Sigtuna

STAD: Sigtuna
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning10 000 inv.
Riktnummer08
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Stockholm Arlanda flygplats
Järnvägsstation(er)Märsta

Sigtuna är en stad i Uppland och tillika en av Sveriges äldsta städer.

Fakta om Sigtuna[Redigera]

Sigtuna är Sveriges äldsta bevarade stad, grundad på 970-talet av Erik Segersäll. Den ursprungliga stadsplanen finns i stort sett bevarad och staden är ungefär lika stor nu som då. Flera arkeologiska utgrävningar i den tre meter djupa avlagringen "Svarta jorden" har klarlagt stadens uppkomst till omkring år 980.

På 990-talet slogs Sveriges första mynt i Sigtuna. Längs Stora Gatan ligger idag 1700- och 1800-tals trähus i olika färger. I husen finns i dag små personliga butiker, restauranger och kaféer.

Sigtuna stad och dess omkringliggande natur är en imponerande syn. Människor runt om i världen har låtit sig fascineras av Sveriges första stad. I Shanghai, Kina, har man till och med låtit uppföra en kopia!

Året runt fylls Sveriges äldsta gata, Stora Gatan av människor. De njuter av dess historia, kultur och inte minst den unika stämningen.

Stora-gatan-sigtuna.jpeg

Historik[Redigera]

Runt år 970 stod kung Erik Segersäll och pekade ut var Sigtuna stad skulle byggas. Han var en modern nordisk kung, som ville skapa ett rike som liknade de europeiska kungadömen han hört talas om.

Han visste hur en stad skulle anläggas. Det var med den nya kristna kyrkan han skulle samarbeta för att nå sina mål. Målet var ett bilda att rike med en kung och en gud. Han skulle vara den kungen och kyrkans överhuvud – gudsman i det nya riket. För stormännen och bönderna i omgivningarna var det mycket som var nytt – en kristen stad! Skulle man vara med eller ställa sig utanför?

Makt och handelscentrum

Erik visste hur han skulle skapa lojalitetsband. Genom att skänka tomter i den nya staden knöt han alla viktiga personer till sig. Med gatan i centrum skapade han ett makt- och handelscentrum med internationell prägel. Flera arkeologiska utgrävningar i den tre meter djupa ”svarta jorden” visar tomternas storlek och stadens plan. Och det är tydligt – än idag finns den ursprungliga stadsplanen i stort sett bevarad. Sigtuna stad är ungefär lika stor nu som då, vilket gör den unik i Sverige.

Kosmopoliter

Redan från början fanns här ett myller av språk, kulturer och influenser. Runt år 1000 bodde ca 1000 personer (i staden). Arkeologiska fynd visar på handel med exotiska varor från Bysans, Ryssland, Polen och Ukraina (amforor från Svarta Havsregionen och bysantinska glaskärl). Allt tyder på att här fanns många internationella permanent boende invånare som bidrog med sin kunskap, hantverksskicklighet och sina kontakter.

Första helgonet

Sigtuna bär på många historier. En av dem är Olof Skötkonungs dotter Ingegerds öde. Svenska Ingegerd Olofsdotter kom att bli en mäktig kvinna genom sitt äktenskap med fursten Jaroslav. Som storfurstinna i Kiev stod Ingegerd i spetsen då det forna ryska riket upplevde sin första storhetstid.

Som andlig gestalt lever Ingegerd fortfarande inte bara i Ryssland, utan också i Sverige som ortodoxt helgon, Sankta Anna. [1]

Se filmen om Sigtunas Historia här: History of Sigtuna – where Sweden begins

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Sigtuna[Redigera]

Med ett så centralt läge som Sigtuna är det inte konstigt att människor från hela världen samlas här. Sigtunas flygplats "Stockholm Arlanda Airport" når du från 180 destinationer. Vårt läge mellan Stockholm och Uppsala gör att SL eller UL kortet tar dig hit. Om du inte väljer att ta båten hit förstås. Alla har nära till Sigtuna.

Med flyg

Om man ska ta flyget till Sigtuna landar man på Arlanda flygplats precis utanför Märsta. Sedan tar man bussen direkt till Sigtuna ( buss 579) eller via Märsta station (buss 583) för att sedan byta buss till Sigtuna (buss 570 /buss 575)

Med buss

Det är enkelt att ta bussen till Sigtuna. SL:s bussar 570 och 575 avgår upp till varje kvart från Märsta Station. Bussarnas avgångstider är anpassade till pendeltågens ankomster från Stockholm Central. Med buss SL-bussen 579 kan du åka från Arlanda och Bålsta till Sigtuna. [2]

UL:s buss 183 avgår Knivsta-Sigtuna-Knivsta en gång i timmen. Bussens tidtabell är anpassad till Sl:s pendeltåg till och från Uppsala C. [3]

Med tåg

Närmaste järnvägsstation ligger i Märsta. (Märsta station)

Till och från Märsta kan man åka SL:s pendeltåg (Märsta-Södertälje via Stockholm C)[4] eller SJ:s tåg mellan Uppsala-Stockholm.[5]

Vid Märsta Station sker bytte till buss för vidare färd till Sigtuna (buss 570 eller 575)

Med bil

Från Stockholm: E4:an norrut och sväng av vid avfart Sigtuna/Märsta. Fortsätt i ca 12 kilometer på väg 263.

Från Uppsala: Väg 255, gamla Stockholmsvägen. Vid Skälsta sväng av på väg 263 mot Sigtuna.

Med cykel

Att ta cykeln i Sigtuna är ett bra alternativ. Det finns bra vägar att cykla på och man kommer lätt fram.

Med båt

Under sommaren kan du ta båten till Sigtuna från Stockholm, Uppsala, Västerås och Enköping. Läs mer om turerna på Rederi Mälarstadens hemsida och på Strömmas hemsida

Förflyttning i Sigtuna[Redigera]

Med buss

Det enklaste sättet att ta sig fram i Sigtuna är med buss. Hållplatserna är bra utsatta och det tar inte lång tid att gå från bussen till dit man ska. De bussar som går oftast runt i sigtuna är buss 570 och 575 som går hela vägen till Märsta station.

Med bil

Sigtuna är en liten stad som är enkel att köra vid, med undantag för ett par enkelriktade gator. Parkeringsplatser finns det gott om exempelvis vid strandpromenaden, hamnen och vid busstorget. Dock rekommenderar vi inte att ta bilen när det sker stora evenemang i staden som julmarknaden och marknadsdagarna Sigtuna Möte anno 1912 – ta cykeln eller bussen! SL brukar sätta in extra bussar under dessa evenemang.

Med taxi

Ett flertal av Stockholms och Uppsalas taxibolag tar dig till Sigtuna stad. Bland annat:

Taxi O20, telefonnummer: 020 20 20 20 [6]

Taxi Stockholm, telefonnummer: 08-15 00 00 [7]

Med cykel

Det går utmärkt att cykla runt Sigtuna. Cykelvägarna är många bland annat Mälardalsleden som var landets första cykelturistled när den introducerades 1980/81, men har nu omarbetats helt.

Kommunen har en cykelkarta där alla cykelvägar i kommunen är markerade. Du kan hämta en cykelkarta på närmsta bibliotek, turistbyrån i Sigtuna stad, på fritidscenters eller i kommunhusets reception.

Vill du kika på cykelvägar via nätet kan du klicka här. Då kommer du till kommunens kartsida. Välj att trycka på ”skikt” uppe till vänster och sedan ”cykelvägar”.

boisigtuna.se

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Svenska kronor (SEK) är officiell valuta i Sverige men på turistbyrån i Sigtuna kan du även betala i Euro och amerikanska dollar.

Betalkort

I stort sett fungerar alla de flesta större konto/kreditkorten som Visa och Mastercard på samtliga restauranger, caféer och butiker i Sigtuna. I något mindre utsträckning går det även att betala med American Express.

Bankomater

I Sigtuna stad finns det en bankomat längs Stora Gatan, huvudgatan som går mitt i Sigtuna stad. Vid Café Valvet, Stora gatan 40 C finns det en uttagsautomat.

Boende[Redigera]

I Sigtuna finns det ett brett utbud av boendealternativ i alla prisklasser. Välj mellan hotell, vandrarhem och stugor. Här finns något för alla.

Lyx

1909 Sigtuna Stads Hotell Stora Nygatan 3. Telefonnummer: 08 592 501 00

Medel

32 rum & kök, Stora Gatan 79. Telefonnummer: 08 592 566 95

Hotell Kristina, Rektor Cullbergs Väg 1. Telefonnummer: 08 592 580 00

IFL Kämpasten, Kämpastensvägen 17. Telefonnummer: 08 592 585 00

Sigtuna Bed & Breakfast Telefonnummer: 070 35 33 722

Sigtunahöjden Hotell & Konferens Telefonnummer: 08 592 577 00

Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens Telefonnummer: 08 592 589 00

Stora Brännbo Konferens & Hotell Telefonnummer: 08 592 575 00

Wenngarns Slott Erbjuder flera olika boendealternativ som hotell, 4-bäddsrum och kabinboende. Telefonnummer: 08-599 293 30

Budget

Sigtuna Folkhögskola - STF vandrarhem Telefonnummer: 08-592 583 00

Vennerbo Rum & Stugor Telefonnummer: 070 425 25 40

Mat och dryck[Redigera]

Sigtuna har varit en internationell mötesplats i över tusen år. Här finns mat för alla smaker och för alla plånböcker.

Lyx

Restaurang 1909, [8] Sigtuna Stads Hotell. Telefonnummer: 08 592 501 00

Båthuset Krog & Bar [9] Telefonnummer: 08 592 567 80

Hotell Kristina [10] Telefonnummer: 08-592 580 00

Sigtunahöjden Hotell & Konferens [11] Telefonnummer: 08 592 577 00

Stora Brännbo Hotell & Konferens [12] Telefonnummer: 08 592 575 00

Medel

32 rum & kök [13] Telefonnummer: 08 592 566 95

Farbror Blå Bar & Matsal [14] Telefonnummer: 08 592 560 50

Café Valvet [15] Telefonnummer: 08 592 555 25

Kopparkitteln [16] Telefonnummer: 08-592 510 95

Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens [17] Telefonnummer: 08 592 589 00

Våfflan Hamnkrog & Bar [18] Telefonnummer: 08 592 508 00

Wenngarn [19]. Flera olika restaurang - och fikaalternativ. Telefonnummer: 08-592 501 10

Budget

Sibylla Sigtuna [20]. Telefonnummer: 08-592 559 34

Sigtuna Krog [21]. Telefonnummer: 08-592 517 00

Caféer

Café Valvet [22]. Telefonnummer: 08-592 555 25

RC Chocolat [23]. Telefonnummer: 08-594 803 85

Strandvillan's Café [24]. Telefonnummer: 08- 592 514 29

Tant Bruns Kaffestuga [25]. Telefonnummer: 08-592 509 34

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Sigtuna
Får absolut inte missas