Söderköping

Götaland : Östergötland : Söderköping
STAD: Söderköping
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning~7000 inv.
Riktnummer0121
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Saknas
Järnvägsstation(er)Saknas

Söderköping [1] är en stad i Östergötland och centralort i Söderköpings kommun. Staden är en gammal handelsplats vid Bråviken och är Östersjöns port till Göta kanal.

Att ta med sig till Söderköping[Redigera]

Att ta med sig från Söderköping[Redigera]

Fakta om Söderköping[Redigera]

Vid Göta kanals slussar kan man se denna staty av kaniner som hjälper varandra upp ur vattnet. Statyn heter Rabbit Crossing.

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

För turister är Söderköpings centrum och Dorthem de populäraste stadsdelarna, där restauranger, shopping och museum finns.

Övriga stadsdelar är Alboga, Skönberga, Hamra, Tyketorp, Egna Hem, Ringvägen och Broby.

Att ta sig till Söderköping[Redigera]

Med flyg

Närmaste flygplats är Norrköpings Flygplats ([2]) som mestadels trafikeras av inrikes- och europaflygningar.

Med buss

Bussförbindelser med Östgötatrafiken ([3]) finns från Norrköping och Valdemarsvik.
Söderköping trafikeras även av Swebus-linjer ([4]), bland annat till och från Kalmar.

Med tåg

Närmsta tågstation är Norrköping C.

Med bil

Från Linköping med E4/210 via Västa Husby, från Norrköping med E22 Söder, och från Valdemarsvik med E22 Norr.
På sommaren är det långa köer genom Söderköping på grund av båtslussen vid E22-bron över Göta Kanal, speciellt på söndags-eftermiddagar och på helger.

Med cykel

Förflyttning i Söderköping[Redigera]

Söderköping är en extremt vänlig stad för gångtrafikanter. På sommaren är de flesta innerstads-gator avstängda för biltrafik och det finns gott om gågator och trottoarer.

Med buss

Inom Söderköpings stad finns det ingen möjlighet till att åka buss. Busstrafik till St Anna och skärgården kan göras med Östgötatrafiken ([5]).

Med tåg

Det finns inga tåglinjer i Söderköping.

Det vill säga, om man bortser från Smultrontåget, ett turisttåg som tar dig med på en kort resa genom Söderköping. Smutrontåget avgår från Smultronstället cirka var 30 minut.

Med bil

På sommaren är de flesta innerstads-gator avstängda för biltrafik, och det finns endast ett fåtal parkeringar inne i staden. Avgiftsfria parkeringar finns vid Kanalen (Kanal Öst och Kanal Väst) och Centrum Syd (endast sommartid). Läs mer på Söderköpings kommuns hemsida ([6]).

Med taxi

Taxi till Norrköping eller kvällstid med Vikbolandstaxi.

Med cykel

Söderköping är en lätt stad att röra sig i med cykel. Det finns gott om cykelställ runt om staden och gör-det-själv-service med luftpump och oljning finns på flera bensinmackar.

Med cykel kan man göra utflykter längs kanalbanken. Följ Göta Kanal till Mem vid Slätbakens mynning, ungefär en mil från Söderköpingsslussen. Det är någorlunda flack grusväg utan biltrafik. Man kan göra stopp vid Tegelbruket och titta på båtar som slussar. Mem är den första slussen i Göta Kanal och på tillbaka vägen kan man lifta med någon av de båtar som startar sin resa där.

Var noga med att låsa din cykel då du lämnar den oövervakad.

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

I Söderköping är det i allmänhet Svenska Kronor (SEK) som gäller. Växling kan göras på stadens banker.

Resecheckar
Betalkort

De flesta rastauranger och butiker i Söderköping tar emot de vanligaste betalkorten. Du kan betala med de flesta betalkort på bensinmackar.

Bankomater

Centralt belägna bankomater finns på Hagatorget; utanför Swedbank/Föreningssparbanken och i hörnet vid den lilla fontänen. Bankomater finns även inne på Nordea (intill Ica Nära-butik på Hagatorget).

Boende[Redigera]

Lyx/Spa

Söderköpings Brunn ([7])

Medel
Budget

STF vandrarhem Skeppsdockan ([8]) STF vandrarhem Mangelgården ([9]) Slussens rumsuthyrning ([10]) Villa Linnea ([11]) Korskullens camping ([12])

Mat och dryck[Redigera]

Ett obligatoriskt stopp i Söderköping är glassrestuarangen Smultronstället ([13]). Smultronstället ligger vid kanal intill Slussen.
Även Konfekthörnan har hemgjord glass och är populär bland lokalbefolkningen såsom turister. Konfekthörnan ligger på rådhustorget.

Internationellt

Söderköping har ett flertal pizzerior (en på Rådhustorget, en på Fix-området, en vid Tycketorp/Ringvägen och en på Skönbergagatan. Flera av dessa serverar även Dagens, A La Carté, kebab och sallad.
Söderköping har en Thairestaurang på Rådhustorget, där det också finns en Kina-restaurang. Dessa är populära och planerar du att äta ute på kvällen kan det vara en bra idé att förboka. Båda dessa restauranger har även Take-Away.
På Rådhustorget finns även tapas-baren La Uva.

A La Carté/Husman

Att se[Redigera]

Klocktorn vid S:t Laurentii kyrka

I Söderköping har man en strategi för att bevara stadens gamla prägel. Alla nya hus som byggs inne i centrala staden ska ha ett utseende som uppfyller dess stil. I Gamla Söderköping kan man se många gamla hus som bevarats, samt på skyltar få information om husens historia.

Att göra[Redigera]

Shopping

I Söderköping finns många småbutiker som säljer diverse saker. De flesta av dessa ligger på Skönbergagatan eller gågatan mellan Hagatorget och Rådhustorget.

Större Outlet-butiker finns på Fix-området. Outlet 210 säljer billiga märkeskläder och har öppet de flesta dagar under sommaren.

Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Larmnumret i Söderköping är, som i alla svenska städer, 1-1-2.

Söderköping är i allmänhet en säker stad. Dock finns vissa ungdomsgäng ute på varmare kvällar, mestadels vid Ramunderskolan, Bergaskolan eller på Ramunderberget. Dessa brukar dock inte vara allt för stökiga och rör sig sällan mitt inne i staden.

Om du har en cykel, var noga med att låsa den då du lämnar den oövervakad. Lämna inte cyklar stående alltför synligt ute på natten, då vandalisering kan förkomma.

Lämna inga värdesaker synligt i din bil. De flesta parkeringar är så pass trafikerade att det är svårt för tjuvar att jobba ostört, men lämna inget åt slumpen. I Söderköping finns det parkeringsvakter, så följ parkeringsanvisningar noga.

Polis

Söderköping har en polisstation som är öppen någon dag i veckan. I de flesta ärenden kan du ta kontakt med Polismyndigheten i Norrköping.

Sjukvård

Söderköping har en vårdcentral, belägen tvärsöver E22:an uppe vid Tyketorp och Nyströmska Skolan från centrum sett. I de flesta fall behöver du en inbokad tid för att få träffa läkare på vårdcentralen, men mindre akutfall så som svimmingar och liknande kan skötas om här.
Närmaste sjukhus finns i Norrköping, Vrinnevisjukhuset.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Turistbyrå och Informationskontor finns på Stinsen, som ligger vid Söderköpings busstation.

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Söderköping

St Anna & St Anna skärgård, Valdemarsvik, Västervik, Norrköping, Linköping, Mem med flera.

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor