Tyskland

Europa : Västeuropa : Tyskland
LAND: Tyskland
Flagga
FlagGermany.png
Lokalisering
LocationGermany.png
Snabbfakta
HuvudstadBerlin
RegeringFederal republik
Valutaeuro (EUR)
Ytatotal: 357,021 km2
vatten: 2,4 %
Befolkning83,251,851 (2002) inv.
SpråkTyska
Religionromersk-katolsk och evangelisk-luthersk (officiella)
Landsnummer+49
Internetdomän.de
TidszonUTC+1

Tyskland är ett land i Västeuropa.

Information för turister[Redigera]

Eftersom Tyskland och Sverige är medlemmar av Schengen behövs varken visum eller pass för att resa till Tyskland från Sverige.

Att ta med sig till Tyskland[Redigera]

Att ta med sig från Tyskland[Redigera]

Fakta om Tyskland[Redigera]

Tyskland är befolkningsmässigt sett det näst största landet i Europa (efter Ryssland) och befinner sig mitt på kontinenten. Tyskland är medlem av EU och gränsar till Danmark, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Schweiz, Österrike, Tjeckien, och Polen.

Historik[Redigera]

Bildandet av Tyska riket 1871 ses som grunden för det moderna Tyskland. Tidigare hade centraldelarna av Europa varit uppdelade i mikrostater men nu stod de enade under Otto von Bismarck. Efter landets förlorade Första Världskriget upplöstes kejsardömet och parlamentarism infördes. Denna blev dock kortlivad i och med nazismens framväxt och maktövertagde under 20- och 30-talet vilket sedermera ledde fram till Andra Världskriget. Efter att Nazi-tyskland förlorat kriget delas landet upp i två delar Väst- och Öst-Tyskland. 1961 byggdes Berlinmuren som cementerade uppdelningen mellan öst och väst. Det dröjde fram till 1990 innan landet kunde återförenas.

De flesta tyskar är hjälpsamma och trevliga mot turister. Även om de flesta inte kan engelska flytande så försöker de oftast så gott de kan, men självklart är det bra om man kan inleda med några fraser på tyska. Gamla människor kan oftast inte tala engelska, men det händer. Tyska talas av fler som modersmål än både franska och engelska i Europa. De flesta i Tyskland har en positiv inställning till Sverige, så det kan vara en fördel att framhålla att man är svensk. Astrid Lindgren, ABBA, Ingmar Bergman, Zarah Leander, svenska författare, skådespelare som t ex Ingrid Bergman och Greta Garbo m.fl. är välbekanta i Tyskland, Schweiz och Österrike. Beck- och Wallander-filmerna är populära, liksom alla Astrid Lindgren-filmer.

Det andra världskriget och nationalsocialismen är mycket känsliga ämnen i Tyskland, vilket gör att många driver med tyskar och uppfattar dem som kalla och hårda, något som inte är korrekt.

Klimat[Redigera]

På sommaren kan temperaturen tidvis vara långt över +30 grader. På vintern är temperaturen mellan några minusgrader och +5 grader, i södra Tyskland är det kallare. Tyskland har alltså fastlandsklimat.

Högtider[Redigera]

Förutom nationaldagen den 3 oktober firar man samma högtider som i Europa (påsk, jul och nyår).

Regioner[Redigera]

Skyskrapor i Frankfurt am Main

Tyskland är en förbundsrepublik som är indelad i ett antal delstater eller förbundsländer:

Städer[Redigera]

Att ta sig till Tyskland[Redigera]

Med flyg[Redigera]

Det finns ett stort antal internationella flygplatser i Tyskland, de största i Frankfurt, Berlin, München, Hamburg och Düsseldorf.

Med buss

Med tåg[Redigera]

Man kan komma till Tyskland med tåg från alla grannländer.

Med båt

Från bl.a. Sverige, Danmark och Finland kan man åka till Tyskland med färja.

Med bil[Redigera]

Många turister kommer till Tyskland med bil, antingen för att stanna där eller så är de på genomresa. Då Tyskland ligger i mitten av Europa är det många som kör genom landet.

Med cykel

Förflyttning i Tyskland[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg

Die Bahn [1] har hand om tågtrafiken i Tyskland. Tåg är det bästa alternativet att röra sej om du inte rör dej med bil.

Med bil

Tyska motorvägen (Autobahn) är känd för att man på många sträckor får köra så fort man vill. Trots det är det ändå säkert att köra där.

Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Tyskland är ett ganska billigt land att bo i, jämfört med de andra västeuropeiska länderna. Priserna i Tyskland motsvarar ungefär 80-85 % av priserna i Sverige. Exempel på vardagskostnader är en övernattning i ett hotell kostar i genomsnitt €50, äta ute kostar omkring €7, en liter bensin ligger på €1,5 och en bussbiljett eller tunnelbanebiljett kostar drygt €1,5.

Gångbara valutor

Euro är den officiella valutan i Tyskland.

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

  • Tysk öl och bratwurst är världskända. Utöver det finns det ett enormt utbud av lokala specialiteter.

Att se[Redigera]

Domkyrkan i Berlin

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor