Sölvesborg

Europa : Norden : Sverige : Götaland : Blekinge : Sölvesborg
STAD: Sölvesborg
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning16 500 inv.
Riktnummer0456
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)
Järnvägsstation(er)Sölvesborg

Sölvesborg [1] är en småstad i Blekinge med rötter i den danska medeltiden. Sölvesborg är den minsta av de blekingska städerna och består dessutom av Listerlandet, en halvö med flera charmiga fiskelägen, t. ex. Hällevik, Hörvik och Djupekås. En halvtimmes båtresa utanför Listerlandet ligger den sägenomspunna ön Hanö. I norra delen av kommunen ligger Ryssberget med stora sammanhängande bokskogar. Sölvesborg är kanske mest känt för Sweden Rock Festival som hålls i början av juni varje år i byn Norje.

Att ta med sig till Sölvesborg[Redigera]

Att ta med sig från Sölvesborg[Redigera]

Fakta om Sölvesborg[Redigera]

Historik[Redigera]

Varifrån Sölvesborg har fått sitt namn är omtvistat, men den aktuella teorin är att namnet Sölve härrör från det fornnordiska ordet Sölvir som betyder blekt och grumligt vatten eller sammansättningen sil och vi som betyder lugnt vatten och helig plats.

I det dåvarande Danmark anlades Sölvesborg i skydd av borgen, vars ruiner finns strax norr om stadskärnan. Den första borgen byggdes troligen i början av 1200-talet på en konstgjord kulle mellan havsviken och landsvägen nedanför Ryssberget. Borgen var strategiskt placerad och i skydd av denna växte staden Sölvesborg fram. De äldsta kända stadsprivilegierna utfärdades 1445 av Kristofer av Bayern och var en förnyelse av tidigare privilegier.

Staden Sölvesborg har än idag ett välbevarat medeltida gatunät, med Stortorget i centrum och åtta vinkelrätt utdragna gator från hörnen. Nordväst om torget ligger stadens enda bevarade medeltida byggnad, S:t Nicolai kyrka, uppkallad efter sjöfararnas skyddshelgon. Kyrkan började troligen byggas i slutet på 1200-talet i sk gotisk stil. Norr om kyrkan kan man idag se spår efter karmeliterklostret som anlades 1486, efter påvens instruktioner. Femtio år senare kom reformationen och klostrets dagar var över.

Genom freden i Roskilde 1658 blev Sölvesborg svenskt. Under början av 1700-talet förlorade staden sina privilegier till Karlshamn och istället för handel livnärde sig sölvesborgarna på jordbruk, fiske och hållande av ollonsvin. I slutet av seklet blev tiderna bättre och Sölvesborg blir handsk- och hattmakarnas stad. Under 1800-talet växte nya industrier fram och då främst brännvinsexporten.

Sölvesborg med omnejd har många fornminnen, både ovan och under mark. På Mörby backe ligger ett röse från äldre bronsålder (ca 1400 f Kr) med vidsträckt utsikt. I Lörby skog finns ett gravfält troligen från järnåldern och i Stiby står bautastenen Stiby Sissa och "vänder sig mot doften av nybakat bröd". Vid S:t Nicolai kyrka står två runstenar, dock inte på sin ursprungliga plats.

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Sölvesborg[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Sölvesborg[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

  • Sölvesborgs turistbyrå, Stadshuset. Tfn: 0456-100 88. E-post: turistbyran@solvesborg.se

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Sölvesborg
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor