USA

LAND: USA
Flagga
NordamerikaUSAFlagga.png
Lokalisering
LocationUSA.png
Snabbfakta
HuvudstadWashington
RegeringFederal republik
ValutaUS-dollar (USD)
Ytatotal: 9 631 418 km2
vatten:
Befolkning300 000 000 inv.
SpråkEngelska
Religionkristna 78 % (protestanter 52 %, katoliker 24 %, mormoner 2 %) Övriga 10 %, ingen 10 %, judar 1 %, muslimer 1 % (2002)
Landsnummer+1
Internetdomän.us (m. fl.)
TidszonUTC-5 till UTC-10

USA (Förenta staterna) är ett stort land i centrala och nordvästra Nordamerika. Landet USA omfattar även många öar. Det är ett av världens största, rikaste och mäktigaste länder och blandar tätbefolkade städer med vidsträckta områden med låg befolkningstäthet och fantastisk natur. Med sin historia av invandring sedan 1600-talet ser sig USA nu som en smältdegel för olika kulturer från hela världen. Även ett kort besök i landet är en studie i kontraster.

Att ta med sig till USA[Redigera]

  • USA har strikta införselregler, framför allt vad gäller födoämnen av olika slag. En överbliven ostsmörgås i handbagaget kan bli en dyr historia.
  • Det finns knappt något te att köpa i USA. Om du vill vara säker på att få ditt morgon- eller kvällste, ta med eget. Läs bara igenom införselreglerna först.

Att ta med sig från USA[Redigera]

  • Friluftsartiklar som är tillverkade i USA, t ex Therm-A-Rest, är ett bra köp.

Fakta om USA[Redigera]

Historik[Redigera]

Klimat[Redigera]

Klimatet varierar kraftigt beroende på plats i USA. På västkusten är klimatet maritimit och rikt på nederbörd. Florida och Hawaii har tropiskt klimat, men större delen av USA har tempererat klimat.

Högtider[Redigera]

  • Den fjärde juli är USA:s nationaldag och den firas över hela landet. Räkna med att alla orter har någon form av jippo. Campingplatserna kan vara fullbelagda.
  • Thanksgiving day firas den sista torsdagen i november. Den firas för att tacka för den första skörden för året.

Olika delstater firar också olika högtider, ta reda på vad som händer dit du ska.

Regioner[Redigera]

USA är indelat i delstater:

Alabama, Alaska, Arizona, Arkansas, Colorado, Connecticut, Delaware, District of Columbia (Washington, D.C.), Florida, Georgia, Hawaii, Idaho, Illinois, Indiana, Iowa, Kalifornien, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Maryland, Massachusetts, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, New York (delstat), North Carolina, North Dakota, Ohio, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, Vermont, Virginia, Washington (delstat), West Virginia, Wisconsin, Wyoming

Städer[Redigera]

USA har över 10 000 städer och byar. Nedanstående är en lista över nio av dem som är mest värda att nämna.

  • Washington – nationens huvudstad, hem för USA:s största, officiella byggnader men även en växande, multikulturell plats.
  • Boston – huvudstad i Massachusetts som har bevarat mycket av sin koloniala charm, men som ändå hålls ung tack vare sina många studenter.
  • Chicago – mellanvästern, känt bland annat för sina enorma skyskrapor.
  • Los Angeles – hem för Hollywood och filmindustrin. Staden erbjuder berg, stränder, solsken och allting annat som besökarna vill hitta i Kalifornien.
  • Miami – Miami har några av de bästa stränderna i landet och har en blandning av solsökande nordbor och invandrare från Latinamerika och Karibien som söker möjligheten att klara sig i USA.
  • New Orleans – trots en förödande orkan är staden fortfarande känd för sina atmosfäriska franska kvarter och sitt årliga Mardi Gras-firande.
  • New York – USA:s största stad, med mat i världsklass, möjligheter att se alla typer av konst, en av de mest blandade invånargrupperna på vår planet och många höjdpunkter. En symbol för landet men samtidigt en mycket internationell plats.
  • San Francisco – en av de städer i världen som gör sig bäst på bild. Staden erbjuder en mängd olika attraktioner och är en populär inkörsport till Kaliforniens kust och Yosemite nationalpark.
  • Seattle – denna gröna och regniga stad är känd för sin trendsättande, kulturella scen och närvaron av alla internationella giganter inom affärslivet.

Att ta sig till USA[Redigera]

Svenskar omfattas av det så kallade Visa Waiver Programmet (VWP) och måste skaffa ett elektroniskt godkännande för varje resa till USA via Electronic System for Travel authorization (ESTA) [1]. ESTA måste ansökas om minst 72 timmar före avfärd, när det väl är godkänt gäller det i två år.

Enligt VWP får svenskar vistas 90 dygn i USA utan visum, om syftet med resan är turism eller affärer.

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i USA[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil

Ett smidigt sätt att förflytta sig i landet är med bil. Det finns flera rikstäckande och väletablerade biluthyrningsfirmor. Trafikklimatet i USA är lugnt och vägarna är av god kvalitet.

Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Amerikanska dollar (USD)

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

För friluftsmänniskor finns det gott om campingplatser. De finns framför allt i National Forest-områden och national parker. I de etablerade guiderna över campingplatser finns noggranna beskrivningarv över tillgång till rinnande vatten, antal tältplatser, underlag m.m.

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

  • USA har mycket fantastisk natur att se. Om man är intresserad av detta, är nationalparkerna att rekommendera. Ett årskort lönar sig fort om man ska besöka några parker.

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

USA är ett populärt land att åka till för att arbeta som exempelvis au pair. Om man vill arbeta i USA, är det viktigt att ha alla de tillstånd som krävs, eftersom försäkringar och liknande annars inte gäller.

Kommunikation[Redigera]

Det finns fortfarande gott om telefonautomater i USA. Köp telefonkort på posten, US Postal Service. Postkontoren finns även på små orter. De telefonkort som säljs på hotel, bensinmackar och i livsmedelsaffärer är betydligt dyrare att ringa med.

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor