Qatar

LAND: Qatar
Flagga
FlagQatar.png
Lokalisering
LocationQatar.png
Snabbfakta
HuvudstadDoha
Regering
ValutaQAR
Ytatotal: km2
vatten:
Befolkning inv.
SpråkArabiska, engelska
Religion
Landsnummer974
Internetdomän.qa
TidszonGMT+3 (ingen sommartid)

Qatar är ett land i Mellanöstern.

Att ta med sig till Qatar[Redigera]

Att ta med sig från Qatar[Redigera]

Fakta om Qatar[Redigera]

Historik[Redigera]

Endast en mindre andel av dem som bor i Qatar är qatarier, ca 25%. Övriga är mestadels gästarbetare från Sydasien. De finns även en europeisk och amerikansk del av befolkningen.

Klimat[Redigera]

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Att ta sig till Qatar[Redigera]

Svenskar och andra medborgare i väst kan skaffa visum på flygplatsen i Qatar. Observera att olika regler kan gälla för medborgare i EU-länder jämfört med övriga västmedborgare.

Med flyg

Endast en internationell flygplats finns, Doha. Restiden till city är ca 5-20 min.

Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Qatar[Redigera]

För att förflytta sig i Qatar måste man ha tillgång till bil eller åka taxi. Trafiken är mycket hektisk och det kan kännas ovant som svensk att köra i Qatar. Regler följs inte alltid och för att komma till rätta med detta har de qatariska myndigheterna infört mycket höga böter för körning mot rött ljus och mot enkelriktat.

Med flyg

Inrikestrafik saknas.

Med buss

Busstrafik startade i Qatar ca 2005. Att åka buss är mycket billigt, men nyttjas i princip endast av gästarbetare.

Med tåg

Spårburen lokaltrafik saknas.

Med bil

De flesta bilar i Qatar är mycket stora, de flesta försedda med fyrhjulsdrift. Trafiken är mycket aggressiv.

Med taxi

Om man inte har egen bil, blir man mer eller mindre tvungen att åka taxi. Den statliga taxin (turkosa bilar) är billig, startavgift är ca 4 QAR och en resa genom hela Doha går på ca 50 QAR. Det råder brist på statliga taxibilar varför ett alternativ är de lokala limousinföretagen. Då är det inte fråga om förlängda lyxbilar utan en vanlig bil med chaufför. Man bör bestalla dessa i förväg.

Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Valutan i Qatar är qatariska riyals, QAR.

Resecheckar
Betalkort

Betalkort fungerar i alla större förrättningar, mindre kiosker kan dock ha vissa begränsningar.

Bankomater

Bankomater finns på många ställen, till exempel i shoppingcentra och i andra publika miljöer.

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Alkohol säljes endast av QDC och för att få handla där måste man vara boende i landet. Hur mycket man får handla beror på hur hög lön man har. Stora internationella hotell får servera alkohol.

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Ingenting.

Arbete[Redigera]

För att få arbeta i Qatar måste detta vara godkänt av myndigheterna i förväg. Man måste alltså ha en arbetsgivare som kan gå i god och denna måste också ge sin tillåtelse för att man skall få lämna landet.

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Qatar anses vara mycket säkert och brottsligheten är låg.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor