Senegal

Afrika : Västafrika : Senegal
LAND: Senegal
Flagga
FlagSenegal.png
Lokalisering
LocationSenegal.png
Snabbfakta
Huvudstad
Regering
Valuta
Ytatotal: km2
vatten:
Befolkning inv.
Språk
Religion
Landsnummer
Internetdomän
Tidszon

Senegal är ett land i Afrika.

Planering före resan[Redigera]

Från och med 1 juli 2013 måste man ansöka om ett biometriskt visa innan inresa. Se mer info på http://www.visasenegal.sn/en/

Att ta med sig till Senegal[Redigera]

Myggmedel, solkräm, mycket bra regnställ om man åker under regnperioden. Kläder som täcker knäna, om man är kvinna, exempelvis leggings under kjolen. Värktabletter (mycket bra att ge bort som present när man åker hem). Ficklampa då strömmen kommer och går, i vissa områden finns ingen ström

Att ta med sig från Senegal[Redigera]

Tyger, tavlor

Fakta om Senegal[Redigera]

Senegal heter formellt Republiken Sénégal och är Afrikas västligaste land. Landet gränsar till Gambia, Guinea, Mali, Guinea-Bissau och Mauretanien.

Senegals officiella språk är franska, till följd av tiden som fransk koloni, men stora delar av befolkningen talar endast något eller några av de inhemska språken: wolof, mandinka, fula, diola, malinké m.fl. Wolof är det mest utbredda.

Analfabetismen är utbredd: ca 60 % av befolkningen kan varken läsa eller skriva.

Senegal blev självständigt från Frankrike 1960 och firar därför sin självständighetsdag 4 april. I den södra delen av Senegal, Casamance, strider en separatistgrupp sporadiskt mot regeringstrupper sedan 1982. Gruppen vill att Casamance ska bli självständigt från Senegal.

Historik[Redigera]

Senegal har en total folkmängd på ca 11.500.000 invånare. Ungefärlig fördelning mellan folkslagen: 44 % wolof, 24 % pulaar, 15 % serer, 4 % diola, 3 % mandinka, 1 % soninke

Klimat[Redigera]

Klimatet i norr är torrt, på gränsen till öken och i söder är det tropiskt. Under regnperioden, maj till november, blåser kraftiga vindar och delar av landet svämmas ofta över. Resterande del av året är det varmt och torrt. Längre torrperioder förekommer framför allt i norra delen av landet.

Högtider[Redigera]

Senegals självständighetsdag 4 april Islamska högtider: Ramadan Korité Tabaski Tamkharit Kristna högtider: Nyårsafton

Regioner[Redigera]

Senegal är indelat i elva regioner: Dakar, Diourbel, Fatick, Kaolack, Kolda, Louga, Matam, Saint-Louis, Tambacounda, Thiès och Ziguinchor.

Religiös tillhörighet: ca 94 % muslimer, 5 % kristna och 1 % inhemska religioner ffa animism Senegal har ett öppet religiöst klimat där både muslimska och kristna högtider firas.

Städer[Redigera]

Dakar är Senegals huvudstad med ca 2 245 000 invånare. Andra större städer är Touba ca 530.00, Thiès ca 265.000, Kaolack ca 185.000, M'bour ca 182.000, Saint-Louis ca 171.000, Rufisques ca 162.000 och Ziguinchor ca 230.000 invånare.

Att ta sig till Senegal[Redigera]

Med flyg

Stora europeiska flygbolag som Air France, Air Brussels, Alitalia, Air Portugal och British Airways flyger till Senegals huvudstad Dakar. Man kan också flyga till Gambias huvudstad Banjul, därifrån är det relativt enkelt att ta sig vidare till Senegal t.ex. med lokala bussar eller taxibilar. Till Banjul flyger du billigt med t.ex. Ving. Spanair är ett annat alternativ.

Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Senegal[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Vanliga drycker Café touba (mycket sött pulverkaffe), ataaya (mycket sött, svart te), bissap (måltidsdryck gjord på torkade hibiskusblommor), zingy ginger juice (ingefärsdricka). Då de flesta i Senegal är muslimer, är alkoholhaltiga drycker inte så vanligt. Det finns givetvis att få tag på, men räkna inte med något större utbud av vin, inte heller direkt billigt. Det finns två sorter senegalesiskt öl: Flag och Gazelle. Båda ljusa och lättdruckna.

Mat Olika sorters ris är basen i senegalesisk matlagning. Thiéboudienne är nummer ett bland rätterna. Ris, fisk och grönsaker tillagat på lika många olika sätt som det finns kockar. Yazza är också en vanlig rätt. Finns i varianten med kyckling, fisk eller kött. Gambas: kött, ris och grönsaker. Det som gör senegalesisk mat så extra god, som i många andra länder, är kryddningen.

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Ta dans- och trumlektioner Titta på wrestling och fotboll

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Befolkningen och deras traditioner och religioner. Att lära sig seden dit man ska åka är viktigt och en del av det ansvarsfulla resandet. Miljön. Några av Senegals miljöproblem är avskogning, jorderosion, överfiskning och att vilda djurbestånd utsätts för tjuvjakt.

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas
  • Senegalesisk wrestling
  • En tur med en african taxi=häst (alternativt åsna) och transportvagn
  • En shoppingtur till tygaffären. Passa även på att sy upp något läckert att ta med hem.
  • Doundounbah eller Sabar spektakel - en dansfest med lokalbefolkningen.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor