vadstena saknar ett uteställe med dansgolv. Nöjeslivet består av restauranger och pubar, exempelvis:

  • Rådhuskällaren: vid Rådhustorget. Pub och restaurang. Liveframträdanden och trubadurkvällar.
  • Slottsvillan: vid slottet. Uteservering sommartid. Trubadurkvällar.
  • Mejeriet: vid slottet. Krogshower och varitéer.

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Mobiltäckningen i kommunen är god.

GSM

Sämst täckning fås med Tele2/Comviq och med de operatörer som använder sig av Tele2:s nät. Bäst täckning fås med Telia.

3G

Sämst täckning fås med Tele2/Comviq och Telia. Bäst täckning fås med Telenor och 3.

Internetcaféer

Säkerhet[Redigera]

  • Polis [9], Knivsmedsgatan 3. Tfn: 114 14 eller 0143-314 60. E-post: polismyndigheten@ostergotland.police.se
  • Vårdcentralen http://www.lio.se], Jungfruvägen 5. Tfn: 0143-781 75.
  • [Apoteket [10], Rådhustorget 7. Tfn: 0771-45 04 50. E-post: direkt@apoteket.se

Problemlösare[Redigera]

  • Turistbyrån [11] ligger i Rödtornet - ett rött tegeltorn som syns över hela staden. Tfn: 0143-315 71. E-post: info@vadstena.com

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Vadstena
Får absolut inte missas
  • Klosterområdet med museum och kyrka
  • Vadstena slott
  • Stadskärnan
  • Vadstena hospitalsmuseum med Mårten Skinnares hus

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor