Sigtuna

Sverige : Svealand : Uppland : Sigtuna
STAD: Sigtuna
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning10 000 inv.
Riktnummer08
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Stockholm Arlanda flygplats
Järnvägsstation(er)Märsta

Sigtuna är en stad i Uppland och tillika en av Sveriges äldsta städer.

Fakta om Sigtuna[Redigera]

Sigtuna är Sveriges äldsta bevarade stad, grundad på 970-talet av Erik Segersäll. Den ursprungliga stadsplanen finns i stort sett bevarad och staden är ungefär lika stor nu som då. Flera arkeologiska utgrävningar i den tre meter djupa avlagringen "Svarta jorden" har klarlagt stadens uppkomst till omkring år 980.

På 990-talet slogs Sveriges första mynt i Sigtuna. Längs Stora Gatan ligger idag 1700- och 1800-tals trähus i olika färger. I husen finns i dag små personliga butiker, restauranger och kaféer.

Sigtuna stad och dess omkringliggande natur är en imponerande syn. Människor runt om i världen har låtit sig fascineras av Sveriges första stad. I Shanghai, Kina, har man till och med låtit uppföra en kopia!

Året runt fylls Sveriges äldsta gata, Stora Gatan av människor. De njuter av dess historia, kultur och inte minst den unika stämningen.

Stora-gatan-sigtuna.jpeg

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Sigtuna[Redigera]

Med ett så centralt läge som Sigtuna är det inte konstigt att människor från hela världen samlas här. Sigtunas flygplats "Stockholm Arlanda Airport" når du från 180 destinationer. Vårt läge mellan Stockholm och Uppsala gör att SL eller UL kortet tar dig hit. Om du inte väljer att ta båten hit förstås. Alla har nära till Sigtuna.

Med flyg

Om man ska ta flyget till Sigtuna landar man på Arlanda flygplats precis utanför Märsta. Sedan tar man bussen direkt till Sigtuna ( buss 579) eller via Märsta station (buss 583) för att sedan byta buss till Sigtuna (buss 570 /buss 575)

Med buss

Det är enkelt att ta bussen till Sigtuna. SL:s bussar 570 och 575 avgår upp till varje kvart från Märsta Station. Bussarnas avgångstider är anpassade till pendeltågens ankomster från Stockholm Central.[1]

UL:s buss 183 avgår Knivsta-Sigtuna-Knivsta en gång i timmen. Bussens tidtabell är anpassad till Sl:s pendeltåg till och från Uppsala C. [2]

Med tåg

Närmaste järnvägsstation ligger i Märsta. (Märsta station)

Till och från Märsta kan man åka SL:s pendeltåg (Märsta-Södertälje via Stockholm C)[3] eller SJ:s tåg mellan Uppsala-Stockholm.[4]

Vid Märsta Station sker bytte till buss för vidare färd till Sigtuna (buss 570 eller 575)

Med bil

Från Stockholm: E4:an norrut och sväng av vid avfart Sigtuna/Märsta. Fortsätt i ca 12 kilometer på väg 263.

Från Uppsala: Väg 255, gamla Stockholmsvägen. Vid Skälsta sväng av på väg 263 mot Sigtuna.

Med cykel

Att ta cykeln i Sigtuna är ett bra alternativ. Det finns bra vägar att cykla på och man kommer lätt fram.

Förflyttning i Sigtuna[Redigera]

Med buss

Det enklaste sättet att ta sig fram i Sigtuna är med buss. Hållplatserna är bra utsatta och det tar inte lång tid att gå från bussen till dit man ska. De bussar som går oftast runt i sigtuna är buss 570 och 575 som går hela vägen till Märsta station.

Med bil

Under Sigtuna möte och Sigtuna julmarknad är det bäst att inte fara runt med bilen. Man hamnar då lätt i kö och det finns nästan ingenstans att parkera. Då är det bättre att gå eller ta cyckeln.

Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Sigtuna
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor