Papua Nya Guinea

Oceanien : Melanesien : Papua Nya Guinea
LAND: Papua Nya Guinea
Flagga
FlagPapuaNewGuinea.png
Lokalisering
LocationPapuaNewGuinea.png
Snabbfakta
HuvudstadPort Moresby
RegeringKonstitutionell Monarki med parliamentär demokrati
ValutaKina (PGK)
Ytatotal: 462 840 km2
vatten: 9 980
Befolkning5 172 033 (beräknat juli 2002) inv.
SpråkEngelska talas av 1-2 % av befolkningen, pidgin är huvudspråket, motu talas i Central Province, 715 lokala stamspråk talas på ön.
Religion22 % romerska katoliker, 16 % lutheraner, 8 % presbyterianer/metodister/Londons missionärssällskap, 5 % anglikaner, 4 % evangelister, 1 % sjunde dagen adventister, 10 % annan protestantisk tro, 34 % naturreligioner.
Landsnummer+675
Internetdomän.pg
TidszonUTC+10

Papua Nya Guinea [1] är ett land i Oceanien.

Att resa till Papua Nya Guinea gör man lättast med Air Niugini (www.airniugini.eu och www.airniugini.com.pg) Finns kontor i Stockholm, Oslo. De flyger från/via Singpore, Manila, Tokyo eller Hongkong. Alternativt resa via Australien.

Tänk på att landet är stort och att resor inom landet till största delen sker med flyg. De stora vägarna drabbas hårt av vädrets makter och är ofta "trasiga". Varierande väder, men oftast varmt +15-20 i höglandet dagtid, närmare 0 grader kvällstid. Kuster och öarna bidrar med värme och mestadels värmande sol. Malaria är ett problem i hela PNG, utom höglandet. Sjukhusen kan vara långt borta så ta med lite extra medicin och lös en bra försäkring före avresa om flygdoktor måste tillkallas. Undvik om möjligt de lokala sjukhusen/vården.

Det rekommenderas att förboka hela resan och lokalt på plats kanske göra utflykter från det hotell man bor på. Lite komplext att resa runt på egen hand, men väl värt ett besök.

En resa till Papua Nya Guinea kommer med stor sannolighet att bli den bästa man gör om man är intresserad av ett oupptäckt land och större delen av befolkningen från en svunnen era. Res med förnuft och le ofta. Det kommer man långt på.

Att ta med sig till Papua Nya Guinea[Redigera]

Malariaprofylax, ev. myggnät, lätt packning, pennor, t-shirts (ev. byteshandel), medicin, bra skor vid besök i höglandet, ficklampa, extra toapapper och annat "förnuftigt".

Att ta med sig från Papua Nya Guinea[Redigera]

Trämasker...ett måste. Främst från Sepikflodens område och eventuellt höglandet.

Fakta om Papua Nya Guinea[Redigera]

Historik[Redigera]

Klimat[Redigera]

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Papua Nya Guinea har 11 regioner (7 på huvudön och 4 ö-regioner):

Städer[Redigera]

Att ta sig till Papua Nya Guinea[Redigera]

Att resa till Papua Nya Guinea är ganska lättsamt om man kontaktar Discovery Travel i Stockholm, www.discovery.se.

Med flyg

Det går reguljärflyg till Port Moresby med Air Niugini från Australien, Singapore, Manila, Hong Kong och Tokyo. Flyget från Singapore går två gånger i veckan, medan det från Brisbane, Australien går oftare. Se till att passa in flygningen så att det inte blir alltför lång väntan vid mellanlandningen. Tänk även på att det kostar en inträdesavgift att komma in i Papua Nya Guinea som måste betalas kontant i tullen. Den kan bara betalas i australiensiska dollar (AUD) eller Kina, vilka är i princip omöjliga att växla till sig någonstans än på flygplatsen i PNG.

Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Papua Nya Guinea[Redigera]

Med flyg

Att förflytta sig inom Papua Nya Guinea sker nästan uteslutande med flyg. Dock finns det flygplatser i överflöd, i vissa fall bara gräsplättar utanför pyttesmå byar. Storleken på ön gör att båtfärder vanligtvis tar för lång tid om det inte gäller kortare sträckor.

Med buss
Med tåg
Med bil

Det finns i princip inga vägar utanför de stora städerna.

Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

På större hotell och restauranger kan de ta kort, men man skall inte räkna med det. Det finns inte bankomater, utan uttag måste göras på banken där det kan vara en del köer. Man skall alltid vara försiktig med att visa hur mycket pengar man har.

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

De flesta hotell har vanlig telefon. Vissa mobila nät börjar fungera i större städer, men kan krångla p.g.a. förstörelse av masterna. De ligger på mark som ägs av folket och får de inte betalt så tar man saken i egna händer.

Säkerhet[Redigera]

Säkerheten är bra i större delen av PNG. Det förekommer en hel del rån och stölder i större städer, så var lite vaksam. De flesta problem i landet är bråk mellan de lokala stammarna, som även bråkar med varandra i storstäderna. Det drabbar sällan besökare, näst intill noll tillfällen. Nattetid rekommenderas att man håller sig inomhus. Ta hänsyn till lokala seder, som avviker väldigt från våra, och le ofta.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor