Somalia

(Omdirigerad från Puntland)
LAND: Somalia
Flagga
FlagSomalia.png
Lokalisering
LocationSomalia.png
Snabbfakta
HuvudstadMogadishu
RegeringRepublik
ValutaSomalisk shilling
Ytatotal: 637 660 km2
vatten:
Befolkning10 300 000 inv.
Språksomaliska
Religionislam
Landsnummer252
Internetdomän.so
TidszonUTC+3

Somalia, beläget på det konflikthärjade Afrikas horn. Landet är i teorin republik, men på grund av svåra stridigheter mellan olika klaner råder i praktiken anarki.

Att ta med sig till Somalia[Redigera]

Att ta med sig från Somalia[Redigera]

Fakta om Somalia[Redigera]

Somalia, formellt Republiken Somalia, är ett land på Afrikas horn som gränsar till Djibouti i norr, Etiopien i väster och Kenya i sydväst. I norr har landet en kustlinje mot Adenviken och i öster och söder mot Indiska oceanen.

Somalia är delat i Somaliland (som förklarat sig självständigt) i nordväst, de helt eller delvis självstyrande regionerna Puntland och Galmudug i norr, samt det krigshärjade södra Somalia som kontrolleras av Islamiska domstolarnas union ICU och Al-Shabaab och vissa delar av huvudstaden av den internationellt erkända regeringen TFG.

Språk. Somaliska, engelska och franska som är ett viktigt språk.

Historik[Redigera]

Handelsstationer anlades av araber och perser redan under 600-talet. Under 1800-talet delade Etiopien, Frankrike, Italien och Storbritannien upp landet mellan sig. Somalia slogs samman av de områden som tillhörde Storbritannien och Italien och efter andra världskriget tog FN 1960 över förvaltningen av området. Somalias förste president, Aden Abdullah Osman satt 1960-1967 och hans ersättare, Abdirashid Sharmarke, innehade ämbetet 1967-1969. Vid en statskupp 1969 mördades han och general Mohammed Siad Barre upplöste den demokratiskt valda nationalförsamlingen och skapade en kommunistisk enpartistat. Sovjetunionen som tidigare stött revolutionen övergav Somalia sedan de försökt erövra området Ogaden i Etiopien. 1991 störtades Barre och sedan dess har Somalia varit ett av världens mest instabila länder.

Klimat[Redigera]

Högtider[Redigera]

De stora högtiderna i Somalia är Id Adhxaa och Id Arafo. De både högtiderna firas av muslimer i hela världen. Skolor och arbetsplatser är stängda. Barnen får nya och fina kläder. Familjer och släktingar träffas och äter god mat. Sportevenmang organiseras i olika delar i landet och på gator och torg dansas och festas hela natten.

Regioner[Redigera]

Inom landet finns två icke-erkända egna stater, Somaliland och Puntland. Somaliland anses vara den mest utvecklade och har genomfört val.

Städer[Redigera]

Huvudstaden Mogadishu anses vara en av världens farligaste städer. Laglösheten sägs vara mycket omfattande.

Att ta sig till Somalia[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Somalia[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Landets valuta är somalisk shilling. Värdet på denna varierar dock från stad till stad. I huvudstaden Mogadishu och landsdelen Puntland har man importerat sedlar som tillverkats i utlandet. Detta har spätt på inflationen.

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Trots avsaknaden av fungerande stat finns flera privata entreprenörer som erbjuder telekommunikation i de större städerna, bättre fungerande än i vissa grannländer. Med tanke på säkerhetsläget så är det ingen vidare tillförlitlig kommunikation. Likaså är det med tillgång till Internet, dock är landsdomänen .so ur funktion.

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varning

VARNING: Säkerhetsläget i Somalia gör att Svenska Utrikesdepartementet avråder från att resa dit. Ett lågintensivt inbördeskrig pågår, framför allt runtomkring Mogadishu.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor