Saitama

STAD: Saitama
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning1,182,115 inv.
Riktnummer
Densitet5,435/km2
SpråkJapanska, Engelska
Transport
Flygplats(er)Narita International Airport
Järnvägsstation(er)Ōmiya

Saitama (さいたま) [1] är huvudstaden i prefekturen Saitama, strax norr om Tokyo.

Att ta med sig till Saitama[Redigera]

Med flygplan[Redigera]

JR Kanto Bus kör limousinebussar, O N Liner, varje timme från Narita Airport till och från tågstationerna Saitama Shintoshin och Ōmiya. Resan tar omkring två timmar och kostar ¥2750 enkel biljett. Om man har ett japanskt tågkort eller JR East Pass, kan man genom Narita Express ta sig till Tokyo och därifrån vidare till Tohoku/Joetsu Shinkansen och Ōmiyastationen på ungefär samma tid.

Från Haneda Airport kan man ta Keikyu-linjen till Shinagawastationen och byta till JR Keihin-Tohoku-linjen för resan till Saitamaområdet (80-90 minuter till Omiya, ¥1020). Limousinebussar avgår varje timme till Ōmiya-stationen (90 minuter, ¥1500).

Med tåg[Redigera]

Att ta med sig från Saitama[Redigera]

Fakta om Saitama[Redigera]

Saitama är en stor stad strax norr om Tokyo och är väl integrerad i stor-Tokyo. Saitama fungerar mycket som sovstad för pendlare vilket gett stan smeknamnet dasaitama vilket betyder ungefär "otrendig". Trots smeknamnet finns det dock en del intressanta sevärdheter för turister.

Historia[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Saitama[Redigera]

Att ta sig till Saitama är inte svårt, mängder med resenärer dagpendlar mellan Tokyo och Saitama vilket gör att utbudet av järnvägslinjer och bussar är stort.

Med flyg
Med buss
Med tåg

Ōmiya-stationen (大宮駅) är en av de större tågknutarna i stor-Tokyo och här stannar Tohoku Shinkansen och Joetsu Shinkansen samt JR Keihin-Tohoku-linjen, JR Tohoku (Utsunomiya)-linjen, JR Saikyo-linjen, JR Shonan-Shinjuku-linjen och Tobu Noda-linjen.

Strunta i Shinkansen om du ska till Saitama!

Många lockas med att åka de dyrare Shinkansen-tågen i tron att det går snabbare att ta sig till Saitama. Men trots att Shinkansen annars håller 275 km/h måste de här hålla sig på samma hastighet som lokaltågen, 110 km/h på grund av bullerbegränsningar. Så om man tvunget inte vill åka superbevämt så kan man spara ¥1000.

  • Tohoku-linjen, går från Ueno i norra Tokyo och tar cirka 25 minuter, stannar även på Saitama Shintoshin Station nära John Lennon-museét. Går var 10:e minut.
  • Keihin Tohoku-linjen, går ifrån Yokohama och norrut via Kawasaki, Shinagawa, Tokyo centralstation, Ueno och vidare mot Saitama. Tar 50 minuter från Tokyo centralstation.
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Saitama[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

  • Transportation Museum (交通博物館 Kōtsū-hakubutsukan) - transportmuseum med utställningar av bilar, tåg och flygplan. Ställer bland annat ut de berömda Shinkansen-tågen. Flyttade från Akihabara våren 2006 och öppnar åter oktober 2007.

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Saitama

Saitama är i mångt och mycket en förort till Tokyo, så se till att åka dit! Även Yokohama ligger inom en timmes resväg.

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor