Pyongyang

Östasien : Nordkorea : Pyongyang
STAD: Pyongyang
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning2,741,260 inv.
Riktnummer
Densitet/km2
Språk
Transport
Flygplats(er)
Järnvägsstation(er)

Pyongyang är huvudstad i Nordkorea och ligger jämte Taedongfloden i nordvästra delen av landet.

Att ta med sig till Pyongyang[Redigera]

Att ta med sig från Pyongyang[Redigera]

Fakta om Pyongyang[Redigera]

Centrala Pyongyang sett från Juche-tornet.

Pyongyang är huvudstaden i Nordkorea och landets största stad. Utmärkande för staden är dess arkitektur med breda boulevarder och vita betonghus. Här finns också väldigt många monument, varav de flesta är dedikerade till Kim Il-sung, landets eviga president.

Historia[Redigera]

Enligt legenden ska staden ha grundats år 2333 före kristus. Datumet är inte fastställt exakt men staden var viktig under 1000-talet före kristus. Allt sedan dess har Pyongyang varit en viktig handelsstad i regionen. När Japan kapitulerade 1945 blev staden tillfällig huvudstad i Koreanska Folkets Demokratiska Republik (DPRK) i väntan på att man skulle ta tillbaka Seoul. Detta hände aldrig och därmed blev Pyongyang de facto huvudstad i Nordkorea. Under Koreakriget blev staden bombad men byggdes med sovjetisk hjälp snabbt upp efter krigsstilleståndet, därav den sovjetinfluerade arkitekturen.

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Pyongyang[Redigera]

Med flyg
Med tåg

Förflyttning i Pyongyang[Redigera]

Liksom i övriga Nordkorea krävs att en följeslagare från myndigheterna går med dig. Likaså bestämmer myndigheterna vilka delar av staden som får besökas.

Med buss
Med tunnelbana
Karta över Pyongyangs tunnelbana inklusive planerade linjer.

Pyongyang har två tunnelbanelinjer, Hyŏksinlinjen och Ch'ŏllimalinjen, de möts vid Jŏnu-stationen. Enbart två stationer är dock öppna för turister och många bedömmare tror att tunnelbanen inte kör på full kapacitet på grund av landets energibrist.

Staden har stora planer på att bygga ut tunnelbanen för att täcka in fler förorter och även den södra sidan, över Taedongfloden. För tillfället finns ingen tidsplan för när utbyggnaden ska vara klar och det är troligt att det kommer dröja.

Med spårvagn

I de områden där det inte finns tunnelbana går spårvagnen, framför allt i förorter i den södra delen av staden. Generellt sett får man inte åka med spårvagnen som turist.

Med bil

Ett av Pyongyangs mest karaktäristiska drag är de breda boulevarderna, med ibland upp till sjufiliga motorvägar. För det mesta är dessa dock i princip tomma, det är väldigt lite biltrafik och köer existerar inte. Som turist är dock chansen minimal att du skulle få tillåtelse att själv köra omkring i bil.

Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Euro och i viss mån kinesiska yuan.

Betalkort

Betalkort accepteras inte.

Boende[Redigera]

Boende arrangeras av företaget som håller turen.

Lyx
  • Yanggakdo Hotel. Ligger på en ö i Taedongfloden, har flera resturanget inklusive en högst upp på 47:e våningen som ger dig utmärkt utsikt över stadens betonglandskap.
  • Koryo Hotel. Liknande hotell bara som också ligger i centrala Pyongyang.

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
  • Dangogo Gukjib (på Tongilgatan), vill man pröva på den koreanska med att äta hund är detta det perfekta stället. Kostar runt €30.
Medel
  • Pyolmuri (på Changkwanggatan). Nordkoreas första och enda italienska resturang, priser mellan €1,50-2,50.
Budget
Pubar och barer

Det finns väldigt få krogar i stan men de flesta hotellen har en hotellbar.

Att se[Redigera]

Juchetornet i Pyongyang
  • Tunnelbanan. Antagligen en av världens mest utsmyckade tunnelbanor, väggarna fylls av överdådiga bilder som hyllar revolutionen och ledarna Kim Il-sung och Kim Jong-il.
  • Mansudae. Oavsett om man vill eller inte kommer blir man hitledd och får se en tjugo meter hög staty av Kim Il-Sung.
  • Barnpalatset. Skola för utbildning av toppelever, visas ofta upp för tusister som exempel på Nordkores skolsystem.
  • Juche-tornet. Gigantisk obelisk tillägnat statsideologin.
  • Kumsusan Memorial Palace är förmodligen ett av världens största mausoleum. Här förvaras den balsamerade kroppen efter Nordkoreas store ledare Kim Il-Sung. Mausoleet var tidigare Kim Il-Sungs residens under hans livstid. Byggnaderna har gigantiska proportioner och ett besök är närmast en surrealistisk upplevelse. Allmänheten, inkl turister med guider, har tillträde på söndagar. Anständig klädsel är nödvändig och besöket bör planeras in i förväg.

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Kritisera inte öppet Kim jong-il, hans far, eller statsskicket då personen i fråga och den ansvarige guiden kan få problem med myndigheterna om det skulle upptäckas. Detsamma gäller för nordkoreaner, kritik mot deras ledare och landet kan leda till fängelse eller dödsstraff.

Man bör bära vårdad klädsel och lämpliga skor, särskilt om man besöker för koreanerna viktiga platser. Ett exempel på en sådan plats är presidentens mausoleum, Kumsusang Memorial Palace.

Fotografering är tillåten i de flesta fall, men fråga alltid om lov om det innebär närbilder på människor. Är man inte säker på om man får fotografera och inte kan fråga någon, chansa inte. Digitalkameror och icke-professionella videokameror går bra att använda.

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Pyongyang
Får absolut inte missas
Externa länkar

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor