Norge

Europa : Norden : Norge
LAND: Norge
Flagga
FlagNorway.png
Lokalisering
LocationNorway.png
Snabbfakta
HuvudstadOslo
RegeringKonstitutionell monarki, demokratiskt parlament
ValutaNorska kronor (NOK)
Ytatotal: 324,220 km2
vatten:
Befolkning4 627 926 inv.
SpråkNorska (bokmål och nynorska)
Religionevangelisk-luthersk (officiell)
Landsnummer+47
Internetdomän.no
TidszonUTC+1

Norge [1] är ett land i Norden.

För svenska medborgare behövs inget visum för att resa till Norge, inte heller pass.

Att ta med sig till Norge[Redigera]

Eftersom norska staten har hög skatt på produkter som de anser vara onyttiga, kan det vara en god idé att ta med sig tobak och alkohol från Sverige. T.ex: en öl kostar omkring 60 NOK på bar, ett packet cigaretter kostar mellan 90-95 NOK och en snusdosa drygt 85 NOK.

Att ta med sig från Norge[Redigera]

Fakta om Norge[Redigera]

Historik[Redigera]

Klimat[Redigera]

Jämfört med andra länder på samma breddgrad är klimatet något annorlunda, särskilt längs landets kust. Anledningen till detta är Golfströmmen som till stor del följer kusten. Man har fyra markanta årstider och ju längre inåt land man kommer, desto mindre nederbörd faller och desto kallare blir vintrarna. Den alla nordligaste delen av Norge har ett subarktiskt klimat. Svalbard har ett arktiskt tundraklimat.

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Att ta sig till Norge[Redigera]

Med flyg

Flyga kan man göra till de flesta flygplatser i Norge från både Malmö (Skurup), Göteborg (Landvetter), Stockholm (Arlanda) och Luleå (Kallax).

Med buss

Det går bussar från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn till Oslo. Det går också bussar mellan många städer i Finnmark (nordligaste Norge) och Rovaniemi (Finland).

Med tåg

Tågresor in till Norge kan man göra genom både Svinesund, Charlottenberg, Storlien och Riksgränsen. Det är SJ som kör tågen in i Norge.

Med båt

Från Danmark, Tyskland och Storbritannien.

Med bil

Från Finland, Sverige och Ryssland.

Med cykel

Från Finland, Sverige och Ryssland.

Förflyttning i Norge[Redigera]

Med flyg

Det fungerar mycket bra att flyga inom Norge. Men man får räkna med att det kan kosta en del. Det finns många flygplatser i Norge. Speciellt om man ska till platser norr om Narvik, så är det, i de flesta fall, det bästa alternativet att ta flyg, eftersom det inte finns några tåg längre norrut.

Med båt

Hurtigruten [2] trafikerar hela kusten, från Bergen i syd till Kirkenes i nord. Det tar ungefär 6 dagar att resa hela vägen upp som ned.

Med buss

I Nord-Norge är det för det mesta bussbolaget Nordtrafikk (http://wwww.nordtrafikk.no) som man reser med. I Syd-Norge är det mestadels Fjord 1 (http://www.fjord1.no).

Med tåg

Norge har världens vackraste tågresa mellan Oslo-Bergen, vilken starkt rekommenderas vid färd till några av platserna däromkring. Fina tågresor går också norröver mot Trondheim och Bodø från Oslo. Den lilla tågsträcka som finns norr om Bodø, som går till Narvik, kommer in från Riksgränsen. Det har länge planerats, för övrigt, att det ska byggas tågräls mellan Narvik och Tromsø, men det är nog något som kommer att ta ett flertal år innan det startar.

Med bil

Norge har gott om vägar, men kvaliteten på vägarna kanske inte är den bästa. Många svängar och branta stup förekommer. Hastigheten på vägarna varierar oftast mellan 60, 70 och 80 km/h. 100 på motorvägarna kring de större städerna. Enligt Motormännens sida om drivmedelspriser utomlands var bensinpriset 12,65 NOK (0,11453 EUR) den 2009-07-01, dvs ca 15,40 SEK per liter för 95 oktan.

Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Norge är ett dyrt land att bo i, i alla fall man jämför med de andra europeiska länderna. Vardagskostnader som exempelvis att äta ute, kostar omkring 110 NOK, en enkel buss-/spårvagns-/tunnelbanebiljett 30 NOK, en kopp kaffe 40 NOK och en övernattning i ett hotell kostar minst 1000 NOK.

Gångbara valutor

Norska kronor (NOK).

Resecheckar
Betalkort

Precis som i Sverige kan man betala med kort på de flesta ställen. Undantag är småbutiker och kiosker.

Bankomater

I Norge kallas bankomaterna för Minibank. Det finns gott om bankomater i Norge. Som minst kan man ta ut 100 NOK och som mest 10 000 NOK.

Boende[Redigera]

Hög prisnivå. Man får räkna med att betala minst 1000 NOK per hotellrum samt natt. I norra Norge lönar det sig att hyra en stuga i stället.

Mat och dryck[Redigera]

Generellt är det mycket dyrt att äta på restaurang i Norge. Många fiskrätter. Lunch- och middagspriser brukar ligga runt omkring 100 och 200 NOK.

Att se[Redigera]

Oslo, fjordarna, fjällen och Nordkap. Trollstigen är en riktig sevärdhet, 12 % lutning är en riktig utmaning för förare, koppling och broms samt för höjdrädda medpassagerare.

Att göra[Redigera]

Skidsemester i fjällen på vintern.

Arbete[Redigera]

Ett tips för den som vill arbeta i Norge är att söka jobb i Oslo, Bergen, Stavanger och i Tromsø, det är där de flesta lediga jobben finns. Merparten av de lediga jobben i Norge är fasta- och heltidsjobb, så det kan vara svårt att hitta sommar- och deltidsjobb. Lönerna är höga om man jämför med Sverige.

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Liten risk att råka ut för brott.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Hurtigruten

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor