Ojmjakon

Camera.PNG Denna artikels kvalitet måste förbättras.
Förbättra gärna innehållet. Se diskussionssidan för mer information.
(OBS: Om ingen motivering skrivs på diskussionssidan kommer denna
varningsruta att tas bort.)

Ojmajkon är en stad i delrepubliken Sacha (tidigare Jakutien) i östra Sibirien, i Ryssland. Ojmjakon betyder "rinnande vatten" på urbefolkningens språk, beroende på att här finns heta källor, som inte fryser till is under de extremt kalla vintrarna.

Fakta om Ojmjakon[Redigera]

Ojmjakon är framförallt bekant för sitt extrema klimat, och räknas tillsammans med Verchojansk i samma delrepublik som den så kallade norra köldpolen, dvs. den plats på norra halvklotet där de lägsta temperaturerna uppmätts (inte att förväxla med den geografiska nordpolen). Genomsnittstemperaturen i januari är -47°C och den officiella rekordnoteringen är −67,7°C (6.2.1933). Tilläggas kan att en inofficiell notering på −71,2°C föreligger (1924 eller 1926, beroende på källa).

Byn ligger inte så värst långt norrut - ungefär i höjd med mellersta Norrland - men den svåra vinterkylan är en effekt av det extrema inlandsklimatet, som även ger relativt varma somrar med maximitemperaturer på över +30°C. Skillnaden mellan kallaste och varmaste månad är över 60 grader, större än någon annanstans på jordklotet. Ojmjakon ligger på ca. 750 meters höjd i Verchojanskbergen vid floden Indigirka. I området råder permafrost, dvs. evig tjäle.

Achtung.png Denna artikel är alltför kort. Om du kan någonting om ämnet, var djärv och redigera artikeln, och gör den därigenom bättre.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor