Sevastopol

Östeuropa : Ukraina : Sevastopol
STAD: Sevastopol
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning379 200 inv.
Riktnummer+380-692
Densitet/km2
Språkryska men även ukrainska
Transport
Flygplats(er)
Järnvägsstation(er)

Sevastopol är en stad på Krimhalvön i Ukraina.

Att ta med sig till Sevastopol[Redigera]

Man behöver inte ta med sig något speciellt, Det man behöver går att köpa på plats.

Om man tar med sig receptbelagd medicin för personligt bruk, bör man ha med ett skriftligt intyg från en läkare, utställt på engelska, för att eventuellt visa i tullen vid ankomst till Ukraine.

Man får föra in utländsk valuta till Ukraina till ett värde av 10 000 USD.

Att ta med sig från Sevastopol[Redigera]

Ukrainsk/rysk vodka och champagne. Smink samt Kopiprodukter; DVD, CD, MP3, klockor, idrottskläder, skor mm. Tobaksprodukter är mycket billigare i Ukraina än i Norden.

Fakta om Sevastopol[Redigera]

Staden har ett strategiskt läge och en utmärkt naturlig hamn i Severnajabukten. Den var tidigare bas för Sovjetunionens svartahavsflotta och är idag Ukrainas största flottbas, men också ryska svartahavsflottans bas då Ryssland hyr in sig i flottbasen av Ukraina enligt ett avtal som löper till år 2019. Staden är också en viktig turistort. Sevärt i staden är, förutom de många marina museerna, även det stora panoramat (en uppbyggd scen med utrustning och andra museiföremål, som omärkligt i fonden övergår i en panoramamålning), som visar försvaret av bastionen Malakov under krimkriget. Omgivningarna runt staden anses ha en bemärkt natur. Fram till 1996 var Sevastopol stängt för utländska turister. Bland näringar märks, utöver handel, transport och turism, industri samt produktion av livsmedel. Befolkningen är till majoriteten ryskspråkig.

Historik[Redigera]

På 700-talet f.Kr. upprättade greker från Miletos en handelsplats vid nuvarande Sevastopol. I slutet av 600-talet inflyttade bosättare från Heraklea Pontica och bosättningen blev den viktigaste på Krim. Under romersk och senare bysantinsk överhöghet behöll den sin grekiska prägel, men förstördes efter den mongoliska belägringen och påföljande besittning av staden på 1300-talet.

Då Tsarryssland erövrade Krim år 1783 grundades staden på nytt och dess berömda citadell upprättades. Staden blev en viktig flottbas och senare en kommersiell hamn. Mellan 1797 och 1826 gick staden under det krimtatariska namnet Achtijar. År 1855 belägrades staden av britterna och fransmännen under Krimkriget; den föll efter elva månader. I Panoramamuseet finns Franz Roubauds hundra meter långa rundmålning av belägringen. Målningen förstördes under andra världskriget men har restaurerats och visas sedan 1954 i den runda museibyggnaden.

Under andra världskriget motstod Sevastopol i 250 dagar mellan 1941 och 1942 axelmakternas belägring. Den återtogs av Röda armén den 9 maj 1944 och fick den sovjetiska titeln "Hjältestad" året därpå.

Under sovjettiden var Sevastopol en stad av stor militär vikt och därför en stängd stad. Den var formellt direkt underställd myndigheterna på republiknivå, först under Ryska SFSR, och efter 1954, då den tillsammans med hela Krim överfördes till Ukraina, under Ukrainska SSR. År 1957 införlivades staden Balaklava i Sevastopol.

Trots att ukrainska är Ukrainas enda officiella språk är Sevastopol en ryskspråkig stad. En del invånare talar så kallad surzjyk en blandform av ukrainska och ryska.

Lokalbefolkningen är allt som oftast väldigt trevlig och hjälpsam. Den äldre delen av befolkningen pratar nästan bara Ukrainska och ryska, medan den yngre delen behärskar engelska något bättre. Var aldrig rädd för att fråga, med gester. Även om endast ett fåtal kan engelska, är de få som kan oftast mycket duktiga.

Då sexturismen tyvärr är utbredd i storstäderna, kan man som man komma utför obehagligeter i form av glopord och dåligt bemötande från lokalbefolkningen.

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Sevastopol[Redigera]

Med flyg

Lågprisflygbolaget WizzAir flyger från Skavsta flygplats og Aerosvit fra Arlanda till Kiev. Därifrån flyger Wizzair inrikes till Simferopol. Bolaget flyger även mellan Lviv och Simferopol.

Med buss

Det går att köpa bussresor till Krim från alla störrestäder i Ukraina.

Med tåg

Det går tåg till Sevastopol från de flesta stora städerna i Ukraina. De flesta går via Simferopol. Är man redan i Simferopol kan man ta tåget dit som tar ungefär 2 timmar. Sommartid är dock tåget ofta fullsatt och bussen kan vara ett bekvämare alternativ. Priset ligger på runt 8 hryvna (2011).

Med bil

Reser man i egen bil till Ukraina måste man vid inpasseringen kunna visa upp giltigt körkort och bilens registreringsbevis från vägverket. Om man har en helförsäkring bör man kontrollera att den täcker resor i Ukraina. Om den svenska försäkringen inte täcker Ukraina går det att köpa en extra bilförsäkring hos gränspolisen, som blir giltig i Ukraina. Det kan också vara bra att ha en assistensförsäkring om bilen skulle gå sönder. Man skall ta med sig sitt försäkringsbevis. Trafiken är ett problem i Ukraina; vägnätet håller ofta inte västerländsk standard och man kan ej vara säker på att alla fordon har reflexer och fungerande lysen. Trafikpolisen bötfäller gärna utan orsak också bilar som är registrerade i utlandet för att komma över en extra slant. För förare gäller nollprocentig alkoholkonsumtion. Rattonykterhet är dock ej ovanligt. Man bör av dessa skäl undvika att köra efter mörkrets inbrott. Parkera alltid bilen på bevakad parkeringsplats. Den ökande privatbilismen har på senare år medfört brist på parkeringsplatser samt ett ökade antal olyckstillbud.

Med cykel

Förflyttning i Sevastopol[Redigera]

Med buss

Sevastopol har ett stort antal privat drivna minibusslinjer (marsjrutki) som gör det lätt att ta sig runt i staden på dagtid. Nattetid upphör all kollektivtrafik och man är hänvisad till att åka taxi.

Med tåg
Med bil
Med taxi

Taxi i Ukraina är med svenska mått riktigt billigt, men då lokaltrafiken fungerar klanderfritt, är det egentligen onödigt. Ska man ändå åka taxi, bör man se upp för privata taxibilar utan taxameter. Se till att de slår på taxametern och inte försöker köra med att de glömde att slå på den och försöker ge ett uppskattat pris.

Med cykel

Trafiken är getsig och cykling rekommenderas ej.

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
  • Hryvnia (URH) - Man kan inte växla i förväg så ta ev. med dollars i kontanter (nya sedlar), men växla dessa i ett av de många växlings kontoren. Det är dock säkrare och enklare att använda bankomaterna. Innan man lämnar Ukraina är det rekommenderat att växla sina ukrainska hryvnia tillbaka till utländsk valuta, om man inte vill behålla dem som souvenirer.
Betalkort
  • Räkna aldrig med att de tar emot betalkort, utan ta hellre ut pengar i bankomater.
Bankomater
  • Där finns ett stort antal bankomater där svenska Visa och MasterCard fungerar. Inte alla fungerar men prova i olika automater.
Penningöverföringar

Penningöverföringar från Sverige sköts i nödsituationer snabbt t.ex. genom Western Union, om pengarna deponeras i ett av deras verksamhetsställen i Sverige.

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
  • <stay name="Atrium Kings Way Hotel" alt="" address="47 Geroev Stalingrada Prospect" directions="" phone="0851-76 19 49" url="" checkin="1400" checkout="1200" price="" lat="" long="">Detta hotell har restaurang, bar och bastu. Rummen, totalt 17 st, har balkong, kylskåp och luftkonditionering. Trådlöst internet. Man tar American Express, MasterCard, VISA och Maestro.</stay>

Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Ukrainsk mat är i allra högsta grad präglad av grönsaker som potatis, kål, rödbetor och champignoner sammankokta till en grönsakssoppa. Ofta serveras det kött som antingen är kokt eller ångkokt. Kyckling är en populär rätt. Många dyrare restauranger serverar mer sydeuropeisk mat än egentlig ukrainsk kost så om man vill uppleva det ukrainska köket är det bästa sättet genom att besöka en ukrainsk familj. I Ukraina görs det utmärkta viner och det dricks även en hel del vodka.

Lyx
Medel
Budget
Pubar och barer

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Mobiltelefoni[Redigera]

Ukrainas mobiltelefonisystem är väl utbyggt. Kontantkort kan köpas på många platser, vanligast är Life och Kyivstar, men kolla det kan löna sig att ha samma operatör som dem man tänker ringa till i Ukraina.

Internetcaféer[Redigera]

Elektrisitet[Redigera]

El-spänningen är 220 V. Elektriska apparater som används i Sverige går att använda också i Ukraina. Den elektriska spänningen kan ibland förändras markant och en stor förändring kan förstöra apparater. För värdefulla apparater lönar det sig att redan i Sverige köpa en särskild spänningsutjämnare.

Säkerhet[Redigera]

Det finns inga större säkerhetsrisker i Ukraina. Det politiska läget är lugnt och terrorhotet är marginellt.

Ukraina är ett relativt tryggt land för turister, men är fortfarande ett fattig land. Den som går ensam på mörka platser riskerar onödigt mycket. Berusning och fel sällskap ökar riskerna för att råka ut för tråkigheter. Man skall inte visa upp hela planbokens innehåll när man handlar och undvika att visa värdesaker och sitt välstånd offentligt.

Inga obligatoriska vaccinationer krävs för inresa i landet. Dock rekommenderas resenärer att se över sina polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationer samt skydd mot hepatit A. Blodtransfusion bör undvikas.

Allt vatten som man har för avsikt att dricka, borsta tänderna i eller göra istärningar av, bör kokas innan man använder det. I affärer och kiosker kan man köpa rent vatten i flaskor.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Nödnummer[Redigera]

  • Brandkår 101
  • Polis 102
  • Ambulans 103

Sveriges ambassad Kiev[Redigera]

Ivana Franka Str. 34/33, 3rd floor, 01901 Kiev. Tfn: +380 44 494 4270, fax:+380 44 494 4271, e-post:ambassaden.kiev@foreign.

Ukrainas ambassad Stockholm[Redigera]

Stjärnvägen 2 A tr.6, 181 33 Lidingö. Tfn: +46 8 522 28 401, fax: +46 8 522 28 411, e-post: emb_se@mfa.gov.ua

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Sevastopol
  • Balaklava
  • Bachkisaraj
  • Jalta
Får absolut inte missas
  • Chernasos

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk