Tokyo/Sumida

Asien : Östasien : Japan : Kanto : Tokyo : Sumida

Sumida är en stadsdel i östra Tokyo.

Fakta om Tokyo/Sumida[Redigera]

Mest känt i Sumida är Ryogoku, sumons hemmavist i Tokyo. Området tillhör de som inte blev förstöda under kriget och har kvar en del av sin gamla charm, även om höghusen gjort sitt intrång här också.

Ta sig till/från Tokyo/Sumida[Redigera]

Förflyttning[Redigera]

Att se[Redigera]

  • Edo-Tokyo Museum (江戸東京博物館 Edo-Tōkyō-hakubutsukan) är ett av de bästa museerna i Tokyo. Museet täcker hela Tokyos historia och visar det med den senaste teknologin. Bland annat finns flera återskapningar av kända byggnader i naturlig storlek finns. Inträdet är på måttliga ¥600 och öppettider är mellan 09:00 till 17:30. Stängt måndagar.
  • Sumo Museum (相撲博物館). På första våning av Kokugikan finns detta lilla museum tillägnat sumons historia, tyvärr är mycket enbart på japanska. Museet är dock gratis, kan vara värt att ta en titt om man är på väg till en turnering. Öppet 10:00 till 16:30, stängt på helger.
  • Ekoin, buddistiskt tempel tillägnat de döda i den stora eldsvåda som härjade Tokyo och dess omgivningar 1657. Templet har en liten trädgård och tar inget inträde.

Att göra[Redigera]

  • Ryogoku Kokugikan (両国国技館), Japans största och mest kända sumo-arena som tar nästan 10 000 besökare. Här hålls basho, den mest prestigefyllda sumoturneringen. Varje år i januari, maj och september drabbar eliten i makuuchi-ligan samman här. Tureringen pågår i 15 dagar och blandat med eliten pågår amatörtävlingar. Hela evenegemanget sker i en strikt traditionell atmosfär. De billigaste sittplatserna börjar på ¥3600 men vill man sitta riktigt bra så ligger priserna runt ¥10 000.

Om man istället vill se sumobrottning riktigt nära bör man besöka ett sumostall, beya. Morgonträningarna pågår mellan 06:00 och 10:00 och är hoss vissa stall öppna för besök. Att boka kan vara kluigt, att ha hjälp av någon som talar japanska är nästan ett måste. Du förväntas lämna en donation på runt ¥1500 som tack för besöket.

  • Isenoumi beya, har en engelsk kontaktsida och tar gärna emot besök.

Nöjesliv[Redigera]

Köpa[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Runt omkring Ryogoku Kokugikan finns resturanger som serverar chanko-nabe (ちゃんこ鍋), basdieten för tränande sumobrottare. I praktiken består det av en proteinrik stuvning, utan något speciellt recept. Även om man får mycket mat är priserna på resturangerna runt Kokugikan rätt dyra, runt ¥2500.

  • Popeye Beer Club, ett av Tokyos största utbud av öl från japanska mikrobryggerier, inte mindre än 40 olika japanska ölsorter finns på tapp. Priserna börjar på runt ¥900 för pints.

Boende[Redigera]

  • Ryogoku River Hotel, mellan-klass hotell som ligger ett stenkast från Ryogoku Kokugikan. Priser från ¥6600 för enkelrum.

Evenemang[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Missa inte[Redigera]

Den största attraktionen i Sumida är helt klart sumobrottning och det utmärkta Edo-Tokyo museet.

Externa länkar[Redigera]

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor