Tokyo/Shinjuku

Karta över Tokyo med Shinjuku markerat i grönt.

Shinjuku är en stadsdel i Tokyo, Japan.

Fakta om Shinjuku[Redigera]

Shinjuku är det finansiella och administativa centrat i Tokyo. Västra Shinjuku karakteriseras av företag och administrativa byggnader medan i den östra delen finns många exklusiva varuhus och shoppingcentra. Här finns även kabuki-ko, Tokyos motsvarighet till Amsterdams red light district.

Ta sig till/från Shinjuku[Redigera]

Neondränkta höghus är en vanlig syn i Shinjuku.

Shinjuku är ett av de största tågcentran i Tokyo och stationen är världens mest trafikerade med över tre miljoner passagerare per dag. Det är alltså enklet att både ta sig hit och härifrån

  • Från Tokyo centralstation

Hoppa på Chou-linjen, den går direkt till Shinjuku från centralstationen. (~15 min)

  • Från Shibuya

Åk Yamanote-linjen tre stationer norrut så är du framme. (~8 min)

Med tåg

Linjer som stannar i Shinjuku:

  • Yamanote-linjen, ringlinjen som tar dig runt hela centrala Tokyo.
  • Chūō-linjen, Går från centralstationen och västerut.
  • Shonan-Shinjuku-linjen, kommer från Saitama och fortsätter ned mot Yokohama.
  • Saikyō-linjen, Går till Saitama.
  • Narita Express, snabbtåg till Narita International Airport
  • Odakyu Odawara-linjen, snabbtåg som går söderut mot Odawara.
  • Keio-linjen, lokaltåg ut mot de västra förorterna och Hachioji.
  • Seibu Line, går norrut mot Kawagoe.
Med tunnelbana
  • Marunouchi-linjen
  • Toei Shinjuku-linjen
  • Toei Ōedo-linjen
Med buss
Med bil

Förflyttning[Redigera]

Med buss[Redigera]

Alla bussar i Shinjuku utgår i från busstationen på västra sidan av komplexet som utgör Shinjukus järnvägsstation. Leta efter skyltar med Shinjuku-Eki-Nichiguchi.

  • C-H01. Linjen går till Tokyo Metropolitan Goverment Building. Bra att åka om man inte känner för att ta den drygt kilometerlånga promenaden. Tar fem-tio minuter att åka.

Till fots[Redigera]

Centrala Shinjuku är tillräckligt litet för att ta sig runt igenom även om det kan vara ganska så förvirrande att vet var man är någonstans då det är dåligt med riktmärken man kan ta fasta på. Det finns dock många kartor uppsatta. Undvik att försöka ta dig igenom gångtunnlarna runt järnvägsstationen på helgerna, det kommer att vara smockfullt och lätt att irra bort sig för att sedan komma ut flera kvarter bort.

Att se[Redigera]

Tokyo Metropolitan Building sett från marken.
  • Tokyo Metropolitian Goverment Building [1] (都庁 Tochō). Besök observatoriet på 45:e våningen, 202 meter upp, i Tokyos förvaltningsbyggnad. Den är en av Tokyos högsta och det finns observatorie i bägge tornen med gratis inträde. Staden visar upp sin bästa sidan på kvällen då man ser alla färgglada ljussättningar. I I bottenvåningen finns också stadens turistbyrå.
  • Shinjuku Gyoen [2] (新宿御苑). Stor trädgård öppen för allmänheten cirka tio minuter bort. Här finns en engelska trädgård, Taiwanesiskt tehus och konservatorie. Trädgården är som bäst i april när körsbärsträden slår ut.

Att göra[Redigera]

Nöjesliv[Redigera]

Kabukichō (歌舞伎町), nordöst om Shinjuku station är Tokyos svar på Amsterdamns red light district, även det knappt märks under dagen - om man inte kan läsa vad som erbjuds på skyltarna. På nätterna är det precis tvärt om, området är upplyst och upplivat och man kan riktigt ana att killen som står i hörnet tillhör yakuzan. Som turist är chansen minimal att du skulle hamna i bråk, men ett varningens ord bör vara på plats. Hur som helst finns det mängder med spännande nattställen och krogar som måste upplevas. Du lär definitivt hitta ett favorithak här som spelar just din favoritmusik eller har den där kunniga bartendern som gör fantastiskt udda drinkar.

Östra sidan av Kabukichō kallas Golden Gai (ゴルデン街, gyllende distriktet) och är det en härligt sunkig atmosfär du är ute efter så lär detta vara himmelriket. Barerna är ofta små med bara 2-4 sittplatser, och ofta inrett med ett specifikt tema. Det finns t.ex. en bar med tema Super Mario Bros/Nintendo, BDSM och så vidare. I många av de små barerna hänger stammisar så det är inte alltid du blir vänligt mottagen av bartendern, men i så fall är det bara att pröva den jämte.

  • Araku (andra gatan i Golden Gai), drivs av en australier och är ett bra förstaställe innan man börjar utforska.

Strax söder om Kabukichō ligger Shinjuku ni-chome (新宿2丁目), som är navet i Tokyos gaykultur.

Mat och dryck[Redigera]

Billigt[Redigera]

De två köpcentrumena Lumine och MyLord, precis vid järnvägsstationen, har ett stort utbud av billiga resturanger.

  • Keuwjai (Lumine 1, B2F). Billig och enkel Thai-mat, fullpackat vid lunch.

Om du vill äta efter en blöt kväll på krogen så finns Omoide Yokochō (思い出横丁), fylld med små yakitori-hak. Precis vid västra sidan av stationen. Öppet främst på kvällstid.

Mellan[Redigera]

  • The Lockup. Har du längtat efter att äta middag i en fängelsecell? Då är The Lockup stället för dig, gästerna blir "inlåsta" i cell och servitörerna bär polisuniform. Bland de många udda attraljerna så finns färgglada drinkar som serveras i teströr, blanda får man göra själv. Två gånger per natt släcks resturangen ner och personalen gör sitt bästa för att skrämma livet ur matgästerna. Öppet 17:00 till 05:00.
  • Kappō Nakajima (割烹 中島) (Sydöstra utgången, den smala gatan precis öster Ohtsuka Furniture). Resturang som specialiserar sig på sardinrätter. Yanagawa teishoku är sardiner och äggröra på ris. Smakar bättre än det låter.

Lyx[Redigera]

  • Torafugu-Tei (とらふぐ亭). Är en av många resturanger i Shinjuku som serveras fugu, blåsfisk. Middagar börjar på ¥5,000 (~330kr) men räkna med minst det dubbla..

Pubar och barer[Redigera]

  • The Dubliners (Två minuter ner på Shinjuku-dori), här hänger de lokala ölexpterna och dricker dyr engelsk öl. Bästa stället i Tokyo om du är sugen på Guinness.

Köpa[Redigera]

De flesta större kedjor har sina affärer i området, de flesta längs Shinjuku-dori.

  • Tokyu Hands (precis utanför södra utgången på Shinjukustationen). Hobbybutiken nummer ett, säljer allt du inte visste att du behövde plus lite till.
  • Kinokuniya (Jämte Tokyu Hands). Tokyos mest välfyllda bokhandel med ett stort sortiment av utländska böcker.
  • Yodobashi, Sakuraya, Bic. Dessa är några utav de mängder med kedjor som säljer billiga kameror och annan elektronik. De har affärer utspridda på bägge sidor av järnvägsstationen men precis utanför västra utgången finns många samlade.
  • Nishi-Shinjuku 7-chome. (Nordväst om Shinjukustation), är fullpackat med minimala affärer som nichast in sig på alla tänkbara musikgenrer.

Boende[Redigera]

Lyx[Redigera]

  • Park Hyatt Tokyo. Om bara det bästa duger så rekomenderas Part Hyatt varmt, hotellet räknas som ett av världens bäst och här finns all tänkbar lyx tillgänglig för dig. Priset är därefter, räkna med minst ¥40,000 (~4000kr) per natt för ett enkelrum.

Evenemang[Redigera]

Festivaltåg i skenet av neonljus.

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Även om Tokyo troligen är världens säkraste stad så är den inte helt perfekt överallt. Du lär inte riskera liv och lem men nattlivet i Kabuki-ko kan vara påfrestande. Räkna med att inkastare kommer att försöka få in dig till just deras klubb som har rabatter för just dig. Håll hårt i plånboken, inte för att den lär bli stulen, utan för att notan väldigt enkelt åker upp i hissnande summor.

Missa inte[Redigera]

Externa länkar[Redigera]

  • Officiell hemsida [3]
  • Karta över Shinjuku [4], från Tokyo Convention and Visitors Bureau.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor